Noua formă a D112
ANAF, alături de CNPP (Casa Națională de Pensii Publice), CNAS (Casa Națională de Asigurări de Sănătate) și ANOFM (Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă), a elaborat un proiect comun de ordin pentru actualizarea formularului D112.
Acest formular, utilizat pentru declararea lunară a obligațiilor de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența persoanelor asigurate, va fi modificat în conformitate cu noile prevederi fiscale introduse la sfârșitul anului trecut prin ordonanța „trenuleț”.
Printre schimbările propuse se numără eliminarea facilităților fiscale pentru angajații din domeniile construcțiilor, IT, agriculturii și industriei alimentare, precum și reglementări privind măsura celor 300 de lei neimpozabili din salariul minim sau privind anumite categorii de rezerviști.
Pentru a intra în vigoare, proiectul trebuie să fie aprobat și publicat în Monitorul Oficial.
Dispozițiile acestui ordin vor intra în vigoare odată cu declararea veniturilor corespunzătoare lunii în care acesta este publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
„Pentru perioadele de raportare cuprinse între data de 1 ianuarie 2025 și ultima zi din luna anterioară publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, inclusiv, în formularul 112 aprobat prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, președintelui Casei Naționale de Pensii Publice, președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și al președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă nr.6330/1587/1630/3121/2024 pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate” trimiterile la art.LXXIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, precum și cele la art.II din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.59/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și alte măsuri fiscale, se consideră a fi făcute la art.LXVI din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, iar trimiterile la art. 151 alin. (2), art. 174 alin. (4) și art. 174^1 alin. (6) și (7) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, din Nomenclatorul „Creanțe fiscale”, se consideră a fi făcute la art. 151 alin. (8), art. 174 alin. (5), respectiv art. 174^1 alin. (5) din aceeași lege”, arată proiectul de ordin.

Schimbări legislative
Prin ordonanța trenuleț au fost preluate prevederile referitoare la măsura „300 de lei din salariul minim, sumă netaxabilă”, aplicabile veniturilor obținute în perioada ianuarie – decembrie 2025. Totodată, începând cu anul fiscal 2025, ordonanța a eliminat facilitățile fiscale prevăzute anterior în Codul fiscal pentru angajații din domeniul IT, construcții, agricultură și industria alimentară.
În plus, având în vedere dispozițiile Legii nr. 270/2015 privind Statutul rezerviștilor voluntari, au fost identificate două categorii distincte de rezerviști voluntari. Deși până în prezent aceștia au fost declarați în sistemul public de pensii similar salariaților cu contract individual de muncă, statutul lor special și prevederile legislative impun o declarare separată prin formularul 112, potrivit Profit.ro.
Această modificare are ca scop stabilirea corectă a stagiului de cotizare și, unde este cazul, a perioadelor asimilate în sistemul public de pensii, conform propunerilor reprezentanților Casei Naționale de Pensii Publice.
Modificarea formularului D112
Ținând cont de modificările legislative recente, se impune actualizarea modelului și conținutului formularului 112, intitulat „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.
Iată modificările propuse:
- Modificarea Anexei nr. 1.1 „Anexa angajator” din formular, prin eliminarea rubricilor/secțiunilor privind angajatorii care aplică prevederile art. 60 pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal, de la Secțiunea A „Alte date de identificare a plătitorului”;
- Modificarea Anexei nr. 1.2 „Anexa asigurat” din formular, prin:
- eliminarea casetei „Salariat care desfășoară activități de creare de programe pentru calculator, sau în sectorul de construcții/agricol și în industria alimentară, după caz, care beneficiază de facilitățile fiscale prevăzute la art. 60 pct.2, pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal care și-a exprimat opțiunea pentru plata contribuției la fondul de pensii administrat privat;
- actualizarea trimiterilor care vizează măsura „300 de lei din salariul minim, sumă netaxabilă”, de la Secțiunile A și B;
- eliminarea Secțiunii A1 „Facilități fiscale acordate salariaților pentru activități de creare de programe pentru calculator, respectiv pentru activități în sectorul construcții/agricol și în industria alimentară, conform art.60 pct.2, pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal, după caz”;
- eliminarea Secțiunii B.4.1. „Facilități fiscale acordate salariaților pentru activități de creare de programe pentru calculator, respectiv pentru activități în sectorul construcții/agricol și în industria alimentară, conform art. 60 pct. 2, pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal, după caz”;
- eliminarea din secțiunea E.3 „Date detaliate privind impozitul pe venit și unele contribuții sociale obligatorii” a pozițiilor 13, 14, 17, 18, 19 și 20, care vizează facilitățile fiscale acordate persoanelor fizice care desfășoară activități de creare de programe pentru calculator, sau în sectorul de construcții/agricol și în industria alimentară;
Modificarea formularului D112
- Actualizarea Nomenclatorului „Creanțe fiscale” din Anexa 2, prin eliminarea creanțelor de la pozițiile 2.1, 2.2. și 2.3 care vizau contribuția de asigurări sociale datorată de către persoanele fizice care se încadrau în condițiile prevăzute la art. 60 pct. 2, 5 și 7 din Codul fiscal, precum și actualizarea temeiului legal pentru creanțele reprezentând contribuția de asigurări sociale, respectiv contribuția de asigurări sociale de sănătate reținută la sursă de plătitorii de venituri;
- Actualizarea Nomenclatorului „Tip asigurat pentru alte entități asimilate angajatorului” din anexa 3, prin:
- introducerea tipurilor de asigurați „Rezerviști voluntari dispăruți, răpiți sau căzuți în captivitate pe timpul mobilizării sau în cazul stării de război, precum și al executării misiunilor” și „Rezerviști voluntari în perioada în care nu participă la instruire”, în conformitate cu prevederile Legii nr.270/2015 privind Statutul rezerviștilor voluntari, cu modificările ulterioare;
Modificarea formularului D112
- Actualizarea Nomenclatorului „Tip asigurat” din Anexa 4, prin:
- redenumirea tipului de asigurat de la val.1 „Salariat sau salariat care desfășoară activități de creare de programe pentru calculator, sau în sectorul de construcții/agricol și în industria alimentară după caz, care nu se încadrează în condițiile prevăzute la art. 60 pct.2, pct. 5 sau pct. 7 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare (Codul fiscal)”, care devine „Salariat, cu excepția salariaților din domeniul construcții”;
- eliminarea tipurilor de asigurați „1.1.Salariat care își desfășoară activitatea în sectorul agricol și în industria alimentară, care se încadrează în condițiile prevăzute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal” și „1.3.Salariat care desfășoară activități de creare de programe pentru calculator care se încadrează în condițiile prevăzute la art.60 pct.2 din Codul fiscal”;
- redenumirea tipului de asigurat „1.2.Salariat care își desfășoară activitatea în domeniul construcțiilor care se încadrează în condițiile prevăzute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal” care devine „1.1 Salariat care își desfășoară activitatea în domeniul construcțiilor”;
- actualizarea trimiterilor care vizează măsura „300 de lei din salariul minim, sumă netaxabilă” de la tipurile de asigurați cu valorile 1.11.2 și 1.11.3;
- Modificarea corespunzătoare a instrucțiunilor de completare a formularului 112.