”2009 și 2010 a fost doi an dificili și pentru piața cosmeticelor de lux“, spune Roxana Rasu, explicând că, pentru a rămâne „cât mai atractivi“, compania a făcut multe oferte promoționale. 2011 a început însă cu un ”reviriment”, inclusiv pentru magazinele cu rezultate mai slabe în 2010.
O teorie a momentului spune că, pe fondul crizei, consumatorii vor începe să cumpere produse ieftine, în detrimentul celor scumpe. „Fals“ – e replica directorului general al Sephora – „Clienții cu venituri peste medie și-au păstrat fidelitatea pentru produsele premium și mărcile de lux”. Totuși, Rasu admite că mulți dintre clienții ocazionali, cu venituri mai mici, au redus numărul produselor selective din coșul de cumpărături și au optat „pentru gramaje mai mici sau mărci mai accesibile ca preț”.
Acum mai mult decât oricând, Sephora se uită atent și la clienții de sex masculin. ”Cosmeticele pentru bărbați reprezintă aproximativ 25% din vânzările noastre, iar segmentul bărbaților care folosesc cosmetice crește la nivel local cu cel puțin 10% pe an”, detaliază Rasu, adăugând că există, totuși, destui bărbați care consideră că produsele feminine nu sunt create exclusiv pentru femei, ”ceea ce îi determină să folosească de multe ori crema de față a partenerei”. Parfumeria reprezintă segmentul cel mai mare în vânzările produselor bărbătești, aici fiind incluse și loțiunile după ras sau deodorantele din linia de parfumerie, produsele de îngrijire propriu-zisă (creme, loțiuni de față, creme de ochi) reprezentând doar 14% din cumpărăturile lor.
Ce urmează?
Cum bărbații și-au schimbat mult atitudinea și îngrijirea lor nu se mai reduce doar la clasica spumă de bărbierit, un after shave și, eventual, un gel de păr, Sephora intenționează să pună pe rafturi game mult mai complexe de astfel de produse. ”Vom începe discuții pentru a achiziționa noi branduri din acest sector. Tendința generală este de a dezvolta liniile de produse care se adresează exclusiv bărbaților și ne așteptăm ca și clienții noștri să aibă o atitudine din ce în ce mai pozitivă în acest sens”, comentează Roxana Rasu. Ca o paranteză: ”Bărbații generează oricum venituri similare cu cele aduse de femei. 60% din bugetul bărbaților din România a fost investit, anul trecut, în produse de damă. Bărbații români sunt printre cei mai generoși”, glumește ea.
Estimări concrete de vânzări pentru 2011? Rasu ia în calcul o creștere a cifrei de afaceri cu 10%, cu precizarea că ”am prins aici și magazinele pe care intenționăm să le deschidem până la sfârșitul acestui an”.
Sephora a încheiat 2010 cu un profit de puțin peste un milion de euro la o cifra de afaceri de 22,2 milioane de euro, potrivit datelor raportate la Ministerul Finanţelor Publice. Prezentă de 11 ani în România (primii șase ani fiind cunoscută ca Beauty Shop), Sephora are peste 50.000 de clienți în țară și concurează, pe de o parte, cu lanțuri de cosmetice și parfumuri precum Douglas și Marionnaud (fostele Ina Center și Privilege), și, pe de altă parte, cu magazinele duty free, site‑urile și rețelele neavizate de parfumerie și produse cosmetice.
Piața românească de cosmetice (fără șampoane), este estimată de Euromonitor, corpul de statistică economică al UE, la 600–650 mil. euro; românul prins în statistici cheltuie 17 euro, anual, pe cosmetice, de aproape șase ori mai puțin decât slovacii, arată un studiu despre consumul național realizat în 13 țări din Europa de Sud-Est, dat publicității de L’Oréal.