Propunere de acordare a permisului de conducere de la 26 de ani pentru bărbați
Fără permis de conducere până la 26 de ani. În Germania, problema curselor ilegale de mașini a luat amploare în ultimii ani, iar numărul acestora continuă să crească.
În 2023, autoritățile au înregistrat 6.187 de cazuri de viteză excesivă, o creștere de 10,3% față de anul precedent.
Berlinul a fost cel mai afectat, cu aproape două curse ilegale pe zi, iar majoritatea șoferilor implicați în aceste evenimente sunt bărbați tineri, cu vârste sub 25 de ani.
În fața acestei situații, experți în siguranța rutieră și psihologi sugerează o abordare radicală pentru a reduce incidentele de acest tip. Unul dintre cei mai vocali susținători ai acestei idei este Andreas Knie, cercetător în domeniul transporturilor, care propune ca bărbații să poată obține permisul de conducere doar la vârsta de 26 de ani.
„Dacă accidentele cauzate de viteză nu scad, trebuie discutat dacă bărbații ar trebui să obțină un permis de conducere doar la vârsta de 26 de ani”, susține acesta.
Motivul? Structuri arhaice și o iluzie învechită a masculinității, care îi determină pe tinerii bărbați să caute senzații tari, iar atracția interzisului face ca această frenezie a vitezei să fie tot mai populară, este de părere cercetătorul german.
Sancțiuni mai dure pentru tineri
Fără permis de conducere până la 26 de ani. Pe lângă acestă propunere, există și sugestia unor sancțiuni mult mai dure pentru tinerii care se fac vinovați de infracțiuni rutiere.
De exemplu, o amendă de cel puțin 1.600 de euro și suspendarea permisului pentru trei luni sunt prea puține, consideră Knie, care propune creșterea semnificativă a pedepselor pentru a descuraja comportamentele de viteză excesivă.
În prezent, pedepsele nu par a fi suficiente pentru a reduce numărul celor care aleg să depășească limita de viteză.
De asemenea, psihologii evidențiază factori biologici care influențează comportamentul la volan al tinerilor bărbați.
„Testosteronul crește agresivitatea la volan”, explică psihologul Urs Gerhard, subliniind că pe lângă lipsa de experiență și autocontrol, tinerii șoferi au o percepție distorsionată a propriilor abilități, ceea ce le crește riscul de accidente.
Mai multe studii sugerează că percepția pericolului și autocontrolul la bărbați nu sunt complet dezvoltate până la vârsta de 26 de ani, ceea ce ar putea explica comportamentele riscante ale tinerelor generații. Michael Gehrken, președintele organizației de instructori auto L-drive Switzerland, întărește acest punct de vedere, afirmând că percepția pericolului la bărbații tineri nu este pe deplin dezvoltată până la această vârstă.