După aproape doi ani de la primele semne ale crizei, e clar că retailerii de lux – în special cei din fashion –, aparent protejați de un scut suficient de numeros de clienți înstăriți, au făcut o greșeală de calcul: nu numai că trei sferturi dintre vechii clienți au dispărut, dar și cei care au rămas cumpără mai puțin.

Pe catwalk-ul crizei nu mai defilează magazinele Bally, AEquilibrium, Exquisit, Catwalk, Opinions, Pinko, PlusIT, Versace Jeans Couture, Selections sau M. Missoni. Iar lista brandurilor mari, cu cifre anticipate de afaceri la fel de mari – dar nerealizate –, ar putea continua.

Chiar și așa, pe unii criza nu i-a afectat major, cum este și cazul Adinei Buzatu, care a reușit să-și crească în fiecare an vânzările „nu mult, cu până la 10 procente“ – subliniază ea –, un rezultat care capătă însă conotațiile unei performanțe, dacă e să ținem cont de numărul celor care și-au pus problema supraviețuirii.

În loc să taie prețurile, să urmeze vreun curent la modă sau să se îndrepte spre o piață mai ieftină, Buzatu a decis să se concentreze pe ceea ce știe să facă mai bine: să învețe clienții să cumpere. Nu hainele cele mai scumpe de la mărcile cele mai sonore, ci pe cele care merită – „clasice și nedemodabile, de o calitate impecabilă. În loc de cinci costume, eu recomand clientului unul singur, bine asortat și accesorizat“. Cu această abordare, Adina Buzatu și-a creat o clientelă bine definită, formată în principal din vedete, politicieni, sportivi și oameni de afaceri. În total „am 20.000 de clienți, dinte care 30-40% sunt <fideli>, cumpăra de câteva ori pe an “, spune ea cu un zâmbet larg.

 “Avem 49 de branduri în portofoliul Trends. Propunem consumatorului român produse de foarte bună calitate şi versatile. Acesta este şi pricipalul motiv pentru care ne-am dublat cifra de afaceri în 2011, comparativ cu 2010. Obiectivul meu a fost să fidelizez clienţii prin calitatea produselor şi nu printr-o politică de preţuri care implică discounturi”, explică stilista, care a fondat Trends în 2006.

În medie, un client fidel cheltuie între 3.000 – 4.000 lei într-o sesiune de cumpărături. Majoritatea clienţilor vin în magazinul de pe Calea Victoriei, de unde achiziţionează ţinute, în timp ce, în magazinul din Băneasa Shopping City, clienţii cumpără, în general 3-4 obiecte vestimentare, fiind mai mică proporţia celor care cumpără ţinute. Contrar tendinţei pieţei, Trends are cele mai mari vânzări în lunile august şi ianuarie.

„Bărbatul român, deşi este preocupat de modul în care se îmbracă şi cumpără multe haine, ar trebui să acorde mai multă atenţie calităţii acestora. 30 de piese de bună calitate sunt suficiente în garderoba unui bărbat”, crede Adina Buzatu.

În topul celor mai vândute produse Trends se află pantofii Magnanni, cămăşile Bagutta şi Eton, bretelele Albert Thurston, papioanele Calabrese şi Ascot, butonii Jan Leslie şi Babette Wasserman şi costume business sau de ceremonie Messagerie.