Barem Simulare Bacalaureat 2025. Adelina Beldugan, doctor în Filologie și profesoară la Colegiul Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel, consideră că subiectele de la simulare vor avea un impact semnificativ asupra elevilor, determinându-i să realizeze importanța și seriozitatea examenului de Bacalaureat, care se apropie în mai puțin de trei luni.
„Subiectul de astăzi a avut un grad de dificultate excelent ales pentru a-i determina pe cei mai mulți dintre elevi să conștientizeze seriozitatea examenului ce urmează în mai puțin de 3 luni. Uneori, cu toții avem nevoie de un stimul pentru a ne trezi la realitate, a vedea unde ne situăm, a evalua situația și a ne mobiliza pentru a ajunge la rezultatele pe care le dorim. Vreau să cred că subiectele de la simularea de astăzi și notele ce vor urma să constituie un punct serios de plecare spre o pregătire intensă, necesară reușitei la deja clișeicul «examen al maturității»”, a spus aceasta.
Barem Simulare Bacalaureat 2025. Rezolvarea subiectelor la Limba și Literatura Română
Iată baremul la Limba și Literatura Română, profesoarei Adelina Beldugan:
„1. Sensul din text al secvenței reală este veritabilă/autentică, iar al secvenței dădea la o parte este îndepărta.
2. Localitatea în care a funcționat în timpul războiului Universitatea „Regele Ferdinand” din Cluj este Sibiu.
3. Domeniul artistic în care se manifestă spiritul competitiv al studenților de la Medicină și Litere este cel al artei dramatice/ scenice/ teatrale, așa cum reiese din secvența: „Arena” întrecerii culturale între studenții la Medicină și cei de la Litere a fost teatrul amator universitar”. (De asemenea, aici mai puteau fi valorificate și alte fraze din același paragraf.)
4. Motivul pentru care spectacolul regizat de Liviu Rusu a atras atenția îl constituie modul inedit în care profesorul de Estetică l-a pus în scenă. Acesta găsise o ingenioasă soluție artistică, actorii se ridicau din rândurile spectatorilor și înaintau spre scenă spre încântarea publicului.
5. Un efect pe care îl are muzica simfonică asupra tânărului Ștefan Aug. Doinaș îl reprezintă calitatea sa de a-l iniția pe student într-un domeniu total necunoscut lui până atunci, care îi oferea un moment intens de delectare”.
Adelina Beldugan a menționat că, la subiectul I, B, textul argumentativ propus este evaluat cu 20 de puncte și abordează un subiect care ar trebui să aducă bucurie și emoție profesorilor. Ea a subliniat că acest exercițiu oferă ocazia de a vedea în mod clar contribuția fiecărui cadru didactic la „îmbogățirea experienței culturale” a elevilor.
„Vom vedea acum în ce manieră au primit și elevii această cerință, căci, din păcate, unii dintre aceștia nu sunt mereu interesați de îmbogățirea experienței culturale”, a mai spus aceasta.
Subiectul al II-lea
Profesoara a afirmat că subiectul al II-lea îi sperie pe cei mai mulți elevi, deși consideră această teamă nefondată. Ea a explicat că poezia Iarnă de Adrian Maniu este de o sensibilitate aparte, iar relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice este destul de evidentă. În esență, poemul redă o atmosferă feerică de iarnă, pe fundalul căreia se conturează stările de visare și melancolie ale unui eu liric singuratic.
Subiectul al III-lea
Adelina Beldugan a spus că la subiectul al III-lea va exista probabil confuzie, deoarece mulți elevi s-au îndreptat și spre nuvela psihologică Moara cu noroc. Ea a menționat că romanele vizate spre analiză erau, printre altele, Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război de Camil Petrescu, Patul lui Procust de același autor, Maitreyi și Nuntă în cer de Mircea Eliade, Ioana sau O moarte care nu dovedește nimic de Anton Holban, etc.
Subiectele şi baremele oficiale pot fi văzute pe site-ul edu.ro.