Primii zece proprietari de hoteluri de pe Litoral deţin peste 13.000 de camere, adică o cincime din capacitatea totală de circa 60.000 de locuri de cazare în hoteluri. Aceştia vor da tonul preţurilor odată cu deschiderea sezonului din această săptămână. Cu toate că mulţi îi cântau prohodul, din cauza serviciilor precare şi a preţurilor ridicate în comparaţie cu staţiunile din Bulgaria, Grecia sau Turcia, litoralul românesc continuă să atragă turişti. Anul trecut
Primii zece proprietari de hoteluri de pe Litoral deţin peste 13.000 de camere, adică o cincime din capacitatea totală de circa 60.000 de locuri de cazare în hoteluri. Aceştia vor da tonul preţurilor odată cu deschiderea sezonului din această săptămână.
Cu toate că mulţi îi cântau prohodul, din cauza serviciilor precare şi a preţurilor ridicate în comparaţie cu staţiunile din Bulgaria, Grecia sau Turcia, litoralul românesc continuă să atragă turişti. Anul trecut a fost vizitat de 1,2 milioane de turişti, iar pentru acest an se estimează că la malul Mării Negre vor veni aproape 1,4 milioane, cu 15% mai mulţi decât în sezonul trecut. Litoralul atrage însă şi investitori în turism, dar, spre deosebire de ce se întâmplă la bulgari, marile lanţuri hoteliere ocolesc încă Litoralul, singura excepţie notabilă fiind Accor, care deţine un hotel Ibis în Mamaia. „Străinii sunt interesaţi, până acum, doar de segmentul de agrement“, spune Lucia Morariu, secretarul de stat pentru turism în cadrul Ministerului pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale. Aşa că tot românii fac legea pe Litoral, însă lipsa de investiţii serioase de până acum începe să îşi spună cuvântul.
Un miliard de euro, valoarea hotelurilor fraţilor Micula
Litoralul este dominat de hotelurile de una şi două stele, care reprezintă 70% din capacitatea de cazare. „Există un mare deficit în ceea ce priveşte hotelurile de trei, patru şi cinci stele“, afirmă Lucia Morariu. Aici va fi şi bătaia peştelui, investitorii mizând pe fonduri europene de 30,61 milioane de euro, disponibile în perioada 2008-2013 pentru modernizarea şi extinderea capacităţilor de cazare. În cadrul proiectelor, solicitanţii trebuie să asigure 30% din finanţare. „Totuşi, e nevoie de mult mai mulţi bani pentru a moderniza cu adevărat litoralul românesc“, apreciază Lucia Morariu. Prin urmare, proprietarii de hoteluri vor trebui să atragă investiţii suplimentare semnificative şi doar cei mari vor putea face acest lucru. „Cei care deţin hoteluri de una şi două stele au vrut să vândă, însă preţurile cerute au fost prea mari. Dacă cei mici nu se vor uni şi nu vor reuşi să facă investiţii, nu vor supravieţui“, spune Lucia Morariu. Dacă până acum zicala „las’ că merge şi-aşa“ se potrivea pe Litoral mai mult decât oriunde-n altă parte, lucrurile par să se schimbe. Strânşi cu uşa sau stimulaţi de mirajul fondurilor europene, unii au început să gândească pe termen lung.
„Până acum, nu am făcut investiţii majore pentru că nu aveam, de fapt, un plan de investiţii“, motivează Viorel Micula, unul dintre cei mai importanţi deţinători de capacităţi de cazare de pe Litoral. „În acest moment, suntem în discuţii pentru a afilia o parte din hoteluri la unele lanţuri internaţionale“. Omul de afaceri estimează că, în urma investiţiilor, hotelurile pe care le deţine ar putea ajunge la o valoare de peste un miliard de euro, însă în perioada următoare va canaliza investiţiile în Mamaia, pentru cele trei hoteluri pe care le deţine acolo, Patria, Unirea şi Naţional.
La rândul său, omul de afaceri timişorean Josef Goschy, preşedintele şi acţionarul majoritar al grupului Unita Turism, al doilea hotelier în funcţie de numărul de camere de pe piaţa românească, spune că va scoate la vânzare zece active (hoteluri, campinguri şi terenuri) pentru a finanţa achiziţia complexului format din hotelurile Amfiteatru, Belvedere şi Panoramic din Olimp. El estimează că recenta achiziţie a majorat cu peste 30% valoarea lanţului sau hotelier şi şi-a propus ca, până la finele anului, să deţină 3.550 de camere.
Aceeaşi mutare o face şi compania THR Marea Neagră, unde SIF Transilvania are în proprietate 77,45% din capitalul social, cel mai mare operator din punctul de vedere al capacităţii de cazare deţinute pe Litoral. Compania a vândut anul trecut şi în primele luni din 2008 o serie de active de pe Litoral, inclusiv hoteluri. Cele mai recente licitaţii au avut loc în luna aprilie, când firma a vândut active de peste şase milioane de euro, printre care hotelurile Suceava din Eforie Sud, Bucegi, Făgăraş şi Prahova din Eforie Nord.
Lucia Morariu, secretar de stat pentru turism
13.000 de camere sunt deţinute de cei mai puternici zece oameni de afaceri care reprezintă interesele companiilor lor pe Litoral
Liviu Brailoiu
Camere – 322
Cifra de afaceri – 603.000 euro (2006)
Fraţii Liviu şi Ovidiu Brăiloiu au devenit proprietarii Complexului Palas-Pelican din Mamaia, în urma unei licitaţii organizate, în anul 1998, de Fondul Proprietăţii de Stat, când au achiziţionat pachetul majoritar de acţiuni. În anul 2000, aceştia au cumpărat şi celelalte acţiuni pe care le deţinea SIF Transilvania la Palas-Pelican. Întregul complex a fost achiziţionat cu ceva mai mult de zece miliarde de lei.
Mohammad Murad
Camere – 855
Cifra de afaceri – 985.000 euro (2006)
Omul de afaceri care deţine Spring Time Holding este proprietar, prin compania Perla Majestic, al hotelurilor Perla şi Majestic din Mamaia, Select din Mamaia, Majestic din Olimp şi Jupiter, Hebe din Sângeorz-Băi, al unui complex de apartamente în Năvodari (Coral Beach), precum şi al hotelului Phoenicia din Bucureşti.
Familia Guci
Camere – 344
Cifra de afaceri – 743.000 euro (2006)
Afacerile în turism ale lui George Guci au fost stimulate de dezvoltarea staţiunii Mamaia. Hotelul Modern deţinut de omul de afaceri este printre puţinele de pe litoralul românesc care oferă pachete all inclusive. De asemenea, familia Guci a construit în centrul oraşului Constanţa un bloc de cinci etaje, pe o suprafaţa de circa 2.000 de metri pătraţi.
Hassan Awdi
Hoteluri – Caraiman (Mamaia), Orlando (Venus)
Camere – 397
Cifra de afaceri – 4.771.000 euro (2006)*
Principalii acţionari ai companiei Yourhotels SRL, deţinătoarea celor două hoteluri, sunt controversatul om de afaceri Hassan Awdi, cu o participaţie de 12,15%, şi compania Baalbeck Tourism din Liban, în portofoliul căreia se află 87,83% din acţiuni. Compania mai deţine în Bucureşti două hoteluri (Casa Bucur şi hotel Kogălniceanu) şi două moteluri (Colentina şi Gara Filaret). Acestora li se adaugă restaurantul Casa Bucur şi cafeneaua Yourcafe.
*pe grup
George Copos
Camere – 322
Cifra de afaceri – 1.740.000 euro (2006)*
Fostul vicepremier deţine cele două hoteluri din Eforie Nord prin compania Ana Hotels, unul dintre cei mai importanţi hotelieri din România. Hotelul Europa este clasificat la patru stele, însă omul de afaceri vrea să-l ridice la rangul de cinci stele. Astoria este clasificat la trei stele. Ana Hotels mai deţine hotelurile Crowne Plaza şi Athenée Palace Hilton din Bucureşti, şi Sport, Brad şi Poiana din Braşov.
*pe grup
Josef Goschy
Camere – 1.452
Cifra de afaceri – 10.970.000 euro (2006)*
Grupul Unita Turism deţinut de omul de afaceri timişorean Josef Goschy este al doilea mare jucător de pe piaţa hotelieră din România. Cele trei hoteluri din Olimp au fost achiziţionate în două etape. La început, Unita a cumpărat prin licitaţie 54% din acţiuni pentru suma de 22,27 de milioane de euro, iar restul de până la 93,5% a fost achiziţionat de la SIF Transilvania pe Rasdaq, pentru alte 17,5 milioane de euro.
*pe grup
Viorel Micula
Camere – 2.856
Cifra de afaceri – N/A
Fraţii Micula deţin 12 hoteluri pe Litoral, majoritatea de două stele, fiind al doilea mare investitor pe litoralul românesc din punctul de vedere al numărului de camere deţinute. Viorel şi Ioan Micula mai deţin alte patru hoteluri în judeţul Bihor. Preţul plătit de fraţii Micula pentru hotelurile achiziţionate a depăşit 400 miliarde lei vechi.
Familia Dusu
Hoteluri – Sulina, Delta, Dobrogea, Traian (Neptun), Condor (Mamaia)
Camere – 517
Cifra de afaceri – 686.000 euro (2006)
Grupul Celco, ai cărui principali acţionari sunt verii Niculae şi Ioan Duşu, este specializat în producţia de materiale de construcţii. Primul pas spre turism a fost făcut în 1996, când au achiziţionat hotelul Condor din Mamaia. Restul hotelurilor a fost achiziţionat în 2002 de către Celco SA. În prezent, afacerile hoteliere din cadrul grupului sunt derulate prin compania Sulina Estival 2002.
Mihai Fercala
Camere – 6.180
Cifra de afaceri – 21.000.000 euro (2007)
SIF Transilvania deţine 77,4 % din compania THR Marea Neagră, care a reunit toate participaţiile semnificative ale societăţii de investiţii conduse de Mihai Fercală. Compania se aşteaptă în acest an la un profit net de 4,36 milioane de lei, în scădere de 3,8 ori faţă de câştigul consemnat anul trecut, de 16,8 milioane de lei, potrivit unui raport emis Bursei de Valori.
Virgil Stancu
Hoteluri – Paradiso (Mangalia)
Camere – 270
Cifra de afaceri – 825.500 euro (2006)
Fostul hotel Mangalia a intrat în posesia omului de afaceri timişorean după ce acesta a cumpărat o datorie pe care compania Mangalia SA o avea la Banca Religiilor. Virgil Stancu a cumpărat cu 27,4 miliarde de lei datoria societăţii din Mangalia către bancă în iunie 2002. Pe lângă Stancu, care deţine 90% din acţiuni, fostul proprietar, Liviu Scarlat, mai are o participare de 10%. În 2006, acţionarul majoritar a schimbat denumirea hotelului în Paradiso.