Finalul lunii martie a marcat, ca în fiecare an, desfășurarea unei noi ediții a expoziției de ceasuri și bijuterii de la Basel. Într-o lume, doar aparent, a bărbaților, industria ceasurilor a dezvăluit un adevărat univers al pieselor destinate femeilor.
Discuțiile despre digitalizare și inteligență artificială sunt tot mai aprinse în întreaga lume, însă, într-un orășel cochet din Elveția, arta de a asambla manual mecanisme miniaturale complexe este celebrată an de an la Baselworld, cel mai important eveniment european dedicat industriei ceasurilor. În ciuda reducerii la jumătate a numărului de expozanți, mulți căutând metode alternative de promovare, expoziția de la Basel a rămas un reper important al marilor actori din industria ceasurilor și bijuteriilor, dovadă fiind numărul mare de noutăți și, cum altfel, valorile impresionante ale tranzacțiilor.
Mai mult ca oricând, Baselworld 2018 a fost o rampă de lansare pentru ceasurile destinate femeilor. Venită ca o confirmare a prognozelor realizate de analiștii pieței, această tendință este o încercare a marilor case producătoare de ceasuri de a împrumuta din succesul comercianților de bijuterii, mult mai puțin afectați de criza din ultimii ani. Un prim exemplu ar putea fi Patek Philippe, una dintre primele mărci elvețiene de ceasuri care și-au segmentat producția pentru a crea colecții dedicate exclusiv femeilor. Încă de acum un deceniu au început să apară piese tot mai complicate și mai interesante menite să seducă sexul frumos. Patek Philippe Ladies Chronograph Ref. 7150/250, lansat la Baselworld 2018, este o reinterpretare a modelului 7071 prezentat în 2009, însă acum carcasa din aur roz care ascunde calibrul CH29-535 PS are 38 mm, iar pe bezel sunt încrustate 72 de diamante. Rezerva de putere anunțată de producător este de 65 de ore, iar prețul atinge 68.000 de euro.
Chanel Boy.Friend Skeleton Calibre 3 este o altă piesă care țintește către mâinile delicate ale femeilor. Frumosul Chanel își încântă cliențij cu carcasa din „aur bej” de 18 carate care lasă să se observe mecanismul skeleton cu o rezervă de putere de 55 de ore. Teoretic, prețul nu poate fi aflat decât la cerere, însă cei interesați știu deja că varianta „simplă” costă 36.500 de euro, în timp ce modelul cu bezelul plin de diamante ajunge la 42.500 de euro.
Comerciantul de diamante britanic Graff, fondat de Laurence Graff în 1960, își continuă dezvoltarea în lumea ceasurilor de lux. Colecția Floral, prin care sunt aniversați cei zece ani de existență ai diviziei de ceasuri a companiei, este formată din piese care dezvăluie flori rotative în mișcare perpetuă la orele 1, 8 și 10. Dansul hipnotic al acestora are cuprins într-o carcasă de 37 mm plină de diamante care ascunde, de asemenea, un mecanism automatic cu o rezervă de putere de 46 de ore.
Omega și-a îmbogățit colecția de ceasuri dedicate femeilor cu un nou De Ville Trésor. Cea mai recentă interpretare a unei piese lansată pentru prima data în 1949 este declinată în două variante – cu carcasă de 36 mm din aur sau cu una din oțel inoxidabil de 39 mm – ambele animate de un mecansim quartz. Pe lângă pietrele prețioase de pe bezel, o surpriză a maeștrilor ceasornicari de la Omega este realizarea unei coroane pe care, aparent, se află o floare. La o privire mai atentă se poate însă observa că sunt mai multe litere omega din alfabetul grec, care se întrepătrund. Prețurile pentru această colecție încep de la 7.000 de euro.
366 de diamante de la Messika
Cum Baselworld este o rampă de lansare și pentru noutățile din industria bijuteriilor, este important de menționat un colier care a uimit vizitatorii expoziției. Realizat îm atelierele Messika din Paris, colierul cu 366 de diamante șlefuite în formă de pară – totalizând 88,8 carate – prinse în aur alb de 18 carate poartă numele Sheherezada și face parte din colecția Haute Joaillerie alături de „Crăiasa Zăpezii” și „Mica Sirenă”. Superbul colier este rezultatul unei munci de 950 de ore a bijutierilor conduși de Valérie Messika, fiica faimosului comerciant de diamante André Messika.
Acest articol a fost publicat în numărul 14 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în săptămâna 9 – 15 aprilie 2018.