Desi transporturile sunt printre putinele domenii care nu figureaza in Raportul Curent al Comisiei Europene privind Romania, la capitolul repetenti, Traian Basescu mai are multe de facut. Restructurarea SNCFR, transferul unor aeroporturi in subordinea consiliilor locale, crearea pietei libere in domeniul naval si implementarea programelor de modernizare a drumurilor i-au adus ministrului transporturilor bile albe. Cu toate acestea, infrastructura subdezvoltata si nivelul scazut al al sigurantei
Desi transporturile sunt printre putinele domenii care nu figureaza in Raportul Curent al Comisiei Europene privind Romania, la capitolul repetenti, Traian Basescu mai are multe de facut. Restructurarea SNCFR, transferul unor aeroporturi in subordinea consiliilor locale, crearea pietei libere in domeniul naval si implementarea programelor de modernizare a drumurilor i-au adus ministrului transporturilor bile albe. Cu toate acestea, infrastructura subdezvoltata si nivelul scazut al al sigurantei in transporturile navale si rutiere figureaza printre lipsurile care scad interesul investitorilor straini si duc la caderea unor ramuri industriale.
Ministerul Transporturilor are angajate credite de peste 2,2 miliarde dolari si negociaza alte 800 milioane dolari. Cu acesti bani, Traian Basescu spune ca din 1999 „incepe constructia pentru secolul urmator”. Pentru 1999, ministrul anunta inceperea pregatirii companiei TAROM pentru privatizare si modernizarea drumurilor nationale Craiova-Pitesti, Campina-Comarnic si Brasov-Tg. Mures. Tot pentru acest an este planificata modernizarea a 334 km de drumuri nationale. Finantarea, de 250 milioane dolari, este asigurata integral din credite externe. Continua si modernizarea aeroportului Otopeni, unde ministerul intentioneaza sa construiasca un pasaj denivelat peste DN1, sa refaca vechiul terminal de mesagerie si sa contruiasca un centru international de marfuri.
Reabilitarea drumurilor de clasa europeana si realizarea programului national de autostrazi necesita credite externe de 1 miliard dolari. Formalitatile obtinerii acestor bani nu au sanse sa se termine in cursul acestui an.
Pentru companiile de navigatie, 1999 se anunta rodnic. Din punct de vedere legislativ chiar este, avand in vedere ca prin Ordonanta privind activitatea de transport maritim international, companiile de navigatie care detin in proprietate nave sau le au inchiriate pentru cel putin un an de la alta companie si fac transporturi internationale beneficiaza de facilitati fiscale. 1999 este si anul restructurarii flotei. Strategia de restructurare a celor trei companii maritime de stat, Navrom, Romline si Petromin, prevede infiintarea unei companii maritime, privatizarea Petromin si crearea cadrului legal activitatii de shipping.
In transportul feroviar, cele cinci societati rezultate in urma reorganizarii SNCFR au drept obiectiv externalizarea anumitor servicii conexe: reparatiile si intretinerea, transportul de calatori cu vagoane de dormit etc. Se mentine subventionarea transportului feroviar de calatori.