Despre vizita în SUA: Ambele ţări câştigă securitate. Sistemul care se amplasează în România este unul antirachetă defensiv, repet, defensiv, destinat să lovească rachete balistice care ar fi lansate împotriva României, a unor ţări din UE sau împotriva SUA.

Până la desecretizare, şi eu sper în următoarea săptămână să se întâmple acest lucru, aş vrea să fac o scurtă istorie. Prima dată despre amplasarea scutului antirachetă am discutat pe 22.10.2009 cu Joe Biden. Dânsul s-a întors la Washington cu punctul meu de vedere, după care pe 4 februarie 2010 a fost făcut anunţul.

În acord există această formulare: SUA sunt angajate în mod ferm pentru securitatea României. Nu este vorba numai de securitatea antirachetă. Toate structurile celor două ţări colaborează pentru securitatea ambelor ţări.

Lucrurile trebuiesc privite mai amplu. Nu e vorba doar de securitatea antirachetă. E clar că securitatea unei ţări vizează şi informaţiile. Toate structurile de securitate ale celor doua ţări cooperează.Este o altă formulare: angajament clar al SUA de a apăra România împotriva atacurilor cu rachete balistice

Baza de la Deveselu este sub jurisdicție  românească.  Și este un element de echilibru între cele două state.

Costurile cu funcționarea bazei, atât  cât va fi utilizată de partea  americană și de partea română, vor fi suportate în funcția de proporția utilizată.

Acordul are prevederi legate de protecţia mediului şi a cetăţenilor, răspunderea a ceea ce se întâmplă pe teritoriul român este a României, ce se întâmplă în afara teritoriului şi spaţiului aerian român este a SUA.

Nu este un sistem agresiv, este un sistem defensiv, de protejare.

Nu va rămâne doar un sistem bilateral, cele doua părţi îşi exprima angajamentul de a contribui la dezvoltarea sistemului NATO

Ne putem permite să nu luăm în considerație riscurile zilei când avem două reactoare nucleare în funcțiune? Când avem combinate chimice în funcțiune sau  nu știu ce obiective industriale care trebuie apărate? Riscurile sunt în creștere!

Cel mai mare risc este să ai o țară care nu se poate apăra în fața unor astfel de lovituri.

Securitatea  României nu depinde de achiziționarea de avioane F16.

SUA au propus României, Bulgariei, Ungariei, Croaţiei, o viziune regională asupra capacităţii forţelor aeriene din regiune. Regional s-ar putea crea o structură de forţe aeriene care să poată asigura curent patrularea aeriană.

Am spus foarte deschis partenerilor americani. România nu are acum bani să angajeze asemenea contracte. Se caută soluții de finnațare pe termen lung care să nu afecteze bugetul României în  mod brutal. România poate aloca  anual 200- 300 de milioane de  euro care pot fi alocate ministerului Apărării.

State care nu au forţe aeriene capabile să facă patrulare aeriană au beneficiat de serviciile forţelor aeriene romane – statele baltice, dar asta costăE si o chestiune de demnitate, România şi-a apărat întotdeauna spaţiul aerian

Este extraordinar de scump pentru o țară  să nu poți sa-ți faci poliție aerienă!

Rusia este  conștientă că sistemul nu este un sistem  defensiv. Se lansează declarații la nivele suficient de  scăzute doar ca să creeze  o anumită atmofesră. Dar nu sunt poziții la cel mai înalt nivel. Rusia știe că este dreptul oricărui stat  de a se apăra.

Nu ştiu dacă este o telegramă reală sau nu, ştiu însă că ieri s-a făcut o mare manipulare. Eu sunt în posesia telegramei în forma în care a fost. În mod lipsit de orice deontologie, foarte mulţi aşa-zişi analişti au fost necinstiţi. Dacă documentul este al SUA, el prezintă nişte poziţii pe care eu le-am avut constant.

Ce a fost necinstit în ce au făcut comentatorii telegramei: Acele afirmaţii nu îmi erau atribuite, ele erau făcute de ambasadorul SUA.

Aici pe primele opt puncte vorbeşte despre poziţiile mele. Mi le recunosc . Nu ştiu dacă aceasta este o telegramă reală.

Am vorbit. Îmi aduc aminte că am vorbit. Am fost foarte clar în discuţiile cu senatorul şi ambasadorul american spunând că România va fi într-o situaţie foarte dificilă dacă ceea ce s-a întâmplat în Abhazia se va întâmpla şi în Transnistria. Dar am subliniat că nu ne vom pune aliaţii într-o situaţie de criză. Într-o implicarae dincolo de anumite limite.

Interesul meu a fost să testez dacă statele occidentale vor rămâne pasive la o astfel de situaţie. Am primit răspuns.

Vreau să punctez lipsa de deontologie a comentatorilor, nu a analiştilor, pentru că orice analist putea vedea că eu criticam poziţia Georgiei de a crea spaţiu Rusiei.