Basescu si Nastase la examenul de publicitate

prima data (in istoria campaniilor electorale?) cand bilantul guvernarii este folosit explicit ca principal "carlig" pentru electorat. Altfel spus, Nastase doreste sa fie votat pentru ca "a dat medicamente compensate", "a construit 400 de sali", "a oferit rechizite si 6,5 milioane de lei tinerelor mame". Cat de reale sunt aceste "bilanturi", electoratul poate sa se convinga in viata de zi cu zi. Basescu a debutat neasteptat de cuminte. Daca executiile din campania locala il vizau direct si ironi

prima data (in istoria campaniilor electorale?) cand bilantul guvernarii este folosit explicit ca principal „carlig” pentru electorat. Altfel spus, Nastase doreste sa fie votat pentru ca „a dat medicamente compensate”, „a construit 400 de sali”, „a oferit rechizite si 6,5 milioane de lei tinerelor mame”. Cat de reale sunt aceste „bilanturi”, electoratul poate sa se convinga in viata de zi cu zi. Basescu a debutat neasteptat de cuminte. Daca executiile din campania locala il vizau direct si ironic pe contracandidatul Mircea Geoana, printurile de acum dialogheaza cu segmente distincte ale electoratului. De abia in a doua parte a campaniei, am observat ca strategia s-a modificat prin atacuri „marca Basescu” la „bilantul triumfalist” al lui Nastase. Capital a supus dezbaterii primele executii electorale ale celor doi favoriti, cerandu-le oamenilor de creatie din agentiile de publicitate sa comenteze si sa acorde cate o nota reclamelor politice.

Notarea celor doua campanii este facuta de Lucian Georgescu cetateanul si Lucian Georgescu profesionistul, in aceasta ordine. Daca doriti o departajare neta, se poate face media celor doua note, dar factorul subiectiv prevaleaza, asadar, media nu este neaparat o nota „curata”.
Traian Basescu – notele 9/5, media sapte
Consilierii lui Basescu incearca un face lift pentru a contracara criticile aduse imaginii sale – „asta nu are fata de presedinte dom’le”. In al doilea rand, campania are ceea ce se cheama mesaj activ orientat pozitiv, catre viitor, promisiunile fiind subliminale, retinute. In al treilea rand, conceptul speculeaza o calitate individuala, unica, a lui Basescu. Acesta a fost si va ramane un comandant. Are responsabilitatea oamenilor sai, paraseste ultimul puntea, trebuie sa ia decizii, fie ele si impopulare, dar in folosul oamenilor sai. Vasul reprezinta tara. Spre deosebire de Adrian Nastase, Basescu a fost deja, ani de-a randul, presedinte al romanilor, chiar daca nu al tuturor romanilor. Lucian Georgescu omul ii da nota 9, pentru ca Lucian Georgescu profesorul nu da niciodata 10.Din pacate, ceea ce place lui Georgescu nu place si celorlalti „escu”. Tocmai calitatile de mai sus sunt si punctele slabe ale campaniei. Nota cinci.
Adrian Nastase – notele 3/9, media sase
Dibace campanie. Pozitionare extrem stanga a portretului, decadrata aproape, de parca autorii l-au citit pe Rudolf Arnheim care spune ca perceptia vizuala este orientata subliminal pozitiv in acea directie, din care intrau in scena spiritele bune in teatrul clasic.Banal totul: eternul albastru PSD, formatul, mesajul. Atitudine pasiva, orientata catre „ceea ce a fost”, arestarea progresului tarii prin semnatura unui autor unic. Portretele de grup – no comment, degeaba comentam. Nota trei, daca cineva se sinchiseste de opiniile personale ale unui cetatean in Romania.”Faptele sunt politica mea”. Zece la slogan. Si la expunere media. Pus in „cooperative”, in autobuze, metrouri, parcari, locuri de joaca, piete, spitale, sali de sport, vizavi de biserici si scoli ca nu e la tigari, peste tot. Baietii si-au facut datoria si au achitat datoriile. Una peste alta, nota noua din partea profesionistului care apreciaza cinic doar pe baza criteriului eficientei.Despre note, hai sa-i lasam pe alegatori sa judece!
Doua abordari diferite: Unul, Nastase, care se bazeaza pe ceea ce a facut deja, celalalt, Basescu, pe ceea ce are de gand sa faca. Campanie tipic electorala, care, de altfel, n-are nimic de-a face cu ceea ce-si spun cei doi prin alte cai de comunicare. Demna de luat in seama „frecventa” de aparitie a celor doi, care imi da de inteles ca s-au gasit destul de multi bani de cheltuit… Una peste alta, cele doua „produse”, Nastase si Basescu”, se vand bine si agresiv, cu toate ca in carti scrie ca outdoor-ul, de pilda, se foloseste eficient pentru awareness. Iar cei doi numai de asta nu mai au nevoie… Si totusi… lipseste ceva… nici unul dintre cei doi candidati nu indeamna alegatorii sa mearga la vot, gandindu-ne la absenteismul de la locale.Dau note egale celor doua campanii: 7.
Alianta D.A. puncteaza la capitolul caldura umana si iluzia sinceritatii/veridicitatii, date de felul in care sunt facute fotografiile (imagini studiate dar fara a se exagera). PSD-PUR, insa, foloseste imagini artificiale, A? l’americaine. Apoi Nastase puncteaza sub raportul calitatii informatiei de tip text din print ad-uri: mai sintetica, mai bine organizata, mai usor de asimilat. Basescu puncteaza din nou cu salutul marinaresc recuperat in signalectica electorala, dar rateaza la capitolul machetare – are prea multe de explicat, prea mult text. Basescu opune un discurs defensiv, cu paranteze teoretizant-explicativ-didactice, atacului venit din partea lui Nastase care mizeaza pe „faptele” realizate la guvernare. Forta template-ului machetelor campaniei PSD+PUR e mai mare fiindca… less is more. Insa prezenta totalmente ilegala a Presedintelui Iliescu in aceste printuri este un risc important pentru credibilitatea mesajului.
Basescu – nota 3. Pentru lipsa de substanta, design stangaci si inconsecvent. Are sens doar ad-ul cu Constitutia, celelalte sunt din alt film. De unde caraghiosul joc de cuvinte si penibilul salut nastrusnic? In loc de un atac fara mila, vedem o campanie lesinata, foarte non-Basescu. Dispare orice urma de pozitionare a ceea ce incepuse sa devina brandul Basescu si ramane doar un alt individ care se straduieste sa ne fie simpatic.
Nastase – nota 6. Pentru istetimea de a folosi singura strategie care nu ar fi sunat ca o scuza. Nastase se bate cu pumnul in piept si nimeni nu-l poate contrazice. Marketing simplu si eficient, tip anii ‘90, intr-un format la fel de invechit. Totusi „6,5 milioane” suna meschin, iar pozele sunt dezgustator de „dragute” si false, mai ales cele de grup…