Intre marii producatori de tigari prezenti in Romania lupta pentru ocuparea unui loc important pe piata romaneasca a inceput inca de acum un an si jumatate prin lansarea unor marci noi de tigarete la preturi cat mai accesibile. Startul a fost dat de BAT, o data cu scoaterea pe piata a unui nou produs – tigarile Derby (tigari populare), la un pret mai mic decat cel al altor marci din aceeasi categorie, fabricate de concurenta si prezente pe piata. Anul trecut, compania Philip Morris a introdus si ea pe piata un nou brand – Red & White, tot la un pret scazut. La scurt timp, o noua marca din segmentul tigarilor populare avea sa se gaseasca pe tarabe – More, produsa de compania JT International.
Batalia preturilor a continuat in acest an cu prima ieftinire efectuata in februarie de BAT, la tigarile Viceroy. Ca un raspuns la provocarea concurentei, Philip Morris a operat imediat modificari de preturi, la tigarile L&M de la 21.000 lei/pachet la 15.000. Daca pana luna trecuta lupta s-a dat pe segmentul tigarilor populare, din 15 mai a.c. au intrat sub lupa reducerii de preturi tigarile de lux, producandu-se o o ieftinire de aproape 30%.
„In urma unor analize de piata, am ajuns la concluzia ca tigarile Marlboro trebuie sa fie accesibile consumatorilor adulti din Romania”, ne-a declarat Peter Imre, director „corporate affairs” la Philip Morris. Pachetele de 20 de tigari Marlboro s-au ieftinit cu 10.000 de lei. Din 22 mai, preturile tigarilor fabricate de BAT au fost si ele ajustate cu procente cuprinse intre 5%si 30% (Kent 25.000 de lei, fata de 35.000 de lei/pachet, Lucky Strike de la 29.000 de lei la 20.000 de lei pachetul, Pall Mall 19.000 de lei, fata de 21.000 lei etc). Decizia BAT a venit, din nou, ca un raspuns la provocarea concurentei.
De luni, 27 mai a.c., si produsele JT International s-au ieftinit. Prinsa la mijloc, compania JTI a fost nevoita sa scada preturile pentru a tine pasul concurentei.
Reducerile substantiale de preturi au pus pe ganduri autoritatile. Ministrul finantelor, Mihai Tanasescu, a acuzat companiile multinationale ca practica o politica de dumping. In urma acestor sesizari, Consiliul Concurentei si Oficiul Concurentei au inceput o analiza la principalele companii producatoare de tigari, suspectate de posibile practici anticoncurentiale.

Preturi mici, vanzari mai mari

Viorel Munteanu, membru al Consiliului Concurentei, este de parere ca decizia de ieftinire a tigarilor nu pare a fi dumping, ci mai degraba o politica comerciala si de marketing a companiilor producatoare. „Legea concurentei nu pedepseste pe cei care practica preturi mici. Primul element al concurentei este pretul. Referitor la preturi, legea concurentei pedepseste intr-un singur caz. Exista art. 6, lit. f care pedepseste pe cei care practica preturi de ruinare. Insa pentru a ajunge la aceasta concluzie trebuie demonstrat mai intai daca agentul economic in cauza are pozitie dominanta, preturile practicate sunt sub costurile de productie iar masura este luata in scopul eliminarii concurentei. Dar din cate stiu eu, in acest caz, aceste companii nu au o pozitie dominanta in piata”, precizeaza Viorel Munteanu.
Mai de graba ministrul Tanasescu este speriat de faptul ca ieftinirea masiva a unor importante sortimente de tigari va afecta negativ incasarile bugetare. Cum accizele se calculeaza la pretul de vanzare, cu cat acesta este mai mic, cu atat va scadea la bugetul de stat si volumul taxelor pe care producatorii de tigari le platesc an de an. Dupa companiile din industria petrolului, producatorii de tigari sunt cei mai mari platitori de taxe si impozite la bugetul de stat. Anul trecut, companiile multinationale din industria tutunului au achitat la buget taxe in valoare de peste 10.000 de miliarde lei, aproape 500 de milioane de dolari. Din aceasta suma, 7.448 miliarde de lei au reprezentat numai accizele (BAT – 3.090 miliarde lei, JTI – 2.141 miliarde lei, Philip Morris – 1.970 miliarde lei, Papastratos 247 milioane lei).
Pana la inceputul acestui an, preturile la tigari au crescut succesiv cu procente cuprinse intre 16% si 51%, in functie de marca, ca urmare a nivelului ridicat al accizelor si al inflatiei. In acelasi timp, vanzarile de tigari au scazut cu 42%. In aceste conditii, marile companii straine au mers mai mult pe pierderi, in marea lor majoritate. Se pare ca acum, chiar daca taxele cresc continuu, politica de preturi aplicata de aceste companii s-a schimbat cu 180 de grade. Prin preturi mai mici, companiile spera intr-o crestere a volumului vanzarilor.     

Cota de piata a producatorilor de tigari

        ian.-mart. 2001    ian.-mart. 2002
BAT*        29,9%        32,6%
JTI        23,8%        26,1%
Philip Morris    18,2%        20,4%
SNTR        21,2%        16,6%
Papastratos    2,8%        2,4%
Altii        4,1%        1,8%

Nota: * cuprinde si Rothmans
Cotele se refera la comertul cu amanuntul, excluzandu-se vanzarile de tip en-gros, cash&carry, din discoteci si duty-free