Site-uri web de ştiri generaliste au stabilit noi recorduri de audienţă în ziua alegerilor. realitatea.net, hotnews.ro, antena3.ro, evz.ro şi stirileprotv.ro au fost cele mai accesate pe data de 6 decembrie. Cititorii tachinaţi de atâtea rezultate preliminarii, exit poll-uri şi sondaje care se băteau cap în cap au rămas lipiţi de Internet, unde informaţiile au venit în tip real, fără limitările impuse de CNA televiziunilor, şi au fost reactualizate nu doar de editori, ci şi de utilizatori.
„Traficul a crescut foarte mult faţă de primul tur pentru că interesul general faţă de alegeri a crescut şi asta se poate observa în prezenţa la vot. În primul tur mulţi au stat acasă şi au aşteptat să vadă dacă se limpezesc apele. Evenimentele dintre cele două tururi i-au ajutat alegători să se decidă, astfel că rezultatele au fost urmărite cu mai mare interes”, explică pentru capital.ro Alexandra Dordea, online content manager evz.ro.
Un alt factor care a contribuit la creşterea traficului pe Internet a fost trimiterea unor SMS-uri anonime către abonaţii din reţeaua Vodafone, prin care erau anunţate rezultatele exit poll-urilor, cu titlul „Acestea sunt rezultatele reale” şi cu 52 de procente în dreptul candidatului Mircea Geoană.
Atacurile „hackerilor de partid” au blocat realitatea.net
Realitatea.net se află în fruntea clasamentului SATI cu 224.311 de utilizatori unici care au generat, în total, peste 2 milioane de afişări, un scor nu foarte departe de cel din primul tur, când site-ul a fost accesat de 224.000 de utilizatori. Recordul realitatea.net a fost atins în pofida unui „flood de proporţii”, pus pe seama „hackerilor de partid” de Dragoş Stanca, general manager F5 Webcorp, compania care deţine realitatea.net.
„Este un record istoric pentru un site de ştiri, nu doar pentru realitatea.net”, subliniază Dragoş Stanca într-un interviu telefonic pentru capital.ro. Probabil că dacă nu aveam atacuri de acest fel am fi depăşit lejer 300.000 de unici”. Atacul a constat într-un flood masiv, care se face pe baza unui program care trimite o simulare de accesări, care în final blochează site-ul.
Deşi nu are nici un dubiu că atacul a venit din partea „celor care fac guerillă digitală pe zona asta”, directorul realitatea.net nu se hazardează la verdicte. „Noi am primit ameninţări explicite pe mail, în care ni se spunea că dacă nu încetăm campania de dezinformare la adresa candidatului lor – fără să menţioneze care era acela – ne vor bloca site-ul”, a mai adăugat Stanca. Deşi, după câteva ore, site-ul a fost restabilit, cei din reţeaua Astral tot au avut probleme în accesarea acestuia.
Netul câştigă credibilitate
Internetul este, în percepţia multora, o sursă mai bună de ştiri înainte de alegeri, pentru că televiziunile sunt blocate de legea electorală şi de Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA), care le obligă la tăcere înainte de campanie şi alte restrictii de acest gen.
A doua zi după alegeri, traficul se ridică brusc pentru că cea mai mare parte a publicului se află la serviciu, unde cea mai accesibilă sursă de informare este Internetul. „Dacă nu vom avea probleme cu atacuri de acest gen, cred că azi trecem lejer de 300.000 de unici. Luni, între orele 11:00 şi 12:00, realitatea.net a stabilit un nou record de unici pe oră, 121.000”, explică Stanca.
HotNews.ro se află pe locul 2 în topul celor mai accesate site-uri din ziua alegerilor, cu un record all time de 172.484 de unici şi 1.140 de mii de afişări. Deşi au avut doar 12 oameni în redacţie şi şase corespondenţi, spre deosebire de realitatea.net, care a lucrat în ziua alegerilor cu 60 de oameni, HotNews a mizat pe ştiri curate şi pe filtrarea comentariilor agresive. „Avem reputaţia de a fi cea mai credibilă sursă de informare de pe Internet. Am fost singurii care nu au publicat rezultatele parţiale de la exit poll-uri, care au fost infirmate ulterior”, explică redactorul-şef Cristian Pantazi pentru capital.ro.
Pe locul 3 în topul celor mai vizitate site-uri de ştiri generale este antena3.ro cu 142.343 de unici şi 998.000 de afişări, însă reacordul de trafic pe ultimele 30 de zile a fost atins pe 3 decembrie, după „marea confruntare”, aşa cum o numea Antena 3, de 148.000 de unici.
Site-ul cotidianului „Evenimentul zilei” a înregistrat 127.000 de unici, 229.824 de vizite şi 890.794 afişări. Top 5 SATI pe ziua de duminică este încheiat de stirileprotv.ro, cu 109.964 de unici. Mediafax.ro, gandul.info, adevarul.ro, 9am.ro şi jurnalul.ro ocupă, în această ordine, următoatele poziţii în topul SATI.
Record şi la televizor
Cei care nu au stat conectaţi la Internet pentru a urmări ştirile legate de alegeri au stat lipiţi cu ochii de televizor. „Peste 8 milioane de români erau aseară la televizor, la minutul 21:00-21:01, când posturile TV au dat cifrele. Din cele 8 milioane de români, 4,8 erau din mediul urban”, informează paginademedia.ro. Realitatea TV a fost lider de audienţă cu 9,5 puncte de rating, urmată de Antena 3, Antena 1, TVR 1, Pro TV, B1, Prima TV şi OTV.