Anul 2010 a debutat cu două mari expoziţii auto contrastante. În timp ce India a fost rampa de lansare a vehiculelor momentului, cele low-cost, în SUA lupta se dă între concepte ale viitorului, alimentate cu energie electrică. În urmă cu câţiva ani, puţini îşi închipuiau că „Auto Expo New Delhi“ ar putea fi considerat un rival al măreţului „North American International Auto Show“ (NAIAS) din inima industriei auto americane, Detroit. Ei bine, criza care
Anul 2010 a debutat cu două mari expoziţii auto contrastante. În timp ce India a fost rampa de lansare a vehiculelor momentului, cele low-cost, în SUA lupta se dă între concepte ale viitorului, alimentate cu energie electrică.
În urmă cu câţiva ani, puţini îşi închipuiau că „Auto Expo New Delhi“ ar putea fi considerat un rival al măreţului „North American International Auto Show“ (NAIAS) din inima industriei auto americane, Detroit. Ei bine, criza care a lăsat urme adânci în bilanţurile marilor producători auto a dus la o situaţie cel puţin ciudată. Multe companii au avut dificultăţi majore în a stabili care dintre cele două evenimente, ambele desfăşurate în ianuarie 2010, trebuie tratat cu mai mare atenţie. Rezultatul lungilor şedinţe de marketing a fost, se pare, o separare clară a exponatelor în funcţie de pieţele de desfacere. Astfel, în timp ce la expoziţia de la New Delhi au fost trimise modele de dimensiuni şi preţuri reduse aflate deja în stadiul de producţie, la NAIAS, standurile au fost umplute cu modele ale viitorului, aşa-numitele concepte şi studii care vor da naştere unor vehicule de serie în anii următori.
Piaţa face showul
La numai câteva zile după cavalcada noutăţilor cu preţuri reduse de la New Delhi, în America de Nord, la Detroit, vestitul NAIAS se deschidea cu surle şi trâmbiţe, dezvăluind „Electric Avenue“, un adevărat bulevard al maşinilor cu emisii zero (ZEV). Numai că, în timp ce vedetele salonului indian au ca dată de lansare anul în curs sau 2011, starurile electrice de la Detroit sunt anunţate pentru 2012, 2013, şi aşa mai departe.
Ford… şi restul
Ford face notă discordantă, arătând astfel că a rămas singura forţă din Detroit. „Nu e nicio îndoială că sunt pe cai mari“, spune Rebecca Lindland, analist la IHS Global Insight, menţionând şi că noul Focus, lansat la NAIAS, este modelul pe care toţi constructorii şi-ar fi dorit să îl aibă la stand. Tot Ford dovedeşte şi că inovaţia este extrem de importantă în vremuri de criză: MyFord este un computer de bord, complet nou, care poate fi comandat vocal, dar şi prin touch-screen. Şoferul se poate conecta instantaneu la internet şi poate căuta adrese, rezerva mese la restaurant sau chiar afla condiţiile de trafic dintr-o anumită zonă, comandând apoi sistemului GPS ruta optimă.
Expoziţia a crescut mult din 1986. Anul acesta, am avut peste două milioane de vizitatori. India este extrem de atractivă graţie costurilor reduse şi devine un hub pentru automobilele mici.
Jyotiraditya Scindia, ministru al industriei şi comerţului, India
Lumea nu credea că vom reuşi să organizăm NAIAS în 2009, dar expoziţia nu numai că a supravieţuit, ci a şi surprins. Anul acesta se vede optimismul sau, măcar, o direcţie.
Sam Locricchio, purtător de cuvânt NAIAS
Bollywood-ul din New Delhi
Toyota Etios, Honda Concept CV2, Ford Figo, Maruti Suzuki Kizashi, Maruti Eeco, Dilip Chhabria Imperator, Tata Aria, Tata Nano, Hyundai i10 Electric, Volkswagen Polo.
Starletele de la Detroit
Ford Focus, BMW 1 electric, Fiat 500 electric, Volvo C30 electric, Hyundai Blue-Will, BMW Z4, Mercedes E Cabrio, Mini Beachcomber, Chevrolet Aveo RS, Buick Regal GS.