Forţaţi de criza economică, operatorii low-cost trag puternic de maneta promoţiilor. Mai nou, biletele de avion ieftine pot fi cumpărate chiar şi cu o săptămână înainte de plecare.

De obicei, ofertele de acest tip sunt însoţite de un mic asterix, greu de remarcat, dar care ne oferă detalii importante asupra unui bilet de avion dus-întors pe respectivele rute. Blue Air a lansat, recent, o promoţie cu preţuri începând de la 37 de euro(*). Asterixul se referă la faptul că numărul de locuri este limitat şi că aceste preţuri sunt valabile până în octombrie. Un simplu click pe pagina de internet a companiei şi aflăm că biletul Bucureşti-Milano costă, în promoţie, în perioada  27–30 aprilie, 88 de euro, un preţ bun dacă ne gândim că rezervarea se face cu mai puţin de o lună înainte. Pe aceeaşi rută, dar în perioada 27-30 septembrie (rezervare cu cinci luni înainte), biletul costă cu 15 euro mai puţin. Deci, nicio afacere! În schimb, dacă zborul la Roma este programat în primele zile ale lui aprilie, preţul biletului este 78 de euro. Un alt exemplu este cel al operatorului aerian Wizz Air. „Ei au intrat cu preţuri de dumping. Nu stiu cât îi va mai ţine să piardă bani, cât vor mai rezista“, comentează Gheorghe Răcaru, director general la Blue Air. El se referă la tarifele, care pornesc de la 20 de euro, practicate de principalul său competitor. „Aplică aceleaşi reguli pe care le-a aplicat în Polonia şi a reuşit să scoată Sky Europe de pe piaţă“, adaugă el.  Cum reacţionează operatorul local? „Noi vom menţine preţurile, pentru că aceia care călătoresc cu Blue Air au încredere în calitatea oferită de noi“, explică Răcaru.

Unii nu pot ţine pasul cu reducerile pe bandă rulantă

Wizz Air pretinde că în februarie a devenit liderul local al pieţei low-cost, unde şi-a adjudecat o cotă de 36% la doar doi ani de la lansarea operaţiunilor în România. Anul trecut, compania a transportat aproximativ 900.000 de pasageri (faţă de cele 1,3 milioane ale Blue Air), iar pentru anul acesta obiectivul este de 1,7 milioane de pasageri. Deşi oricum practica preţuri mai mici decât majoritatea competitorilor săi, începând de anul acesta, Wizz Air a aplicat reduceri şi mai mari. În urmă cu o lună, un bilet de avion pe ruta Bucureşti-Roma costa circa 80 de lei (19 euro). Promoţia a durat câteva săptămâni şi, încurajată de rezultate, compania a venit cu noi oferte, nu atât de joase ca preţ, dar mult sub ale concurenţei (fiind situate în jurul a 30-50 de euro). „Strategia noastră rămâne neschimbată. Vom continua să reducem costurile, care sunt şi aşa la un nivel foarte coborât“, anunţă Natasa Kazmer, directorul de comunicare al Wizz Air. „Într-o asemenea perioadă, aceasta este singura strategie rezonabilă. Păstrarea unor tarife scăzute va face posibilă creşterea traficului“, explică aceasta.

Dar una dintre măsurile de impact este scurtarea perioadei dintre momentul achiziţiei biletului şi ziua plecării. Dacă până nu demult era nevoie să faci rezervarea cu trei luni înainte pentru a prinde cel mai bun preţ, acum se poate vorbi de cel mult două săptămâni. De exemplu, un bilet Bucureşti – Roma, cu plecarea săptămâna viitoare, costă circa 88 de euro. Acelaşi bilet, dacă este rezervat azi, pentru perioada 27-30 aprilie, costă circa 175 de euro. Compania aeriană My Air nu poate ţine pasul cu acest trend al reducerilor drastice de preţuri, deşi „încearcă introducerea unui număr cât mai mare de tarife promoţionale pentru atragerea clienţilor“, după cum spune Antonio Iervolino, directorul general al companiei. My Air a transportat în 2008  în jur de 450.000 de pasageri pe ruta România – Italia şi retur. „În acest an, estimăm că vom depăşi numărul de pasageri din 2008“, spune Iervolino. Un jucător important pe rutele către Italia şi Spania este easyJet, care a anunţat cele mai mari reduceri din istoria sa. Fiecare loc din avioanele sale a costat mai puţin cu până la 25%, în medie. Chiar şi aşa, nu este garantat faptul că această campanie va fi un succes. De curând, şi operatorul aerian naţional Tarom a anunţat că va intra în competiţia cu transportatorii low-cost. O ofertă promoţională încearcă să crească gradul de încărcare a aeronavelor cu un preţ al biletelor de numai 50 de euro pentru rutele externe şi 25 de euro pentru cele interne. Preţurile nu includ taxe.

152-28130-11_natasakazmer_13.jpg«Strategia noastră rămâne neschimbată. Păstrarea unor costuri scăzute va face posibilă creşterea traficului.»
Natasa Kazmer, director PR Wizz Air

1,7 mil. de pasageri estimează Wizz Air că va avea în anul 2009, comparativ cu cei 900.000 transportaţi cu un an în urmă. Operatorul a intrat pe piaţa romånească în urmă cu doi ani, iar în 2008 a fost al doilea jucător pe piaţa low-cost, după compania romånească Blue Air (1,3 milioane de pasageri)

152-28129-infografie_11.jpg