Nvidia se impune ca unul dintre principalii beneficiari ai bătăliei dintre giganții software pentru inteligența artificială (IA), producătorul de cipuri devenind cea mai valoroasă companie din lume după capitalizarea de piață. Miercuri, Nvidia a ajuns la aproximativ 3,34 trilioane de dolari, depășind Microsoft (3,32 trilioane) și Apple (3,29 trilioane dolari). Pe locul patru se află Alphabet, cu o valoare sub 2,18 trilioane dolari, urmată de Amazon (1,9 trilioane dolari). Prima companie din clasament care nu este implicată în sectorul tehnologiei informatice este gigantul petrolier Saudi Aramco, cu o valoare de 1,79 trilioane dolari. Cea mai deținută acțiune de către investitorii globali și români de pe platforma eToro, Tesla, se află în prezent pe locul 13 în lume, cu o capitalizare de piață de aproximativ 590 de miliarde de dolari.
Faptul că Nvidia a devenit cea mai valoroasă companie din lume nu este o întâmplare. De fapt, toate companiile de pe primele 5 locuri dezvoltă un fel de limbaj, produs, aplicație sau hardware de inteligență artificială, potrivit unei analize realizată de analistul eToro Bogdan Maioreanu.
Nvidia este motorul care alimentează dezvoltarea IA
Dar Nvidia este motorul care alimentează dezvoltarea IA. Unii analiști spun că aceasta controlează peste 80% din piața cipurilor grafice utilizate în sistemele de IA și în centrele de date. Iar goana pentru cea mai utilă tehnologie IA este încă la început, generând cererea de noi cipuri și capacități de procesare.
Inteligența artificială a trecut cu siguranță în fruntea agendei managementului companiilor. Două treimi dintre directorii executivi consideră că va fi nevoie de cel puțin doi ani pentru ca inteligența artificială și cea generativă să depășească perioada de entuziasm, potrivit unui studiu al Boston Consulting Group. Toate aceste cercetări vor avea nevoie de putere de procesare favorizând producătorii de cipuri, inclusiv Nvidia.
Inteligența artificială generativă a dat naștere unei lumi de noi oportunități de afaceri
Inteligența artificială generativă a dat naștere unei lumi de noi oportunități de afaceri – iar directorii executivi sunt nerăbdători să profite de acestea. Aproape trei sferturi (71%) dintre liderii de companie intervievați de analiștii de la BCG spun că plănuiesc să crească investițiile în tehnologie ale companiei lor în acest an, iar un procent și mai mare (85%) spun că vor crește cheltuielile pentru inteligența artificială și inteligența artificială generativă în 2024. Conform sondajului, 89% dintre directori clasifică IA și IA generativă ca fiind printre primele trei priorități tehnologice pentru 2024, iar 54% se așteaptă ca IA să genereze reduceri de costuri. Dintre aceștia, aproximativ jumătate anticipează reducerea costurilor cu peste 10%, în principal prin creșterea productivității în zona de operațiuni, cea a serviciilor pentru clienți și IT.
Același studiu arată că organizațiile care plănuiesc să investească peste 50 de milioane de dolari în IA sau IA generativă anul viitor au de 1,3 ori mai multe șanse decât competitoarele lor să realizeze economii de costuri și de 1,5 ori mai multe șanse să își reducă costurile cu peste 10%. Iar acest lucru este esențial pentru dezvoltarea continuă a IA, pentru a arăta cât de utilă poate fi pentru companii și ce impact poate avea asupra economiei globale.
Creșterea prețului acțiunilor se datorează interesului crescut al investitorilor
Creșterea prețului acțiunilor Nvidia se datorează interesului crescut al investitorilor în domeniul inteligenței artificiale, aceștia înțelegând că firma va beneficia de pe urma investițiilor în noua tehnologie care se fac în întreaga lume. Astfel, investitorii sunt atrași de perspectivele oferite de inteligența artificială, dar și de potențialul de creștere a profiturilor, conform ultimului sondaj eToro Retail Investor Beat. Iar Nvidia le oferă pe amândouă.
Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro, are peste 20 de ani de experiență în domeniul serviciilor financiare și al investițiilor, precum și un background solid în jurnalism. A ocupat diferite poziții de conducere în zona de Corporate Banking în cadrul Raiffeisen Bank și OTP Bank, pentru a trece apoi .la consultanță în afaceri, lucrând pentru mai multe companii printre care și IBM România. Bogdan are un Executive MBA de la Asebuss și Washington University.