Lupta dintre principalii competitori de pe piaţa lactatelor din Europa de Vest se mută în Romånia, pe o piaţă ce va depăşi, anul acesta, un miliard de euro.

În ultimul an, Romånia a atras trei dintre cei mai mari investitori internaţionali de profil, Lactalis, grup francez ce a preluat compania LaDorna, Tnuva, producător israelian intrat pe piaţa romånească printr-o investiţie greenfield, şi Muller, grup german, prezent în 11 state europene, ale cărui venituri s-au ridicat anul trecut la 2,3 miliarde de euro. Planurile ultimilor doi vizează sectorul iaurturilor, cel mai dinamic din piaţa de lactate romånească, unde în acest an sunt aşteptate creşteri de minimum 20%. „Ne dorim ca, pånă la sfårşitul anului viitor, să fim printre primii trei jucători de pe piaţa lactatelor din Romånia. Deocamdată, lucrăm la construirea imaginii de brand“, spune Jacob Katz, preşedintele Muller Dairy Romånia.

124-18582-top.jpgGrupul este al doilea producător de lactate din Europa şi a ales să intre pe piaţa romånească printr-un joint venture cu CBC Israel, grup din care face parte şi Coca-Cola Israel. Produsele våndute în Romånia sunt aduse din Germania la cele patru depozite din Bucureşti, Cluj, Iaşi şi Timişoara, fiind ulterior distribuite în hipermarketuri şi supermarketuri. „Cel mai probabil, în următorii doi ani vom investi într-un proiect greenfield sau, eventual, vom achiziţiona un producător local de lactate, pentru a realiza producţia în Romånia“, detaliază Katz viitorul pas în dezvoltarea grupului. În prezent, Muller are sediul central în Germania şi deţine patru unităţi de producţie, trei în Germania şi una în Marea Britanie. „În Romånia, ţintim segmentul de iaurturi premium, ce deţine în prezent 19% din totalul pieţei“, spune Tzafrir Granat, vicepreşedinte marketing al Muller Dairy Romånia. Pentru început, stategia de marketing Muller mizează pe comunicarea în magazine.

Iaurtul, 15% din piaţa de lactate locală

124-18583-1.jpgÎn Romånia, anul acesta, piaţa internă a iaurturilor este evaluată la circa 150 de milioane de euro şi reuneşte cinci mari companii, Danone, Friesland, Campina, Tnuva şi Albalact. Compania israeliană Tnuva a intrat pe piaţa romånească anul trecut, printr-un proiect greenfield de 55 de milioane de euro. Suma a fost investită în fabrica din Popeşti Leordeni şi în modernizarea unei ferme de bovine långă Bucureşti, în localitatea Adunaţii Copăceni. În ceea ce priveşte produsele companiei olandeze Campina, acestea sunt fabricate în Romånia de Covalact, firmă care produce şi comercializează produse lactate şi sub propriul nume. Friesland Romånia – parte a grupului olandez Friesland Foods – s-a lansat în 2001, prin achiziţia Nutricia Dairy and Drinks, în 2002 fuzionånd cu producătorii Someşana Satu Mare, Belcar Bela Deta din Timişoara şi Belcar Distribution. Totodată, Friesland Romånia este acţionar majoritar la firmele Industrializarea Laptelui din Tårgu-Mureş şi Napolact Cluj-Napoca.

124-18584-2.jpgÎn Romånia, compania franceză Danone şi-a început activitatea de import şi distribuţie în anul 1996, trei ani mai tårziu fiind lansate pe piaţă primele iaurturi produse pe plan local la fabrica din Bucureşti, cu o capacitate de procesare de 5.000 de litri de lapte pe oră.

Potrivit datelor Euromonitor, în 2007, piaţa locală a iaurturilor obişnuite a crescut, în valoare, cu 23,3%, iar aceea a iaurturilor de băut, cu 29,9%. Creşterea segmentului de iaurturi de băut se observă şi în alte ţări europene precum Italia (23,3%), Ungaria (24,3%), Rusia (20,1%) şi Slovacia (7%). Cu toate acestea, spre deosebire de alte ţări, în ultimul an, şi sortimentele tradiţionale de iaurt acrişor (sana, lapte bătut) au avut o creştere importantă în Romånia, mai ales datorită noilor ambalaje.

124-18585-3.jpgDacă pe plan local iaurturile simple şi cele cu fructe domină piaţa, înregistrånd cea mai mare creştere, în Marea Britanie segmentul bio are una din cele mai bune evoluţii, alături de produsele ce aduc beneficii sănătăţii şi cele pentru copii şi tineri. Anul trecut, piaţa britanică de iaurturi simple a crescut în valoare cu 3,1%, cea din Italia cu 3,1%, în Ungaria, cu 2,3%, în Slovacia, 4,1%, iar în Rusia creşterea a fost de 11%.

305mld. de dolari este valoarea la care ar putea ajunge piaţa produselor lactate, la nivel global, în 2010, potrivit unui raport al Global Industry Analysts