Bătălia pentru modernizarea căii ferate Constanța-Mangalia

Contractul de 300 de milioane de euro pentru modernizarea căii ferate Constanța-Mangalia a generat o competiție acerbă între constructorii feroviari. Două asocieri formate din 32 de firme românești și străine s-au înscris în licitația organizată de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA pentru unul dintre cele mai așteptate proiecte de infrastructură feroviară din această regiune.

Licitația pentru modernizarea căii ferate Constanța-Mangalia a atras un interes uriaș, cu 32 de firme înscrise în două asocieri. Termenul final de depunere a ofertelor a fost 5 august 2024, după două prelungiri. Contractul, care include reabilitarea, electrificarea și dublarea căii ferate, precum și construcția a 28 de poduri și podețe, are o valoare estimată între 1.317.921.813,8 lei și 1.557.357.212,75 lei, fără TVA.

Principalele asocieri care vor să câștige acest contract

Prima asociere este condusă de Drum Asfalt SRL Bihor și Alstom Transport SA București, având ca subcontractanți firme precum Wood Decor Company, Vasútvill Kft., Institutul de Arheologie Vasile Pârvan, Stilo Evora SRL, Rotermit, EPC – Consultanță de Mediu, Danavi, DB Engineering & Consulting GmbH, Elektra Invest, Arcada Company și I.S.P.C.F.

Cea de-a doua asociere este condusă de IC Içtaş Inşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş și Rotary Construcții Mentenanță SA București, cu subcontractanți precum Pirotehnic OSB, Stilo Evora SRL, Elektra Invest, Maristar Com, Muzeul Olteniei Craiova, Eckon CEI, EPC – Consultanță de Mediu, San Electroterm Grup, MS Interproiect Engineering, Tecnic Consulting Engineering Romania, Tema Energy, Kontron Transportation GmbH, Datacor, BAWI Construction (fosta WIEBE România), SPIACT Craiova, Baicons Impex SRL și GTS Romania.

tren cale ferată
Sursă foto: Dreamstime

Impactul și importanța proiectului

Proiectul de electrificare, dublare și reabilitare a liniei Constanța-Mangalia va asigura accesul trenurilor de lung parcurs în stațiunile de pe litoral fără transbordarea călătorilor sau schimbarea mijlocului de remorcare, facilitând astfel preluarea traficului de călători de pe sectorul rutier și contribuind la descongestionarea zonei și reducerea numărului de accidente.

Linia Constanța-Mangalia, parte a Magistralei 800 București-Constanța-Mangalia, are o lungime de 42,9 km și deservește stațiunile turistice din sudul litoralului românesc și porturile Constanța și Mangalia. Modernizarea liniei va include dublarea și electrificarea pe anumite segmente, instalarea de centralizare electronică de linie (CEL) și ERTMS Nivel 2, precum și construcția de noi poduri, pasaje și substații de tracțiune.

Deși este dificil de anticipat când va fi atribuit contractul și când vor începe lucrările propriu-zise, conform datelor din caietul de sarcini, contractul are o perioadă de derulare de 98 de luni. În cel mai optimist scenariu, dacă lucrările ar începe în 2025, modernizarea completă a căii ferate Constanța-Mangalia ar trebui să fie gata în anul 2033.