Bateriile autohtone pun in miscare caii-putere

In lume, se vand aproximativ 250 milioane de acumulatori auto pe an (piata de prima echipare plus piata de inlocuire), din care 70 milioane bucati numai in Europa. In ultimii zece ani, consumul de baterii in Romania s-a situat intre 1.000.000 si 800.000 bucati, fiind comparabil cu cel de pe piata europeana (un acumulator auto/trei ani/masina), diferenta fiind determinata doar de parcul auto din tara noastra, care este mult mai mic. Pe plan mondial, asa cum se intampla in aproape toate domeniile

In lume, se vand aproximativ 250 milioane de acumulatori auto pe an (piata de prima echipare plus piata de inlocuire), din care 70 milioane bucati numai in Europa. In ultimii zece ani, consumul de baterii in Romania s-a situat intre 1.000.000 si 800.000 bucati, fiind comparabil cu cel de pe piata europeana (un acumulator auto/trei ani/masina), diferenta fiind determinata doar de parcul auto din tara noastra, care este mult mai mic.
Pe plan mondial, asa cum se intampla in aproape toate domeniile de activitate, fenomenul concentrarii producatorilor este foarte prezent, firmele mari si mijlocii fiind achizitionate de catre companiile multinationale. Astfel, Exide (SUA), liderul mondial pe piata de profil, detine in prezent peste 40% din piata europeana.
Calitate buna, cerere in scadere
In Romania, necesarul de baterii a scazut de la 1.102.263 bucati, in 1997, la 988.798 bucati in 2000, in conditiile in care numarul automobilelor detinute de populatie a crescut incontinuu. Acest lucru are drept explicatie faptul ca bateriile au o calitate superioara anilor anteriori, si deci si o durata de viata mai mare. Pana in 1989, la Intreprinderea Acumulatorul din Bucuresti de exemplu, se realizau aproximativ 1,5 milioane bucati pe an, dar puteau fi utilizate numai sase luni. Acum insa, producatorii locali livreaza pe piata acumulatori a caror garantie este de minimum doi ani, dar acestia pot dura si trei – patru ani, viata lor depinzand in mare masura de vechimea parcului auto si de starea drumurilor.
Deoarece nu am aflat de existenta unui studiu realizat de o firma neutra dar profesionista sau de date colectate de un organism autorizat, precizam ca informatiile referitoare la pozitionarea pe piata locala a diversilor ofertanti apartin exclusiv interlocutorilor nostri si ele se bazeaza pe cercetari ale propriilor departamente de marketing. Din acest motiv, apar unele inadvertente intre afirmatiile acestora.
Rombat SA Bistrita este, oricum, liderul necontestat al pietei romanesti de acumulatori, aceasta pozitie fiindu-i recunoscuta de toti concurentii. Anul trecut, productia realizata de Rombat a fost de 581.897 bucati, respectiv 603,6 MWh sau 15.951 tone – toate fiind de 12 V tensiune si avand capacitati variate, de la 33 Ah la 360 Ah. Numele de marca utilizate sunt: Calciu, Pilot, Cyclon, Cyclon Diesel, Cyclon Heavy Duty si Magma. In functie de unitatea de masura utilizata (tona sau numar bucati), societatea din Bistrita detine intre 65% si 70% din aceasta piata.
Directorul general al Rombat, Ioan Repede, tine sa semnaleze faptul ca „prin producator se intelege acea companie care produce si vinde acumulatori in Europa, conform statutului Eurobat (asociatia europeana de profil). Compania care asambleaza, vinde sau distribuie baterii nu intra in categoria producatorilor.”
Cu alte cuvinte, una din dificultatile intampinate de firma pe care o conduce se refera la concurenta neloiala a unor importatori care induc in eroare consumatorii prin mentionarea unei origini cu rezonanta, dar fara un suport real. De exemplu, exista produse cu origine clara din Bulgaria ce sunt prezentate ca avand licenta SUA, sau importatori care se declara producatori.
Viitorul pietei: baterii fara intretinere
Intr-un mediu de afaceri dificil, uneori ostil dar concurential, societatea Electro Auto Service din Bucuresti a ajuns sa vanda aproape 100.000 acumulatori pe an, in conditiile in care, in urma cu zece ani, livra pe piata doar 2.000 bucati. Firma a avut o evolutie constanta, devenind in acest moment al doilea mare ofertant de baterii de pe piata locala, cu o cota de aproximativ 12%. Aristide Caranda, principalul actionar si director general al firmei, isi propune, printre altele: dublarea vanzarilor pana in anul 2006, cresterea numarului de service-uri in tara, supravegherea pe calculator a productiei din fabrica, punerea in functiune a unui laborator modern si „atacarea” mai in forta a segmentului acumulatorilor de tractiune (electrocare si electrostivuitoare).
„Am reusit sa ne impunem pe o piata grea, agresiva, chiar daca avem preturi cu cinci – sapte la suta mai mari decat concurenta. Romanul este foarte sensibil la pret, dar constat ca in ultima perioada s-a mai schimbat aceasta mentalitate”, precizeaza Aristide Caranda.
In opinia sa, viitorul acestei piete il reprezinta acumulatorii care nu necesita nici o intretinere, asa – zisele baterii cu recombinare, absolut etanse. Aceste produse care detin deja 80% din piata SUA si 30% din cea europeana, sunt acum aproape inexistente la noi. Motiv pentru care, fabricarea lor pe plan local va insemna investitii substantiale si retehnologizarea liniilor de productie.
In ultimii ani, datorita calitatii ofertei interne, importurile au reprezentat doar 12% – 14% din piata. Conform marketing-ului propriu al SC Sprinter 2000 SA din Brasov, distribuitor al marcii Steco, cele mai reprezentative branduri sunt: Bosch (5%), Steco (3%), Varta (2,5%), Monbat si Centra (cate 1,5%).
In timp ce unii producatori interni au inregistrat in ultimii ani progrese remarcabile, mai ales in ceea ce priveste calitatea, SC Acumulatorul Bucuresti a pierdut cote importante din piata, reorientandu-se spre acumulatorii de tractiune si stationari.
Asa cum mentiona directorul societatii Rombat, Ioan Repede, piata romaneasca se confrunta cu multiple dificultati. Dintre acestea, amintim: scutirea de taxe vamale a importurilor de baterii provenite din tarile CEFTA – in timp ce producatorii interni sunt nevoiti adesea sa apeleze la importuri de materiale si utilaje care nu se fabrica in tara si pentru care se percep taxe – blocajul financiar, lipsa datelor oficiale despre piata, exporturi realizate in conditii dezavantajoase din cauza primelor de asigurare foarte mari, inexistenta unei asociatii nationale profesionale care sa-i reuneasca pe producatorii interni. Actuala lipsa de protectie a acestora, dar si potentialul destul de atragator al pietei, nu fac decat sa starneasca, din ce in ce mai mult, interesul producatorilor si comerciantilor din exterior.