Când afli că acţionarii unei companii, care în ultimii ani și-a majorat încontinuu atât vânzările, cât și afacerile sau profitul, vând fără multă vorbă pachetul majoritar, nu poți să nu-ți pui întrebări. Dacă o companie îți aduce bani, de ce să renunți? De ce un cumpărător din Africa de Sud, necunoscut în România, și nu un mare producător european? Ce va aduce viitorul companiei Rombat? Acestea sunt doar câteva dintre temele pe care Ioan Repede, șeful companiei, le-a lămurit într-o discuție cu Capital.
Piața auto scade, vânzările Rombat cresc
Puține companii din industria auto românească se pot declara neafectate de criză. Încă de la finalul lui 2008, odată cu primele semne de recul, atât producătorii de mașini, cât și cei de componente auto au resimțit puternic scăderea vânzărilor. Dar nu toți. „Nu pot spune că problemele din ultimii ani nu ne-au afectat deloc, dar am reușit să menținem trendul ascendent. Vorbesc în special de vânzări și de cifra de afaceri.Ne-a ajutat mult portofoliul diversificat de clienți. Zona after-market, atât din România, cât și din țările în care exportăm, ne-a favorizat creșterea de care vorbim“, spune Ioan Repede, menționând și că extinderea portofoliului de clienți este în continuare principala sa preocupare. „Avem ca obiectiv găsirea a încă doi clienți – companii producătoare de mașini (OM), care să preia o parte din producția suplimentară rezultată din extinderea capacității de producție. Ne-am bucura cu unul să fie Ford iar celălalt, o companie germană“, susține șeful Rombat.
Anul acesta, compania va finaliza o investiție de 16 milioane de euro într-o nouă uzină cu o capacitate de 700.000 de baterii, amplasată la doar câțiva pași de cea existentă. Acolo vor fi produse în special baterii microhibrid, pentru vehicule dotate cu sisteme start-stop, însă linia de producție poate asambla și acumulatori convenționali. Capacitatea totală de producție va urca astfel la 3,3 milioane de unități.
Sud-africani cu bani
„Am fost nevoiți să vindem, deși suntem o companie profitabilă, din mai multe motive. Aveam peste 200 de acționari care doreau să vândă. Chiar și acționarul majoritar (n.n. – Dorel Goia) vroia asta. Apoi, era nevoie de un investitor strategic pentru noile baterii AGM. Am găsit Metair, un grup care deține zece furnizori de componente din Africa de Sud. Ne-am asigurat că Metair nu a cumpărat acțiuni Rombat doar ca, ulterior, să le revândă pentru câștig. Firmele europene nu au vrut să ne ofere know-how“, conchide directorul general Rombat, convins că valoarea tranzacției este corectă.

Ioan Repede, directorul general Rombat, a declarat pentru Capital că firma sa a derulat, din 1999 până astăzi, nouă proiecte mari de investiții în valoare de circa 27 milioane de euro, la care statul a participat cu peste 11 milioane


Exportul, factor decisiv
Capital: Cum ați reușit să mențineți vânzările pe un trend ascendent în plină criză?
Ioan Repede: Vânzările ne-au crescut chiar și în 2009, când criza și-a făcut simțită prezența și pe piața românească. Ne-a ajutat mult portofoliul diversificat de clienți. Vindem către producătorii de automobile (OM) numai 20%-25% din producție, circa 20% merge către piața românească after-market, iar restul, aproape 60%, exportăm. Nu suntem total dependenți de producătorii de automobile. Principalul factor de creștere este exportul, iar aici am încercat să ne axăm pe găsirea de noi clienți.

Capital: Care sunt principalele desti­nații pentru export?
Ioan Repede:
Cele mai multe produse finite le trimitem în Franța. Acolo livrăm anual între 650.000 și 850.000 de baterii. Apoi, expediem peste 300.0000 de baterii în Italia și circa 250.000 către Germania. Avem și destinații mai „exotice“, precum Liban, Algeria sau Egipt. Este posibil să intrăm și pe piața libiană. Anul trecut am vândut și în Africa de Sud, grație colaborării cu grupul Metair.

Capital: Vorbiți de produse pentru clienți finali. Către ce producători auto exportați?
Ioan Repede:
Da. În România lucrăm cu Dacia și negociem cu Ford, iar la export livrăm către uzina PSA ­Peugeot-Citroën din Slovacia și către cea a Nissan de la Sankt Petersburg.

42,8 milioane de euro au plătit sud-africanii de la Metair pentru a intra în posesia a  99,16% din acțiunile Rombat

Pentru uzina Dacia din Tanger nu livrăm nimic. Am decis că este mai bine să ne dezvoltăm pe piața europeană decât să ne disipăm resursele. Ioan Repede, director general, Rombat.