Deși vehiculele electrice pot juca un rol-cheie în reducerea emisiilor, ele conțin, de asemenea, o bombă cu ceas pentru mediu: bateriile.
Potrivit unei estimări, peste 12 milioane de tone de baterii litiu-ion urmează să fie retrase până în 2030, scrie The Guardian.
Nu numai că aceste baterii necesită cantități mari de materii prime, inclusiv litiu, nichel și cobalt – pentru care mineritul are impact asupra climei, mediului și drepturilor omului. Ele riscă să se transforme într-un munte de deșeuri electronice, pe măsură ce ajung la sfârșitul vieții.
Pe măsură ce industria auto începe să se transforme, experții spun că este momentul să se planifice acum ce se va întâmpla cu bateriile, pentru a reduce dependența de minerit și a menține materialele în circulație
Sute de milioane de dolari ajung la startup-urile de reciclare și centrele de cercetare pentru a afla cum să se dezasambleze bateriile moarte și să extragă metale valoroase.
”Dacă vrem să facem mai mult cu materialele pe care le avem, reciclarea nu ar trebui să fie prima soluție”, a declarat James Pennington, care conduce programul economiei circulare a Forumului Economic Mondial. „Cel mai bun lucru de făcut la început este să mențineți lucrurile în uz mai mult timp”, a spus el.
Mai multe companii desfășoară teste
Compania energetică Enel Group folosește 90 de baterii retrase din mașinile Nissan Leaf, într-un depozit de energie din Melilla, Spania. În Marea Britanie, compania energetică Powervault a colaborat cu Renault pentru a echipa sistemele de stocare a energiei la domiciliu cu baterii retrase.
Stabilirea fluxului bateriilor litiu-ion de la o primă viață în vehiculele electrice la o a doua viață în stocarea staționară a energiei ar avea un alt avantaj: înlocuirea bateriilor toxice cu plumb-acid.
Bateriile plumb-acid durează de obicei doar doi ani pe vreme mai caldă, deoarece căldura le face să se degradeze mai repede, ceea ce înseamnă că trebuie reciclate frecvent.
În decembrie 2020, UE a propus modificări radicale ale reglementărilor sale privind bateriile, majoritatea vizând bateriile litiu-ion. Acestea includ rate țintă de 70% pentru colectarea bateriilor, rate de recuperare de 95% pentru cobalt, cupru, plumb și nichel și rate de 70% pentru litiu și niveluri minime obligatorii de conținut reciclat în baterii noi până în 2030.