acerba de pe piata romaneasca. Un loc unde nu se intampla nimic. Agentia nu s-a remarcat la festivalurile de creatie, campaniile sale nu au fost discutate in contradictoriu si n-a avut personalitati carismatice care sa atraga atentia. Nici in topurile Advertising Age din ultimii ani nu a iesit in evidenta pe pozitii care sa starneasca invidia concurentei (locul 13 in 2001). Altfel spus, Bates Romania a fost… agentia din „padurea adormita”.La inceputul acestui an, agentia a fost scoasa din adormire. Mai mult, isi propune sa aiba o pozitie exact opusa celei pe care a avut-o pana acum. Dar de ce tocmai acum? De la inceputul anului 2004, Bates activeaza sub un alt nume: Red Cell, nume cunoscut la nivel international, dar inexistent pe piata romaneasca. Cum s-a ajuns aici: la nivel global, grupul de comunicare WPP (din care fac parte printre altele Ogilvy&Mather, J. Walter Thompson, Young&Rubicam, Red Cell si Mindshare) a cumparat reteaua Cordiant (cu entitatile Bates si 141). In urma tranzactiei, WPP a decis sa includa birourile internationale Bates in alte firme ale grupului, iar cele mai multe au fost preluate de Red Cell, o retea infiintata cu doi ani si jumatate in urma. O parte dintre clienti a fost redistribuita la alte agentiiValurile acestei tranzactii au atins si biroul Bates din Romania. Intr-o prima faza, la sfarsitul anului trecut, cand a fost anuntata dizolvarea Bates, o parte dintre angajati au decis sa plece, nesiguri pe viitorul agentiei, despre care nu se stia nimic. Din ianuarie a.c., sub noul nume, Red Cell, si cu investitii noi in oameni, agentia incearca sa adopte o noua filozofie. „Pe masura ce vom avea „sange” nou in agentie, fie ca este vorba de noi oameni, fie de noi clienti, se va produce o schimbare de atitudine a noastra pe piata. Vrem sa fim o agentie mult mai dinamica”, declara Manuela Necula, director adjunct Red Cell Romania. Agentia isi mai propune sa adopte un sistem organizatoric aproape linear, cu putine trepte ierarhice. Deocamdata, printre achizitiile noii agentii se numara, pe langa Manuela Necula (ex. Client Service Director la D’Arcy), alte doua nume care au lucrat pentru D’Arcy: Cristi Iosub, actualul Client Service Director Red Cell, si Elena Stavrositu. Manuela Necula a fost „o piesa grea” la D’Arcy, unde a lucrat opt ani si s-a ocupat de clientii grei ai agentiei: Connex, Coca-Coca, ING, Procter&Gamble, Rai de Murtfatlar, Policolor. In pozitia de director de creatie ramane Bogdan Hasan, care are o experienta de sapte ani in publicitate. In fruntea agentiei, ca director general, ramane Christophe Lucius, care a condus si vechiul Bates.Relansarea a adus, insa, pierderi de clienti. Ca urmare a mutarilor internationale, Wella va intra in portofoliul Leo Burnett, Seat va merge la Grey, iar Roche la J. Walter Thompson. Au ramas la Red Cell Romania clientii precum Allied Domeq si, de pe piata interna, Carrefour si Orhideea. In afara de acestia, agentia a mai avut proiecte BTL cu Idilis, Orange, Frosta si LG. Pentru ca strategia la nivel international a Red Cell nu pune in prim plan tranferul de clienti, biroul din Romania se va orienta pe licitatiile organizate la nivel local.Actionarul majoritar al noii firme este gigantul WPP prin compania Pelerdon, un offshore inregistrat in Cipru. Pelerdon era si pana la aceasta relansare actionarul majoritar al agentiei. Alaturi de Red Cell va functiona si agentia de BTL (publicitate neconventionala) 141 (de asemenea parte a grupului WPP. Firma 141 Romania presteaza servicii pentru clientul British American Tobacco.
red cell – o retea tanara
· Pozitionata ca „The Chalenger Network”, Red Cell a fost infiintata la nivel international in ianuarie 2001, din unirea mai multor agentii: Conquest Europe, Perspectives – D, Batey – Network Asiatic si Cole&Weber. Cea mai importanta achizitie a Red Cell a fost firma Berlin Cameron New York (decembrie 2001), care a reusit sa obtina in 2003 contul Coca-Cola (de la McCann-Erickson) pentru America de Nord si a fost declarata „Agentia Anului” in SUA. In prezent, Red Cell are 33 de birouri in Europa, America de Nord si Asia.
· Bates Romania a fost infiintata ca firma independenta in octombrie 1999, dupa ruptura din cadrul Bates Centrade Saatchi&Saatchi. Specializata in activitati ATL (publicitate conventionala) a oferit servicii integrate in parteneriat cu firma 141 Romania.
· Conform datelor de la Registrul Comertului, Bates Rominia a avut in anul 2002 o cifra de afaceri de aproximativ un milion de dolari si un profit net de 100 de milioane de lei.
· 141 Romania a inregistrat in 2002 o cifra de afaceri de peste 1,2 milioane de dolari, dar, conform datelor de la Registrul Comertului, a avut pierderi nete de 757 milioane de lei. si cu un an inainte, conform bilantului contabil, 141 Romania a inregistrat pierderi (238 de milioane) in conditiile unei cifre de afaceri de aproximativ doua milioane de dolari.