Bautura-i temelie, mancarea fudulie

Anul trecut, vanzarile de bauturi alcoolice au crescut spectaculos, la nivel mondial. Conform unui studiu realizat de compania ACNielsen, cresterea de 33% pentru bauturile alcoolice a fost in anul 2001, comparativ cu 2000, cu mult peste urmatoarele produse clasate pe locul secund sau la egalitate: preparatele culinare proaspete si apa imbuteliata. Intr-o perioada in care consumatorii sunt din ce in ce mai constienti de legatura dintre alimente si sanatate, cererea crescuta pentru apa minerala,

Anul trecut, vanzarile de bauturi alcoolice au crescut spectaculos, la nivel mondial. Conform unui studiu realizat de compania ACNielsen, cresterea de 33% pentru bauturile alcoolice a fost in anul 2001, comparativ cu 2000, cu mult peste urmatoarele produse clasate pe locul secund sau la egalitate: preparatele culinare proaspete si apa imbuteliata. Intr-o perioada in care consumatorii sunt din ce in ce mai constienti de legatura dintre alimente si sanatate, cererea crescuta pentru apa minerala, iaurturi si alte produse lactate, este explicabila. Cu mai mult de 10% au crescut si vanzarile de alimente congelate: carne, peste, salate si fructe.
Europa se incadreaza in tendinta mondiala la consumul de bauturi alcoolice, 33%. Pe piata europeana insa, vanzarile de peste proaspat au crescut mai rapid, cu 10%, comparativ cu media mondiala, unde cel mai mult a crescut consumul de peste congelat, cu 11%. O crestere spectaculoasa, de 17%, s-a inregistrat in domeniul bauturilor energizante si celor destinate sportivilor.
Din topul primelor zece categorii de produse alimentare care au inregistrat cele mai rapide cresteri ale vanzarilor, noua dintre acestea sunt produse cu un volum total redus al vanzarilor, in general lansate recent pe piata. „Ar fi o greseala pentru producatori si distribuitori daca s-ar uita numai la produsele cu o crestere spectaculoasa a vanzarilor, si nu ar lua in calcul si pe cele care au cunoscut mici majorari, insa raportat la volumul vanzarilor se ajunge la cifre de afaceri imense”, atrage atentia Jane Perrin, director Global services ACNielson.
Din punct de vedere al volumului vanzarilor, studiul releva ca vanzarile la opt categorii de produse alimentare au reusit sa creasca intr-un an cu mai mult de un miliard de dolari la nivel mondial. Pe primul loc este berea, consumul majorat cu 5% reprezinta un plus de trei miliarde de dolari fata de anul 2000. Din acest punct de vedere, apa minerala este singurul produs care indeplineste ambele criterii: crestere anuala de peste 10% si o majorare a cifrei de afaceri cu peste 1,7 miliarde dolari.
Pentru categoriile de produse alimentare si bauturi monitorizate de ACNielson in Romania, una dintre cele mai mari cresteri s-a inregistrat pentru categoriile de tip snackuri, evidentiindu-se in primul rand chipsurile, care, practic, si-au dublat volumul de vanzari. Napolitanele invelite in ciocolata si-au crescut volumul de vanzari cu 73%, semintele (arahide, alune, fistic etc.) au inregistrat un volum cu 35% mai mare fata de 2000. Vodca, al carei volum de vanzari s-a marit cu 36%, se pozitioneaza printre primele zece categorii de produse cu cresterea cea mai puternica si, totodata, se pozitioneaza, in 2001, din acest punct de vedere pe primul loc dintre toate bauturile. Alte produse cu cresteri importante in 2001 in categoria de bauturi sunt: sucurile de fructe (31%), laptele (29%), bauturile carbonatate (22%) si berea (13%). Cresteri semnificative s-au inregistrat si in ceea ce priveste praful de frisca (58%), cerealele pentru micul dejun (55%), branza topita (42%), praful de budinca (32%) si condimentele (30%). Piata de guma de mestecat a crescut in volum cu 29%, iar margarina cu 24%.