glucoronolacton, un complex de vitamine B, care ajuta metabolismul in generarea energiei, inositol, niacin, guarana, gingseng etc. Aceste combinatii au un efect de revigorare a organismului, de sporire a capacitatii fizice si mentale, de stimulare a atentiei. Cu alte cuvinte, vitalizeaza trupul si mintea. Bauturile energizante nu trebuie confundate cu cele izotonice, gen Isostar. Categoria "sports drink" a fost gandita anume pentru sportivii care depun efort timp indelungat, in timp ce "energy d
glucoronolacton, un complex de vitamine B, care ajuta metabolismul in generarea energiei, inositol, niacin, guarana, gingseng etc. Aceste combinatii au un efect de revigorare a organismului, de sporire a capacitatii fizice si mentale, de stimulare a atentiei. Cu alte cuvinte, vitalizeaza trupul si mintea. Bauturile energizante nu trebuie confundate cu cele izotonice, gen Isostar. Categoria „sports drink” a fost gandita anume pentru sportivii care depun efort timp indelungat, in timp ce „energy drink” se adreseaza tuturor persoanelor care doresc un antidot pentru oboseala mai putin celor cu afectiuni cardiace si copiilor, din cauza continutului de cafeina. In Romania, bauturile energizante reprezinta un concept foarte nou, dar care a prins destul de repede, fiind receptate drept produse „trendy” si „fancy”. Astfel ca, oferta din magazine a devenit la un moment dat extrem de generoasa, dar si foarte schimbatoare si derutanta. In acest moment, doar patru – cinci competitori conteaza cu adevarat pe piata de profil, impunandu-se printr-o strategie de marketing coerenta. Ceilalti, cateva zeci, sunt aparitii meteorice. Liderul pietei este Red Bull, un produs premium, derivat din bauturile tonice ale Asiei de Sud-Est. A fost conceput si lansat in Austria, in 1987, dupa ce fusese supus timp indelungat unor severe teste medicale. Zece ani mai tarziu avea sa cucereasca si piata romaneasca, prin intermediul importatorului exclusiv BDG Imprest SRL, iar in anul 2002 s-a lansat varianta fara zahar a energizantului, avand acelasi efect stimulativ, dar continand numai opt calorii.”Piata locala a demarat greu, dar acest lucru s-a intamplat si in tarile vestice, deoarece era vorba de un produs nemaiintalnit pana atunci”, isi aminteste Adinel Tudor, Brand Manager Red Bull pentru Romania, Bulgaria si Albania. „Ne-am ocupat permanent de educarea pietei romanesti, informand publicul, in primul rand, despre ce este o bautura energizanta, si apoi ce este Red Bull, care sunt beneficiile si ocaziile de consum etc. In ultimii ani am avut vanzari spectaculoase practic, am inregistrat cresteri de suta la suta de la un an la altul. Consider ca piata va creste in continuare, dar intr-un ritm ceva mai lent, intre 15% si 30%, semn ca se apropie de maturitate”. Marcile premium domina piataPiata bauturilor energizante este dominata in proportie de doua treimi de sortimentele premium, deci este o situatie oarecum atipica pentru Romania, unde se vand preponderent produse din categoria „economic”. Avand insa in vedere faptul ca numai Red Bull detine peste 50% din piata, aceasta structura pe categorii de pret si calitate este fireasca. Anul trecut, de exemplu, romanii au consumat patru milioane de doze Red Bull. Burn este un produs premium, importat din Grecia, care detine, la randul sau, o pozitie de top. A fost introdus pe piata romaneasca in primavara anului 2001, la putin timp dupa lansarea sa in Marea Britanie, iar publicul-tinta il reprezinta, potrivit producatorului, „persoanele cu o viata de noapte intensa”. Dupa cluburi, a fost comercializat si in benzinarii, iar ulterior in magazinele tip cash&carry. Burn beneficiaza de distributia companiei Coca-Cola, ceea ce il face disponibil la scara nationala, dar si de o promovare intensa, specifica acestui tip de produs. Anca Bourbon, Marketing Manager la Coca-Cola Romania/ Black Sea Region (Romania, Bulgaria si Moldova), considera ca bauturile energizante au o sezonalitate mai redusa fata de restul bauturilor nealcoolice, in special fata de cele racoritoare, si ca se consuma mai mult in baruri, cluburi si discoteci.”Chiar daca piata romaneasca de bauturi nealcoolice este foarte dinamica si se dezvolta dupa un tipar comparabil cu al celor din vestul Europei, cea a bauturilor energizante este totusi o piata de nisa, atat ca pret, cat si ca locuri de distributie. Este, daca se poate spune asa, un produs de trend. In Romania, piata bauturilor energizante nu a cunoscut boom-ul din alte tari vest europene, dar este in crestere”, constata Bianca Bourbon. Produsele locale incep sa aiba cautareEnergy X este prima bautura racoritoare energizanta suta la suta romaneasca, rod al colaborarii dintre Laboratorul de biochimie al Facultatii de Horticultura/Universitatea din Craiova, condus de conf. dr. Romulus Scorei, si firma SC Bioex SA, din aceeasi localitate. Produsul se comercializeaza in doze metalice de 250 ml, dar exista si varianta PET, la 350 ml. Volumul vanzarilor de Energy X a ajuns la aproximativ un milion de doze anual, cerinta pe piata fiind in continua crestere. „Prezenta acestor bauturi pe piata romaneasca implica informarea intensiva a consumatorilor, suport logistic si dezvoltarea unor strategii de promovare din partea producatorilor”, ne spune creatorul marcii, Romulus Scorei. „In Romania, bauturile energizante constituie un segment al pietei destul de dinamic, in care primele locuri din clasament se afla intr-o continua disputa. Totodata, la noi s-au impus extremele: cei care practica preturi mici si cei care au investit foarte mult in reclama”, afirma Romulus Scorei. Aparitia bauturilor energizante in Europa, respectiv in Romania, a determinat un nou stil de viata. Din ce in ce mai multe persoane descopera beneficiile acestor produse si apeleaza la ele in cele mai diferite situatii.