Pe masura ce temperaturile inregistreaza valori tot mai inalte, razboiul dintre companiile producatoare de bauturi racoritoare se inteteste. Sutele de milioane de dolari aruncate pe campul de lupta devin (mai mult sau mai putin) arme mortale pentru concurenta, daca strategia de promovare a marcilor este destul de convingatoare pentru a atrage consumatorii. Tentatia devine si mai mare daca sub capacul sticlei de racoritoare este anuntat un castig potential cu foarte multe zerouri. Aceasta metoda de atragere a clientilor este completata cu alte forme de promovare: publicitate, actiuni de sponsorizare, cadouri promotionale. Concurenta dintre gigantii Pepsi si Coca-Cola este vizibila si pe micul ecran. Companiile se bat intre ele pentru a sponsoriza marile intreceri ale sportului mondial sau pentru a-si agata sigla de numele unor staruri (fotbalisti, cantareti). Practic, pana in prezent, pe plan mondial, in intrecerea dintre Pepsi si Coca-Cola s-au folosit de la cele mai sofisticate politici de marketing pana la cele mai neortodoxe practici comerciale. In ultimul timp, infruntarile directe s-au imputinat, la moda fiind tradarile sau atacurile pe la spate.
Pe plan mondial sunt bine cunoscute raporturile de putere intre cei doi giganti. In Romania insa, cifrele despre afacerile producatorilor de bauturi racoritoare carbonatate sunt strict secrete. Fiind solicitate pentru a ne furniza date despre rezultatele financiare din anii precedenti, companiile Coca-Cola Romania Region si European Drinks s-au intrecut (parca ar fi fost vorbite) in a ne trimite povesti de adormit copii.
Potrivit A.C. Nielsen, piata bauturilor racoritoare carbonatate este controlata in proportie de peste 90% de trei concurenti: Coca-Cola, Pepsi-Cola si European Drinks. In urma cercetarii tip Omnibus, realizate de Mercury Marketing and Research Consultants, in luna iulie a reiesit ca cea mai cunoscuta marca de bauturi racoritoare carbogazoase din Romania este Coca-Cola: 84% din respondenti au mentionat spontan aceasta marca. „Alte marci mentionate de respondenti au fost Fanta (69,5%), Frutti Fresh (52,6%) si Pepsi-Cola (45,2%). Sprite a fost mentionata de 41% din persoanele intervievate. S-a remarcat faptul ca in segmentul de varsta 15-29 ani aceasta marca a fost mentionata spontan de 64% dintre respondenti”, se arata in studiul realizat de sursa mentionata mai sus.
Conform Mercury Marketing and Research Consultants, aproximativ jumatate (48%) din esantionul investigat au consumat bauturi racoritoare carbogazoase cel putin o data in ultimile 24 de ore. In segmentul de varsta 15-29 ani, procentul celor care au consumat astfel de bauturi a fost de 69%. La data sondajului, consumul mediu de astfel de bauturi a fost, in ultimele 24 de ore, de 922 ml. Trebuie tinut cont de faptul ca interviurile au fost facute in perioada verii (la inceputul lunii iulie). Marcile de bauturi racoritoare consumate de respondenti in ultimele 24 de ore, cel mai des mentionate, au fost Coca-Cola (32,5%), Frutti Fresh (32,1%) si Fanta (20,9%).
Consumul
poate creste
Printr-o retea de distributie, cuprinzand peste 180 de depozite in intreaga tara si un parc auto (de aproape 2.000 de autovehicule de diverse tonaje), se asigura transportul si distributia produselor European Drinks pe intreg teritoriul tarii. Acest lucru permite ca, indiferent de distanta fata de fabrica, preturile de producator ale produselor sa fie aceleasi in toate regiunile Romaniei.
Alaturi de Frutti Fresh, pe platforma de la Rieni-Bihor se mai produc si se imbuteliaza bauturile racoritoare American Cola, Vita Tonic, Oranciata si Tiny.
Compania Coca-Cola a investit in Romania peste 350 milioane dolari din 1991 cand si-a inceput aici activitatea. Bauturile Coca-Cola, Coca-Cola Light, Fanta Orange, Fanta Lemon, Fanta Pink Grapefruit, Fanta Exotic, Sprite, Kinley Tonic sunt familiare consumatorilor de toate varstele.
Din anul 1991, Quadrant Amroq Beverages detine franciza pentru brandurile Pepsi, Pepsi Max, Mirinda si 7UP. Oferta a fost completata in anul 1998, cand firma a luat de la Royal Crown Company licenta pentru produsele Kick si Royal Crown.
Oferta celor trei mari companii care domnesc pe piata de bauturi racoritoare carbonatate din Romania este completata de cea a micilor producatori. Produse precum Meridor, Ala-Bala Portocala si Glasul Iubirii, fabricate de Dorna Apemin cu apa minerala (si nu minunata), au toate sansele sa micsoreze din procentele vedetelor aflate in top in prezent. Insa pentru aceasta este nevoie de seriozitate si un buget de publicitate zdravan.
In ceea ce priveste evolutia in viitor a consumului de bauturi racoritoare carbonatate, potrivit informatiilor surselor mentionate, putem conchide cu precizarea ca sansa ca acest consum sa creasca este destul de mare, mai ales daca tinem cont de faptul ca aproape 52% din piata este reprezentata de consumatori potentiali.
Aurelian Buliga