Bauturile, tutunul si cafeaua se vand cu acte noi

Pentru toate livrarile de produse supuse autorizarii se vor utiliza in mod obligatoriu Factura fiscala si Avizul de insotire a marfii, documente special inscriptionate. Atunci cand produsele supuse autorizarii se vor transfera dintr-un depozit in altul al aceleiasi societati comerciale, dar nu se realizeaza schimbarea dreptului de proprietate asupra marfii, se va utiliza numai avizul. Documentele fiscale speciale au inscriptionate pe diagonala, dupa caz: "Alcool”, "Bauturi alcoolice”, "Produse

Pentru toate livrarile de produse supuse autorizarii se vor utiliza in mod obligatoriu Factura fiscala si Avizul de insotire a marfii, documente special inscriptionate. Atunci cand produsele supuse autorizarii se vor transfera dintr-un depozit in altul al aceleiasi societati comerciale, dar nu se realizeaza schimbarea dreptului de proprietate asupra marfii, se va utiliza numai avizul. Documentele fiscale speciale au inscriptionate pe diagonala, dupa caz: „Alcool”, „Bauturi alcoolice”, „Produse din tutun”, „Cafea”, „Alcool-Transfer”, „Bauturi alcoolice-Transfer”, „Produse din tutun-Transfer”, „Cafea-Transfer”. Pe langa aceste date, mai este inscriptionata si calitatea agentilor economici, atat a furnizorului, cat si a producatorului. Relatiile comerciale dintre acestia au fost mentionate in Anexa 1 la Ordonanta nr. 1 din 12 ianuarie 1999, pentru modificarea Ordonantei nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte. Ratiunea documentelor fiscale inscriptionate cu statutul furnizorului si al cumparatorului este de a limita circuitul produselor pe relatia producator-detailist si de a duce la scaderea preturilor. De exemplu, un angrosist poate avea relatii comerciale doar cu un detailist. El va trebui sa isi procure in acest sens Factura fiscala si Avizul de insotire a marfii, pe care este trecuta relatia „Comerciant in sistem angro – Comerciant in sistem en-detail”, si dupa caz, alcool, bauturi alcoolice, produse din tutun si cafea.
Pana la obtinerea autorizatiei si procurarea documentelor fiscale speciale, agentii economici pot utiliza documentele fiscale folosite inainte de intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998.
Legea da voie fiecarui agent economic sa isi estimeze necesarul de documente fiscale speciale. Dupa stabilirea acestuia, firmele vor transmite comenzi ferme directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat, judetene si a municipiului Bucuresti, dar numai dupa ce au justificat necesitatea achizitionarii de facturi fiscale si de avize de insotire a marfii, in calitate de agent economic autorizat.
Durata in care Regia Autonoma „Imprimeria Nationala” onoreaza comenzile este cuprinsa intre 7 si 15 zile de la solicitare.
Un carnet de documente fiscale speciale, respectiv, „Factura” si „Avizul de insotire a marfii” pentru comercializarea bauturilor alcoolice, tutun si cafea costa 140.000 lei fara TVA. Pentru comercializarea alcoolului, acestea sunt mai scumpe cu 10.000 lei, pentru ca facturile fiscale si avizele de insotire a marfii vor fi imprimate in patru exemplare, exemplarul patru ramanand la supraveghetorul fiscal. Unii dintre agentii economici sunt total nemultumiti de pretul documentelor contabile. „Din toata aceasta miscare de hartii nu trebuie sa neglijam pretul, tinand cont ca fiecare bloc de facturi si/sau avize costa 170.000 lei si un produs, de la producator pana la consumator in conditiile impuse de Ordonanta, isi poate schimba proprietarul de cinci ori”, se plange Dorin Popa, director la SC Exeget Drinks din Oradea. Daca producatorii si importatorii au relatii apropiate cu distribuitorii si angrosistii si, deci, posibilitatea de a elibera facturi periodic, distribuitorii si comerciantii in sistem angro considera sufocante prevederile Ordonantei, in acest sens. Acestia sunt de parere ca numarul de tipuri de documente fiscale este prea mare si, in unele cazuri, nejustificat. „De ce trebuie sa eliberez trei facturi fiscale si trei avize de insotire a marfii unui singur client daca acesta cumpara bauturi alcoolice, tigari si cafea?”, se intreaba un angrosist. Insa parerile sunt impartite. „Angrosistii nu folosesc foarte multe. Cu exceptia catorva distribuitori din Romania, ceilalti folosesc cantitati foarte mici. Productia acestui fel de formulare poate fi considerata productie de serie mica sau foarte mica. Cele mai mari comenzi se ridica la 1.500 de blocuri de facturi. Cantitati mari sunt cele de ordinul zecilor de mii”, ne-a declarat Ion Barbu, directorul Regiei Autonome „Imprimeria Nationala”. In privinta pretului documentelor, domnia sa a precizat ca acesta este calculat in functie de costul materiilor prime, care sunt scumpe. La realizarea acestor documente fiscale se folosesc hartie si cerneala speciala.
Drept urmare, angrosistii vor fi tentati sa elibereze acte doar atunci cand se cumpara o cantitate considerabila de marfa (de ordinul milioanelor). Astfel, este posibil sa creasca evaziunea fiscala in randul agentilor comerciali mici (spre exemplu, tarabagiii), care se aprovizioneaza cu marfa de valoare mica, pe perioade scurte de timp.    

Relatiile comerciale dintre furnizorii si cumparatorii de produse supuse autorizarii
I. Pentru comercializarea alcoolului
Furnizor    Cumparator
1. Producator de alcool    Producator de bauturi alcoolice*)
2. Producator de alcool    Spitale, farmacii
3. Producator de alcool    Utilizatori in scop tehnologic, altii de-
    cat producatorii de bauturi alcoolice
4. Importator de alcool    Producator de bauturi alcoolice
5. Importator de alcool    Spitale, farmacii
6. Importator de alcool    Utilizatori in scop tehnologic, altii de-
    cat producatorii de bauturi alcoolice
*) Valabila si in cazul alcoolului vandut de catre producatorii de bauturi alcoolice.

II. Pentru comercializarea bauturilor alcoolice,
a produselor din tutun si a cafelei
Furnizor    Cumparator
1. Producator intern sau importator    Agent comercial si de marketing
    Distribuitor**)
    Comerciant in sistem angro
    Comerciant in sistem en-detail
    Producator***)
2. Agent comercial si de marketing    Distribuitor
    Comerciant in sistem angro
    Comerciant in sistem en-detail
3. Distribuitor    Comerciant in sistem angro
    Comerciant in sistem en-detail
4. Comerciant in sistem angro    Comerciant in sistem en-detail
**) Activitatea distribuitorului se asimileaza cu cea a agentilor economici comercianti in sis-
tem angro si se autorizeaza in aceleasi conditii ca si in cazul agentilor economici care desfa-
soara activitate in sistem angro.
***) Valabila doar in cazul achizitionarii de produse supuse autorizarii, utilizate ca materie
prima pentru realizarea altor produse supuse autorizarii.

Exemplu:

Un distribuitor de tigari va putea sa solicite urmatoarele documente fiscale:
Factura cod produse din tutun 14-4-10/A
Relatia comerciala „Distribuitor – Comerciant in sistem angro”
Factura cod produse din tutun 14-4-10/A
Relatia comerciala „Distribuitor – Comerciant in sistem en-detail”
Aviz de InsoTire a marfii cod produse din tutun 14-3-6/A
Relatia comerciala „Distribuitor – Comerciant in sistem angro”
Aviz de InsoTire a marfii cod produse din tutun 14-3-6/A
Relatia comerciala „Distribuitor – Comerciant in sistem en-detail”

Aurelian Buliga