Potențialul mare al pieței farmaceutice românești este știrbit de incertitudinea cu care s-a confruntat această piață dintotdeauna. Cu toate acestea, proaspătul șef al Bayer România, Renatto Keller, vede România ca una din primele piețe farmaceutice din UE, dar asta în următorii 40 de ani,
"România se confruntă cu un grad mare de nesatisfacţie a clientului şi are unul dintre cele mai scazute niveluri ale cheltuielilor publice pe piaţa produselor farmaceutice din UE. Acest lucru mă face să cred că există un potenţial imens şi acesta este principalul avantaj al acestei piețe, În următorii 40 de ani, piaţa românească de
farmaceutice va fi în primele 12 ţări din UE", crede Renato Keller, noul country manager pentru România din partea Bayer.
Disfuncția majoră al sistemului medical este subfinantsubfinanţarea, lipsa transparenţei în alocarea de fonduri şi utilizarea ineficientă a
acestor fonduri. La nivel de piață, Keller consideră că principalul dezavantaj îl constituie impedimentele impuse de autorităţi: "aşa-numitul mecanism clawback de a impune o taxa cuprinsă între 5 şi 20% din vânzările totale de medicamente cu prescripţie medicală, este un mecanism interesant, dar mai ales original, deoarece în mod normal acestlucru înseamnă să dai înapoi la sfâritul anului, dar, în România înseamnă să plăteşti înainte", crede managerul Bayer România. Potrivit lui, acesta este un instrument discreţionar de taxare, atât timp cât baza de calcul şi datele pentru calcularea lui nu se comunică în mod transparent.
Creștere cu 12% a vânzărilor în 2012
Renato Keller crede că divizia Bayer HealthCare va fi mai solidă anul acesta, după ce compania a schimbat modelul de business în 2011. În România, grupul Bayer este prezent cu trei divizii, în care lucrează 215 de angajaţi, respectiv Bayer Healthcare, Bayer CropScience (produse pentru protecţia culturilor agricole şi non-agricole) şi Bayer MaterialScience (polimeri şi mase plastice). Compania farmaceutica Bayer ar putea inregistra o crestere a veniturilor intre 10 si 12% in acest an, potrivit estimarilor conducerii producatorului de medicamente. Bayer a obtinut in Romania o cifra de afaceri de aproximativ 90 de milioane de euro in 2011, din care jumătate este generată de divizia de sănătate.
Una dintre marile reuşite ale companiei a fost plasarea pe locul 5 anul trecut în top 10 al vânzărilor de medicamente fără prescripţie medicală, întocmit de Cegedim. Vânzările au crescut cu 13,1%, ajungând la 12,6 miliarde de euro. "Reuşita este cu atât mai mare cu cât suntem a doua companie din acest top fără producţie locală, restul produc aici medicamente", a spus Elena Aleksandrova, country manager pentru departamentul de protecţie a consumatorilor (consumer care).
Anul acesta a adus totuși o amendă de 7,25 milioane de lei pentru Bayer România, în urma unei anchete a Consiului Concurenței declanșată pentru încheierea unor întelegeri privind interzicerea exportului de produse Bayer și Sintofarm. "În timpul anchetei, Bayer SRL a colaborat în mod proactiv cu Consiliul Concurenţei şi va continua să colaboreze îndeaproape pentru a asigura protejarea mecanismelor pieţei", spune Renato Keller. Pe 26 martie, 2012, Bayer SRL a contestat decizia Consiliului Concurenței la Curtea de Apel Bucureşti.
Până să devină country manager pentru România în la sfârșitul lunii martie, Renato Keller a ocupat până acum diverse funcţii în cadrul companiei, printre care director la Bayer Bulgaria EOOD, country manager la Bayer Schering Pharma (2008 – 2011) sau director la Bayer Pakistan. Înainte de angajarea sa în compania Bayer, Keller a fost Chief Operational Officer la Schering Elveţia (martie 2001 – noiembrie 2004).