Real Madrid a realizat cele mai mari venituri din exploatare  (671 milioane euro), iar Monaco, cea mai mare creștere, 86%, până la 144 milioane de euro.

Performanțele financiare ale campioanelor naționale la fotbal din 12 țări europene au fost sintetizate în a doua ediție a studiului The European Champions Report, realizate de echipa Football Benchmark a KPMG.

Cele 12 campioane cuprinse în raport sunt Monaco (Franța), Beşiktaş Istanbul (Turcia), Celtic Glasgow (Scoția), Chelsea Londra (Anglia), Basel (Elveția), Bayern Munchen (Germania), Spartak Moscova (Rusia), Viitorul Constanța (România), Feyenoord Rotterdam (Olanda), Juventus Torino (Italia), Real Madrid (Spania), Benfica Lisabona (Portugalia).

"Fotbalul este o afacere care se află în creștere, iar această tendință este confirmată de faptul că toate cluburile, cu excepția a două dintre ele (FC Bayern München și FC Basel 1893), au înregistrat o creștere a veniturilor din exploatare în moneda locală față de anul precedent", a declarat Andrea Sartori, Global Head of Sports, KPMG.

"În plus, venitul generat de principala competiție europeană intercluburi rămâne un motor principal al creșterii, îndeosebi pentru cluburile de dimensiuni medii, întrucât aceasta are un impact nu numai asupra intervalului orar de difuzare, ci și asupra zilei meciului (datorită unui număr mare de meciuri jucate pe teren propriu) și asupra aspectelor de natură comercială (din bonusuri de sponsorizare)", a mai spus Santori.

După câștigarea campionatului din Ligue 1 și calificarea în semifinalele UEFA Champions League, Monaco se află în centrul atenției datorită creșterii impresionante a veniturilor din exploatare, respectiv cu 86% față de anul anterior. Campionii Franței, având un buget care reprezintă aproximativ un sfert din bugetul rivalilor Paris Saint-Germain FC, au demonstrat, de asemenea, cea mai mare "dependență de UEFA": 45% din veniturile din exploatare provin din resursele financiare distribuite de UEFA. Celtic Glasgow a înregistrat a doua cea mai mare creștere a veniturilor față de anul precedent.

Real Madrid este campioana Europei, înregistrând cele mai ridicate venituri din exploatare (671 milioane euro), rămânând însă ușor în urma echipei Manchester United, ale cărei venituri însă nu au fost captate în raportul nostru, întrucât aceasta a ocupat locul 5 în clasamentul Premier League de anul trecut. "Los Blancos" sunt urmați de Bayern München (588 milioane euro), în pofida stagnării veniturilor înregistrate de "Rekordmeister", ca urmare a eșecului acesteia de a intra în semifinalele Champions League pentru prima data în ultimii șase ani.

Chelsea a realizat venituri din exploatare în valoare de 361,3 milioane lire sterline (420 milioane euro), o creștere cu 9,8% în moneda locală față de anul precedent (scădere cu 4% în euro).

"În fotbalul de astăzi, ca în multe domenii sportive, performanța financiară nu mai depinde strict de rezultatele competiționale. Acestea sunt dublate de eforturi și strategii comerciale în zone conexe, cum ar fi drepturile de difuzare, merchandising și fidelizare prin intermediul social media și al marketingului digital, sau dezvoltarea și managementul unui portofoliu de drepturi de proprietate intelectuală asociat clubului, activităților și produselor acestuia. Într-un astfel de context complex, credem că și cluburile autohtone ar trebui să iși recalibreze eforturile operaționale pentru a dezvolta, diversifica și exploata în mod sustenabil competențe strategice menite a îmbunătăți performanțele financiare", spune Tudor Grecu, Partener Financial Services, KPMG în România.

În timp ce a avut un impact pozitiv asupra principalelor surse de venit, performanța de pe teren vine, de asemenea, cu un cost sub forma bonusurilor acordate jucătorilor. Este interesant faptul că, în rândul principalelor cluburi, cel mai ridicat nivel al raportului între costurile cu personalul și total venituri a fost înregistrat de Real Madrid (61%), Juventus (64%) și AS Monaco (69%), toate aceste echipe cucerind titlul de campioană în țara lor de origine și atingând finala sau semifinala UEFA Champions League. În cazul echipei Real Madrid, asta a presupus o creștere cu 32% a costurilor cu personalul, care la un nivel de 406 milioane euro reprezintă cel mai mare stat de plată din lumea fotbalului.

"Toți campionii Europei incluși în raport au înregistrat profit după impozitare; într-adevăr, în ciuda transferurilor atractive și a costurilor cu personalul, industria se îndreaptă către o direcție în care profitul nu mai este o Fata Morgana", a spus Andrea Santori.

"În plus, în acest scenariu, cluburile care excelează în dezvoltarea și instruirea jucătorilor pot avea un avantaj competitiv, primele trei exemple în acest sens fiind echipele Chelsea, Juventus și Benfica, datorită transferurilor unor jucători precum Oscar, Pogba, Gonçalo Guedes și, respectiv, Lindelof. În consecință, Benfica și-a dublat profitul după impozitare (44,5 milioane euro), în timp ce Juventus și-a crescut profitul cu aproape 40 milioane euro față de anul anterior", a adăugat Santori.

În ceea ce privește rețelele de socializare, în timp ce Real Madrid rămâne cel mai urmărit club din lume cu aproape 210 milioane de persoane care urmăresc echipa , anumiți jucători de fotbal prezintă cifre uluitoare, reușind uneori să depășească numărul de persoane atrase în comparație cu clubul de fotbal la care joacă, precum: Cristiano Ronaldo (Real Madrid), James Rodríguez (Bayern München), David Luiz (Chelsea), Falcao (AS Monaco) și Pepe (Beşiktaş JK).

KPMG este o rețea internațională de firme membre care furnizează servicii de Audit, Consultanță fiscală și Consultanță în afaceri în 154 de țări, având peste 200.000 de profesioniști în toată lumea. În România și Moldova, KPMG are 6 birouri localizate în București, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Timișoara și Chișinău.