BCR a reuşit o creştere cu 32% a activelor administrate pentru clienţii săi de Private Banking, până la 941 milioane euro la sfârşitul lui 2011, expansiunea datorându-se în special schimbării din temelii a echipei de experţi. Pe medie, un client de private banking al BCR a ajuns să deţină circa jumătate de milion de euro.
Practic, deşi vorbim de cea mai mare bancă de pe plan local, până nu de mult BCR nu avea o echipă de top pe piaţa private bankingului din România. Astfel, împrospătarea fundamentală a echipei s-a dovedit a fi reţeta succesului pentru bancă.
“Ce ne-a determinat să ne concetrăm pe segmentul de private banking? Aveam toate ingredientele – cei mai mulţi clienţi, cele mai mari volume etc –, dar nu aveam o poziţionare corectă în piaţă. Nu aveam reţeta potrivită. Aveam nevoie de o expertiză adaptată vremurilor, expertiză care e dată de oameni”, a explicat Sorin Mititelu, directorul executiv pe partea de retail din cadrul BCR.
Timp de şase luni în 2010, BCR şi-a selectat cei mai buni experţi pe private banking din România, pornind din 2011 cu o echipa schimbată în proporţie de 75%.
Noua echipa numără 18 bancheri dedicaţi clienţilor de top, prezenţi în cinci centre regionale (Bucureşti, Cluj, Braşov, Timişoara şi Iaşi), aceştia fiind susţinuţi în teritoriu de alţi 140 de consilieri pentru tranzacţiile de zi cu zi atât ale clienţilor de private banking, cât şi ale celor care aspiră la acest statut.
Experienţa cumulată a consilierilor de private banking pe pieţele financiare este de 219 ani, ceea ce înseamnă o experienţă medie de circa 10 ani.
Clientul mediu de private banking din BCR are peste 450.000 euro
Vă întrebaţi poate cine se califică pentru serviciile de private banking ale BCR Erste. Potrivit lui Ştefan Furtună, şeful BCR Erste Private Banking, cei care vor să beneficieze de serviciile dedicate ale diviziei pe care o conduce trebuie să deţină peste 200.000 euro în conturi la BCR.
Cu toate acestea, deţinerea unei sume de peste 200.000 euro nu califică automat un client pentru serviciile de private banking, dacă acesta doreşte să plaseze banii doar în depozite. Pe de altă parte, prin cei 140 de consilieri de private banking din teritoriu, BCR se adresează şi clienţilor care aspiră la statutul de private banking, adică cei cu sume de peste 40.000 euro.
Pe serviciul de private banking, BCR a ajuns la sfârşitul lui 2011 la peste 2.000 de clienţi, în creştere cu 29% faţă de anul anterior. Raportat la nivelul activelor administrate la sfârşitul lui 2011 – de 941 milioane euro –, înseamnă că BCR administrează pentru un client de private banking în medie 470.00 euro.
Potrivit lui Furtună, primii zece clienţi deţin sub 10% din activele administrate de serviciul de private banking al BCR.
Cei mai mulţi bani plasaţi în depozite şi titluri de stat
Din cele 941 milioane euro, peste 500 milioane euro sunt ţinute de către clienţii de private banking în depozite la termen. Restul de 431 milioane sunt plasate în produse de investiţii, din care peste 60% în titluri de stat şi fonduri de obligaţiuni.
Aurul fizic, care pe fondul creşterii fulminante a cotaţiilor în prima parte a anului trecut a atras cel mai mult atenţia mass media, deţine o cotă de doar 5% din totalul tranzacţiilor cu produse de investiţii. Practic, deşi BCR a vândut anul trecut clienţilor de private banking circa o tonă de aur, aceasta a reprezentat a 20-a parte din tranzacţiile totale ale acestora.
De asemenea, tranzacţiile cu aur fizic, de 1 miliard de euro, au reprezentat doar un sfert din totalul tranzacţiilor cu produse bazate pe aur (4 miliarde euro), restul de trei sferturi fiind tranzacţii cu certificate sau derivative pe aur.
După titlurile de stat, tranzacţiile cu acţiuni au avut a doua pondere în portofoliul clienţilor, cu 28%, urmate de depozite structurate, cu 7%.