Banca Comercială Română, cea mai mare bancă locală, a epuizat plafonul de garanţii alocat pentru anul 2016 pentru programul Prima Casă şi nu mai acceptă cereri noi de la clienţi, dar a solicitat Ministerului Finanţelor Publice alocarea unor fonduri suplimentare, a declarat miercuri, într-o conferinţă de presă, Sergiu Manea, CEO BCR.
'Am epuizat fondurile pentru programul Prima Casă şi am făcut o nouă cerere pentru alocarea de fonduri suplimentare. În acest moment, pe produsul Prima Casă, aşteptăm răspunsul MFP. Avem aşa numitul 'pipeline' (stocul / fluxul de cereri pentru acest program – n.a.) destul de robust, nu mai avem absolut niciun leu. În condiţiile în care vom primi alocare vom continua şi, după ce vom termina următoarele fonduri, vom face o nouă cerere', a afirmat Sergiu Manea.
'Avem 2.000 de clienţi în aşteptare la Prima Casă. Am solicitat exact necesarul pentru aceşti clienţi. Cu siguranţă, vom avea ca şi prim pas o redistribuire a fondurilor de la băncile care nu au atins pragul maxim din fondurile alocate pentru această perioadă. Încercăm să gestionăm solicitările pe care le avem în curs', a declarat Dana Demetrian, vicepreşedinte BCR retail & private banking.
În totalul creditelor ipotecare noi, acordate de BCR în 2016, cele prin programul guvernamental Prima Casă, au o pondere de 80-90%. În acest an, BCR a primit 4.900 de solicitări pentru programul Prima Casă. Rata de acceptare este mai mare decât în cazul creditelor standard, iar 2.000 de clienţi cu solicitările aprobate sunt în aşteptare din cauza epuizării plafonului de garanţii. După ce în spaţiul public au început dezbaterile tot mai aprinse pe proiectul legii dării în plată, cererile pentru Prima Casă au ajuns la BCR la 900-1.000 pe săptămână.
'Plafonul a fost epuizat. Există 2.000 de oameni care au cererile aprobate din punct de vedere al calificării ca şi indicatori de risc. Aşteptăm de la MFP, în baza unei întâmpinări pe care am făcut-o, alocarea unui plafon suplimentar ca să încheiem contracte şi cu aceşti clienţi', a explicat CEO-ul BCR, care a precizat că banca nu putea trimite o cerere formală către MFP pentru suplimentarea fondurilor până la epuizarea efectivă a plafonului alocat iniţial.
Vicepreşedintele BCR Dana Demetrian a estimat că BCR va avea un răspuns de la MFP într-un termen de ordinul zilelor sau săptămânilor şi că, legal, până la acel moment, banca nu mai are voie să mai accepte noi cereri pentru Prima Casă, cât timp nu mai există fonduri pentru un produs garantat de stat.
La finalul lunii februarie, Ministerul Finanţelor Publice a anunţat că plafonul total de garantare, de peste 1,69 miliarde de lei, aferent programului 'Prima Casă'', pentru anul 2016, a fost alocat în întregime, iar băncile comerciale au pusă la dispoziţie întreaga sumă.
Potrivit unui comunicat al MFP, finanţatorii participanţi la program acordă credite ''Prima casă', în baza alocării sumei de 200 de milioane de lei provenite din rambursări de rate de capital efectuate până la data de 31.12.2015, din diferenţele rămase neutilizate din sumele alocate anul trecut, în valoare totală de 172,58 milioane de lei şi din plafonul reutilizat în condiţiile legii, disponibil până la data de 31.12.2016, de 17,75 milioane de lei, precum şi din plafonul suplimentar de 1,3 miliarde de lei acordat prin HG nr. 1016/30.12.2015.
Odată cu alocarea acestui plafon, practic, au fost puse la dispoziţia băncilor toate plafoanele disponibile pentru acest an, conform prevederilor legale în vigoare.
Pentru finanţatorii care au transmis solicitări de alocare a plafonului de 1,3 miliarde de lei pentru anul 2016, respectiv Alpha Bank, Creditcoop, Banca Românească, Banca Transilvania, Bancpost, Leumi, BCR, BRD, CEC, Credit Agricole, Garanti, ING Bank, Intesa Sanpaolo, Marfin, OTP Bank, Piraeus Bank, Raiffeisen Bank, UniCredit Bank, suma a fost repartizată prin efectuarea de alocări pro rata în cadrul acestuia, în funcţie de solicitările transmise de bănci.AGERPRES