BCR, CEC Bank şi alte câteva bănci din România pierd cotă de piaţă din cauza propriilor bariere, cum ar fi cozile de aşteptare, localizarea inoportună a unităţilor, numărul redus de bancomate şi dobânzile ridicate la credite, potrivit unui sondaj realizat de compania de cercetări de piaţă Synovate. „Sondajul a demonstrat că BCR, CEC şi alte câteva bănci de pe piaţa din România pierd cotă de piaţă din cauza propriilor bariere, cele mai comune fiind lungile cozi de
BCR, CEC Bank şi alte câteva bănci din România pierd cotă de piaţă din cauza propriilor bariere, cum ar fi cozile de aşteptare, localizarea inoportună a unităţilor, numărul redus de bancomate şi dobânzile ridicate la credite, potrivit unui sondaj realizat de compania de cercetări de piaţă Synovate.
„Sondajul a demonstrat că BCR, CEC şi alte câteva bănci de pe piaţa din România pierd cotă de piaţă din cauza propriilor bariere, cele mai comune fiind lungile cozi de aşteptare, localizarea inoportună a unităţilor, ATM-urile puţine şi dobânzile ridicate la credite”, se arată în studiul realizat de compania de cercetări de piaţă Synovate.
Plecată din poziţia de singura bancă de economii din România înainte de 1990, cota de piaţă a CEC Bank a scăzut puternic până sub 10% în anul 2000, înregistrând un minim în jur de 4% în 2006. În ultimii trei ani banca a avut o revenire la nivelul cotei de piaţă, iar la finele anului trecut a depăşit 6% din totalul activelor sistemului bancar.
Pe de altă parte, BCR, cea mai mare bancă din piaţa românească, a reuşit să-şi menţină prima poziţie, deşi a parcurs după privatizarea încheiată în 2006 un program de restructurare. Cota de piaţă după active a BCR a coborât anul trecut sub 20%.
Jumătate dintre români nu au încredere în bănci
Sondajul Synovate mai arată că aproape jumătate dintre români au mai puţină încredere în bănci şi instituţiile financiare decât înainte de criza globală, în timp ce doar 18% din respondenţi au o opinie pozitivă despre băncile care au capital local şi 34% şi-au exprimat o părere pozitivă privind băncile internaţionale.
Totuşi, consumatorii din sectorul bancar din România ocupă locul patru în Europa Centrală şi de Est şi Orientul Mijlociu în funcţie de loialitate, după cei din Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite şi Rusia.
Astfel, 37% dintre românii respondenţi la sondaj sunt puternic loiali băncilor cu care lucrează, iar clienţii CEC Bank, ING Bank şi Banca Transilvania sunt cei mai loiali din România.
„Într-un mod interesant, doar 40% dintre consumatori vor să vadă salvarea sectorului bancar de către Guvernul român, prin utilizarea banilor contribuabililor, iar 39% din respondenţi consideră că economiilor lor nu mai sunt în siguranţă într-o bancă”, se mai spune în studiu.
Criza economică este atribuită lăcomiei
Cei mai mulţi consumatori din Europa Centrală şi de Est şi Orientul Mijlociu, inclusiv două treimi din români, atribuie criza financiară actuală „lăcomiei” instituţiilor financiare din Occident, precum şi lipsei reglementării şi monitorizării guvernamentale din statele dezvoltate.
Totodată, peste 90% dintre români şi-au exprimat opinia că actuala criză internaţională a afectat şi va continua să afecteze economia României şi sectorul bancar local.
Pe de altă parte, BCR se bucură de un grad de recunoaştere aproape total, având în vedere că numele băncii este cunoscut printre 98,6% dintre consumatori, palsându-se marginal înaintea BRD – Groupe Societe Generale.
Când Synovate a măsurat capitalul brandului, o combinaţie între gradul de recunoaştere şi impactul brandului în relaţia cu clienţii, BCR a ocupat locul întâi, cu un capital uşor mai mare decât al BRD – Groupe Societe Generale şi aproape dublu faţă de băncile care s-au plasat pe locurile trei şi patru, respectiv Raiffeisen Bank şi ING Bank.
„Brandurile BCR şi BRD sunt puternic legate de acoperirea naţională şi structurile operaţionale solide. ING Bank este puternic asociată cu o abordare susţinută de personal şi centrată pe clienţi, în timp ce Raiffeisen Bank, Allianz şi Alpha Bank sunt legate de prezenţa pe plan internaţional şi de flexibilitatea de a se adapta nevoilor consumatorilor”, potrivit studiului citat.
Studiul Synovate a fost realizat, în perioada octombrie – decembrie 2009, pe un eşantion reprezentativ de 1.000 clienţi din sectorul bancar în fiecare din cele 13 ţări incluse în studiu – Rusia, Polonia, Ucraina, Slovacia, Ungaria, Cehia, Grecia, Serbia, Bulgaria, România, Turcia, EAU ş Arabia Saudită. Studiul a acoperit 29 de bănci internaţionale, 211 instituţii locale şi 13.000 de clienţi ai băncilor.
SURSA: Mediafax