din PSAL II au depins de finalizarea negocierilor cu BERD si IFC pentru achizitionarea pachetului de 25% plus doua din actiunile BCR. Pentru a preintampina aceste lucruri, Ordonanta nr. 18/2004 a devenit lege, printr-un decret publicat la sfarsitul saptamanii trecute in Monitorul Oficial.Prin legea de validare a tranzactiei BERD-IFC-BCR, cele doua institutii internationale si-au luat o tripla acoperire in fata pierderilor care ar putea decurge din aceasta privatizare. Ministerul Finantelor si Au
din PSAL II au depins de finalizarea negocierilor cu BERD si IFC pentru achizitionarea pachetului de 25% plus doua din actiunile BCR. Pentru a preintampina aceste lucruri, Ordonanta nr. 18/2004 a devenit lege, printr-un decret publicat la sfarsitul saptamanii trecute in Monitorul Oficial.Prin legea de validare a tranzactiei BERD-IFC-BCR, cele doua institutii internationale si-au luat o tripla acoperire in fata pierderilor care ar putea decurge din aceasta privatizare. Ministerul Finantelor si Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) garanteaza plata celor 222 de milioane de dolari pe care BERD si IFC urmeaza sa le plateasca in aceasta saptamana pentru pachetul de 25% plus doua din actiunile BCR, in cazul in care cele doua institutii vor sa iasa din afacere. Formula din lege acopera chiar eventualitatea unor pierderi. Daca valoarea actiunilor BCR va scadea cumva in momentul in care BERD si IFC isi vor rascumpara actiunile, statul va plati inclusiv dobanzile si alte costuri aferente. Toate litigiile in care ar putea fi implicate institutiile mentionate vor fi suportate de catre stat.Tot Finantele si AVAS vor garanta si pentru toate activele extrabilantiere si raspunderile rezultate din fuziunea cu Bancorex. Chiar daca, asa cum spune si textul de lege, aceste active aveau deja garantia statului prin emisiunile de titluri de stat emise in 1999, BERD si IFC au cerut si au obtinut majorarea plafonului stabilit la data fuziunii cu Bancorex, (n.r.: de 150 de milioane de dolari) prin care erau acoperite integral angajamentele extrabilantiere pentru care banca era gasita raspunzatoare pe parcurs. Prin noua lege, Guvernul va trebui ca, la propunerea BCR, sa mareasca limita sumelor garantate de stat stabilite prin ordonanta care a reglementat fuziunea, fara a fi stabilit un plafon maxim.Cel mai interesant articol din lege este insa articolul 6 din Capitolul II. In afara prevederilor de la alineatul doi care acorda o derogare de la Legea Privatizarii, alineatul 1 prevede ca AVAS este mandatata sa „despagubeasca BERD si IFC pentru eventualele daune suportate de acestea, care decurg din incalcarea unor declaratii, garantii, fapte sau acte, in conformitate cu documentele tranzactiei, indiferent daca acestea au fost cunoscute de BERD si IFC la data incheierii documentelor tranzactiei si a altor obligatii.” Daca AVAS nu face fata eventualelor plati, poate fi ajutat de Ministerul Finantelor. Institutiile internationale isi iau practic o masura totala de garantie, metoda de altfel uzuala in privatizarile din Est. Daca solicitarea tuturor garantiilor din partea statului este o practica uzitata, mai putin fireasca este nementionarea in textul legii a modului de plata a actiunilor de catre BERD si IFC, chiar daca seful AVAS a declarat ca, „cele 222 de milioane de dolari au fost incluse in bugetul institutiei pe 2004.” In schimb, actiunile catre salariati vor fi vandute cu 10.350 lei/actiune, cu conditia ca ele sa nu fie vandute sau grevate de sarcini pana la privatizarea bancii sau pana la vanzarea actiunilor de catre BERD si IFC.Pe de alta parte, cele doua institutii internationale vor avea doi reprezentanti in Consiliul de Supraveghere al bancii, dintre care unul, va avea functia de vicepresedinte. Pentru ca siguranta BERD si IFC sa fie deplina, legea mentionata stipuleaza ca, AVAS nu mai are dreptul sa se indrepte impotriva bancii sau a consiliului de administratie daca informatiile care au stat la baza contractului de vanzare cumparare au fost cumva eronate sau incomplete.