Conform surselor citate, se pare că americanii au fost de acord să se întoarcă pe şantier din toamnă acestui an, numai după ce îşi vor primi o parte din plăţile restante. La 1 mai 2011, compania mai avea de încasat de la statul român, pentru lucrările deja efectuate, o sumă de 90,4 milioane de euro la care se adaugă TVA de 90,3 milioane de lei. Între timp, suma a mai crescut pentru că în contractul încheiat în 2003 se stipulează penalităţi pentru orice întârziere de neplată.
Deocamdată, Ministerul Transporturilor nu a comunicat nicio informaţie oficială în acest sens, dar din discuţiile purtate am aflat că în perioada următoare noul acord cu Bechtel va fi aprobat şi în Guvernul României.
Sursele citate ne-au mai declarat că lucrările pe care le va mai face Bechtel la Autostrada Transilvania vizează doar tronsonul de la Suplacu de Barcău la Borş, care are o lungime de 64 de kilometri şi la care constructorul a început lucrările de câţiva ani, fiind realizate doar 41,5% din lucrări.
Lucrările au început la acest tronson în toamna lui 2004 şi trebuiau să fie gata la finele anului trecut, conform graficului afişat pe site-ul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.
Într-un interviu acordat revistei Capital, la începutul lunii iunie, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, preciza că dorește încadrarea costurilor în standardele de cost sau cel puțin să ajungă la valoarea contractelor de pe Coridorul IV paneuropean (7 milioane de euro/km), pentru că sunt și tronsoane unde prețul la Autostrada Bechtel ajunge și la 25 milioane de euro/km.
"Eu am constatat anul trecut cu surprindere, când am verificat bugetul CNADNR, că aproape jumătate din bugetul companiei era înghițit de Bechtel. Când am făcut calculul per kilometru, am constatat că este un contract mult prea scump, este aberant, și nu are nimic de-a face cu standardele de cost în România. Acesta este motivul pentru care el este în renegociere în acest moment", ne-a declarat, la acea dată ministrul transporturilor, Anca Boagiu.
Ea a menționat că doar 26% din lucrare a fost atacată, din care în operare 12,5%, iar cheltuielile se ridică deja la 1,2 miliarde de euro. În 2003, la semnarea contractului cu americanii, costurile au fost estimate la 2,2 miliarde de euro.
Cât va costa autostrada rămâne de văzut. Cert e că până în prezent Bechtel a încasat 997 milioane de euro, la care au mai solicitat penalități de circa 10,2 milioane de euro, plus TVA de 550 milioane de lei. Interesant e că factura către americani crește și în această secundă, chiar dacă la autostradă nu se lucrează.
Anca Boagiu: "Suntem pe calea cea bună"
Întrebată de jurnalişti, în timpul unei vizite în municipiul Arad, care este stadiul negocierilor cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania, Anca Boagiu a spus că acestea nu au fost finalizate, scrie Mediafax.
"Suntem pe calea cea bună, este o negociere din care ministerul şi compania (CNADNR – n.r.) trebuie să scoată maximum dintr-un contact pe care îl ştiţi cu toţii: nu ne-a făcut nici cinste, nici onoare, nu ne-a adus nici câştiguri şi cei ce l-au semnat nu aş putea să spun că au fost români adevăraţi, prieteni ai României, ci mai degrabă duşmani ai statului", a spus Boagiu.
Anca Boagiu s-a aflat, joi, la Arad pentru a participa la un eveniment simbolic – turnarea ultimei cantităţi de beton necesară pentru podul peste Mureş care face parte din centura în regim de autostradă.