După ce ministrul Radu Berceanu spunea la începutul acestei luni că Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) va rezilia contractul cu firma americană Bechtel, dacă nu va fi semnat un protocol care să modifice anumite aspecte contractuale, ministerul de resort a ajuns la un acord cu Bechtel, însă Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CN ADNR) a plătit penalizări...Cum?Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a ajuns, miercuri, la un acord cu Becht
După ce ministrul Radu Berceanu spunea la începutul acestei luni că Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) va rezilia contractul cu firma americană Bechtel, dacă nu va fi semnat un protocol care să modifice anumite aspecte contractuale, ministerul de resort a ajuns la un acord cu Bechtel, însă Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CN ADNR) a plătit penalizări…
Cum?
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a ajuns, miercuri, la un acord cu Bechtel privind derularea contractului şi programul lucrărilor la Autostrada Transilvania pe anul 2009.
Documentul semnat prevede faptul că CN ADNR va plăti suma de 66.018.392,38 euro plus TVA reprezentând lucrări realizate şi certificate în anul trecut plus 3.275.900,6 euro dobândă pentru plăţi întârziate. De asemenea, CN ADNR va plăti şi suma de 26.181.972 euro plus TVA reprezentând lucrări care au putut fi certificate din cele rămase necertificate de anul trecut, sumă la care nu vor mai fi percepute penalităţi.
Totuşi, acordul prevede şi renunţarea la perceperea, de către compania Bechtel, a avansului aferent anului 2009. Totodată, se menţionează creşterea termenelor de plată a facturilor de la 25 zile de la emitere la 35 zile.
Ce spune ministrul?
“În ultima lună, am avut mai multe întâlniri cu conducerea companiei Bechtel, întâlniri care au avut ca rezultat adoptarea unui plan de măsuri care cuprinde obligaţii ale ambelor părţi, astfel încât la sfârşitul anului acestuia să poată fi utilizată o porţiune de 42 de kilometri din secţiunea 2B, între Turda şi Gilău. În urma negocierilor, Bechtel a acceptat să renunţe la plata avansului în acest an, iar noi ne-am angajat să asigurăm finanţarea şi frontul de lucru cuprinzând exproprieri de terenuri, mutări de utilităţi, descărcare de sarcini pentru terenurile necesare construcţiei” a declarat ministrul transporturilor şi infrastructurii, Radu Berceanu.
Spre deosebire de situaţia anterioară, când întreaga sumă de plată se vira în euro, într-o bancă din Anglia, acordul menţionează că plăţile se vor face în proporţie de 50% în lei, în România, reducându-se astfel expunerea CN ADNR la riscul valutar.
Ce s-a mai stabilit?
Părţile au mai convenit atât asupra unor termene privind punerea la dispoziţie a terenului necesar, precum şi asupra termenelor de execuţie, astfel încât până la sfârşitul anului 2009 să fie finalizaţi 42 kilometri, din cei 54 ai tronsonului 2B de autostradă, între Turda şi Gilău.
Din cauza problemelor de mediu şi a solului contaminat cu hexaclorciclohexan, diferenţa de 12 km va putea fi „atacată” după obţinerea avizelor necesare şi a decontaminării solului.
Totodată, vor continua lucrările şi pe tronsonul de autostradă 3C, la Suplacul de Barcău, unde va fi construit unul dintre cele mai mari viaducte din regiune având o lungime de aproximativ 1,8 km.
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii precizează că în vederea urgentării aprobării lucrărilor suplimentare, va fi mobilizată pe şantier o echipă de trei, până la cinci ingineri ai CN ADNR, începând cu 1 martie.