Becurile clasice ar putea înregistra un recul de 40% al vânzărilor în acest an, urmând să dispară aproape complet de pe piaţă, potrivit estimărilor specialiştilor. Viitorul este al becurilor economice, care au un consum mai redus şi durata de viaţă mai mare. Marii producători autohtoni de profil, precum Elba Timişoara sau Romlux Târgovişte, s-au orientat deja către becurile economice. Totuşi, o parte semnificativă din afacerile celor mai importanţi producători locali
Becurile clasice ar putea înregistra un recul de 40% al vânzărilor în acest an, urmând să dispară aproape complet de pe piaţă, potrivit estimărilor specialiştilor. Viitorul este al becurilor economice, care au un consum mai redus şi durata de viaţă mai mare.
Marii producători autohtoni de profil, precum Elba Timişoara sau Romlux Târgovişte, s-au orientat deja către becurile economice. Totuşi, o parte semnificativă din afacerile celor mai importanţi producători locali o reprezintă comercializarea becurilor clasice. Pentru a face faţă noilor condiţii, Elba şi-a bugetat pentru acest an investiţii de aproximativ 4,5 milioane de euro, pentru dezvoltarea şi modernizarea capacităţilor de productie, mare parte din aceste fonduri fiind direcţionate către divizia de corpuri de iluminat. Numai în 2005 compania a realizat investiţii în tehnologii de fabricaţie în valoare de 4,7 milioane de euro, în condiţiile unei cifre de afaceri de 27,5 milioane de euro.
Piaţa nu stă pe loc. Au apărut deja companii care produc numai becuri economice pentru export, cum ar fi Edsyrom Lamps Fieni. Firma produce lămpi cu consum redus de energie pentru uz casnic, industrial şi auto, cu putere între 45 şi 1.000 de waţi. O astfel de lampă poate consuma de cinci ori mai puţină energie decât un bec clasic de aceeaşi intensitate.
Firmele locale au început să se alinieze iniţiativei
„Suntem pe piaţă cu becuri economice de circa nouă ani. Avem însă o gamă relativ restrânsă de produse din această categorie, mai ales comparativ cu importurile. În viitorul apropiat, singura soluţie este să ne concentrăm pe producţia de becuri economice“, spun reprezentanţii Romlux. Circa 40% din cifra de afaceri a Romlux a fost alcătuită, în 2005, de vânzările de becuri clasice.
Producătorii autohtoni abia fac faţă importurilor de produse de marcă. Dar piaţa este invadată şi de produse de slabă calitate de pe pieţele asiatice. Iar producătorii autohtoni nu stau deloc pe roze, aşa că unii nu prea au nici bani de investit în modernizare. Romlux a obţinut anul trecut un profit de doar 11.000 de euro, de patru ori mai mic faţă de anul precedent, la o cifră de afaceri de 3,8 milioane de euro.
Oricum, serviciile de iluminat public par mult mai rentabile decât producţia de becuri. Un exemplu este Luxten Lighting Company, firmă care a renunţat anul trecut la producţia de becuri.
Mai puţin stresaţi decât producătorii, comercianţii se pot plia mai uşor la noile tendinţe. „Oferta noastră cuprinde becuri cu halogen, becuri cu LED-uri, tuburi fluorescente sau becuri compacte fluorescente care consumă mult mai puţină energie decât becurile cu incandescenţă. Noi recomandăm produsele ecologice şi economice“, afirmă Cătălin Anghel, director de marketing Romstal. Mai mult, pe piaţă şi-au făcut loc multe firme mici care comercializează numai becuri economice.
„Putem încerca să convingem populaţia că soluţia becurilor economice merită o mai mare atenţie. Un sprijin din partea autorităţilor ar fi însă binevenit“, spun reprezentanţii Osram România. Deşi becurile economice sunt mai rentabile decât cele clasice, media lămpilor eficiente energetic este de doar 0,2 unităţi pe locuinţă în România, de aproape 14 ori mai mică decât media europeană şi de cinci ori mai redusă decât media ţărilor care au aderat la UE în 2004, potrivit datelor Institutului pentru Mediu şi Conservare din cadrul Centrului Comun de Cercetare al Comisiei Europene.
Planul european de stabilire a unor standarde minime de eficienţă energetică pentru becuri ar putea fi la fel de bine o lovitură grea pentru producătorii autohtoni, cât şi o oportunitate de afaceri, de vreme ce în România ar trebui schimbate, în maximum doi ani, câteva zeci de milioane de becuri clasice cu noile tipuri, economice. Deşi nu a luat încă forma unei directive, măsura va deveni lege, iar România, ca membru al UE, va trebui să se supună noilor reguli.
Cum sunt văzute becurile în Europa?
INITIATIVĂ Decizia UE de a renunţa la becurile cu incandescenţă prin stabilirea unor standarde minime de eficienţă a fost luată la începutul lunii martie cu acordul producătorilor de profil.
PIAŢĂ Numărul becurilor ineficiente utilizate la nivel european este de 3,6 miliarde. Circa 2,1 miliarde sunt vândute anual, comparativ cu 180 de milioane de becuri eficiente. La o diminuare cu 50% a consumului energetic al becurilor, economia realizată ar fi de circa şapte miliarde de euro.
COMPARAŢIE O gospodărie din România foloseste, în medie, 0,2 lămpi economice, în timp ce în Germania, utilizează 6,5. În Polonia şi Bulgaria, media este de 0,5, în timp ce în Cehia e 2,9, iar în Danemarca, 4,9. Media europeană este de 2,71.
PREŢURI Odată cu un volum mai mare de producţie, preţurile becurilor economice ar putea scădea cu până la 30%.
CONSUM – Becurile economice (becuri fluorescente compacte, becuri cu halogen) consumă cu până la 80% mai puţin faţă de becul clasic, iar durata de viaţă poate fi de opt până la 15 ori mai mare. Costul unui bec economic poate fi de trei până la zece ori mai mare.
ALINIERE– Avantajul becurilor incandescente îl constituie lumina caldă şi buna reproducere a culorilor. Noile tipuri de becuri economice au rezolvat însă şi această problemă.