Consorţiul Nabucco a început discuţiile cu Banca Europeană pentru Investiţii (BEI) şi ar putea cere o finanţare de până la două miliarde de euro pentru lucrările de construcţie a gazoductului, a declarat vicepreşedintele instituţiei financiare, Mathias Kollatz-Ahnen, citat de Reuters. Statele partenere vor trebui, însă, să adopte legislaţia care aprobă tranzitarea teritoriilor proprii de către gazoduct, înainte ca BEI să semneze acordarea unui credit, a adăugat Kollatz-Ah
Consorţiul Nabucco a început discuţiile cu Banca Europeană pentru Investiţii (BEI) şi ar putea cere o finanţare de până la două miliarde de euro pentru lucrările de construcţie a gazoductului, a declarat vicepreşedintele instituţiei financiare, Mathias Kollatz-Ahnen, citat de Reuters.
Statele partenere vor trebui, însă, să adopte legislaţia care aprobă tranzitarea teritoriilor proprii de către gazoduct, înainte ca BEI să semneze acordarea unui credit, a adăugat Kollatz-Ahnen.
România mai trebuie să dea o semnătură
Din cele cinci ţări de tranzit, doar Bulgaria, Ungaria şi Austria au ratificat acordurile pentru construcţia gazoducului în valoare de 7,9 miliarde de euro. Celelalte două state, România şi Turcia nu au ratificat, încă, înţelegerea.
„BEI şi alte instituţii financiare internaţionale au fost abordate pentru finanţarea costurilor. Promotorii gazoducutului ar putea viza obţinerea unui procent substanţial din finanţarea necesară, respectiv 20-25%, de la BEI. Banca este dornică să participe la finanţarea acestui proiect important”, a afirmat el.
Guvernul României a ratificat în decembrie acordul de pentru realizarea proiectului Nabucco, semnat în vara lui 2009 de premierii din România, Austria, Ungaria, Turcia şi Bulgaria, dar acesta urmează să fie supus şi aprobării Parlamentului. Tranzgaz, companie care reprezintă România în consorţiu, va contribui la construcţia Nabucco cu 417 milioane de euro, iar suma va fi acoperită de statul român prin sistemul garanţiilor de stat, a anunţat executivul la momentul respectiv.
Instituţiile financiare internaţionale au anunţat, anterior, că sunt gata să sprijine proiectul, dacă membrii consorţiului pot asigura aprovizionarea cu gaze naturale a conductei.
Oficialul BEI a adăugat că se aşteaptă ca 30% din finnaţarea proiectului să fie asigurată de consorţiul Nabucco.
Mai e nevoie şi de gaz
Identificarea surselor de aprovizionare cu gaze a rămas cea mai importantă problemă a Nabucco. Au fost luate în calcul surse din Azerbaidjan, Turkmenistan şi Irak, fără să fie semnate acorduri.
Principalul concurent al Nabucco, gazoducutul South Stream, dezvoltat de Gazprom, are asigurată cantitatea de gaz necesară pentru funcţionare.
Consorţiul Nabucco intenţionează să finalizeze deciziile legate de proiect până la finele lui 2010, după o perioadă de licitaţii în care companiile vor putea depune oferte pentru a rezerva capacitatea gazoducului.
Procesul va oferi o imagine clară privind necesitatea Nabucco. Săptămâna trecută, şeful divizie de petrol şi gaze a OMV, companie membră a consorţiului, a afirmat că dacă nu va exista cerere, conducta nu va fi construită.
Analiştii consideră că s-ar putea ca cererea din Europa pentru aprovizionarea cu gaze naturale, prin metoda clasică a gazoductelor, să nu fie suficientă ca să justifice existenţa celor două gazoducte, Nabucco şi South Stream.
Consorţiul Nabucco Gas Pipeline International este format din Transgaz Mediaş, OMV (Austria, acţionarul majoritar al Petrom), MOL (Ungaria), Bulgargaz (Bulgaria), BOTAS (Turcia) şi RWE (Germania).