Inițiativa Belt and Road, un Drum al Mătăsii al sec. XXI, se dorește a fi cel mai mare proiect de infrastructură din lume din ultimele decenii. Ale cărui costuri se estimează că vor depăși 1 trilion de dolari, potrivit publicației NationalInterest. Crearea Noului Drum al Mătăsii implică dezvoltarea masivă a rutelor comerciale și coridoarelor de infrastructură, de la căi ferate, aeroporturi, porturi, conducte, parcuri industriale și proiecte imobiliare, până la acorduri și tratate de liber schimb. Belt and Road prezintă însă riscuri importante pentru mediu. Va modifica orașele din întreaga lume, prioritizând bogăția și amenințând comunitățile vulnerabile, susține publicația americană.

Cele trei orașe

Pe Noul Drum al Mătăsii se află trei orașe esențiale. La Atena, compania chineză de transport maritim COSCO privatizează și extinde portul Pireu. Acesta ar urma să ajungă o poartă de intrare a produselor chinezești în Europa. Al doilea oraș este Colombo, unde China Harbor Engineering Company vrea să creeze un nou oraș din ocean. Portul orașului ar urma să devină un centru-cheie pentru „Maritime Silk Road.”

La Londra, dezvoltatorul chinez Advanced Business Park susține transformarea Royal Albert Dock dintr-un sit post-industrial abandonat, într-o zonă de afaceri globală.

În toate cele trei orașe, spațiul urban urmează a fi modificat printr-o combinație de infrastructuri de transport, imobiliare și proiecte comerciale. Acestea variază de la crearea de apartamente și hoteluri de lux, cluburi exclusiviste și zgârie-nori de birouri, până la coridoare comerciale internaționale.

Creșterea inegalităților

Proiectele Noului Drum al Mătăsii va cauza probleme comunităților vulnerabile din aceste orașe.La Atena și Londra, investițiile chineze conduc, inevitabil, la creșterea chiriilor, care tinde să submineze securitatea localnicilor. Pireu va ajunge o zonă industrială incompatibilă cu locuințele. Comitetele locale și oameni de știință și-au exprimat temerile cu privire la eliberarea deșeurilor periculoase în zonele adiacente școlilor primare, caselor și locurilor de joacă. Iar la Londra, dezvoltarea ABP se adresează mai degrabă investitorilor bogați decât locuitorilor. Royal Albert Dock este situat în Newham, un cartier defavorizat al Londrei.

În orașul Colombo, Port City se bazează pe un tip de regenerare urbană care vizează investitorii corporatiști și va duce la strămutarea rezidenților cu venituri mici și a comunităților multi-etnice. Proiectul include hoteluri de lux, centre comerciale, apartamente de lux, vile pe malul mării, grădini private, cazinouri și zgârie-nori. Există temeri că excavarea extinsă a nisipului va avea efecte negative asupra coastelor și a pescuitului, afectând mijloacele de trai vitale ale oamenilor.

NI sublinază că drepturile angajaților din ​Pireu și Colombo au fost grav încălcate, iar promisiunile privind crearea de locuri de muncă rămân vorbeă-n vânt în cele trei orașe. Mai mult, protestele împotriva proiectelor de dezvoltare sunt suprimate, în moduri care variază de la intervenția poliției la demonstrații, până la evacuări forțate. Cu toate acestea, rezistența locală în fața acestor proiecte rămâne.

Inițiativa Belt and Road indică rolul crescut al investițiilor străine în conturarea orașelor contemporane. O infrastructură publică esențială, cum sunt porturile, se află acum în proprietatea sau administrarea chinezilor.

Noul Drum al Mătăsii transformă orașele, poziționându-le în epicentre ale bogăției, liber-schimbului și luxului. Nu doar influența chineză conduce aceste proiecte într-o anumită direcție. E evident că guvernele naționale și interesele private din fiecare țară au rolul lor.

Belt and Road pune profiturile private mai presus de orice altă considerație socială și spațială. Zonele urbane devin „non-locuri”: spații care arată la fel, fără puncte de referință istorice sau caracter local. Șterge istoria oamenilor pentru a reinventa spațiile urbane ca niște coridoare comerciale și locuri de antreprenoriat și consum. Adâncind diviziunea și segregarea socială.