Reducerile de taxe de care beneficiază Wizz Air pe aeroportul din Timișoara reprezintă ajutor de stat? Pe de o parte, Comisia Europeană spune, într-o analiză preliminară, că s-au adus astfel prejudicii unui concurent al operatorului low cost, respectiv companiei CarparAir. O decizie a Tribunalul Timiș vine să întărească această concluzie. Pe de altă parte, reprezentanții companiei Wizz Air afirmă, însă, că acordul încheiat cu aeroportul a fost unul profitabil pentru ambele părți și că nu se poate discuta despre ajutor de stat.
În urmă cu ceva vreme compania CarpatAir a depus o plângere la Comisia Europeană în care reclama schema de reducere a taxelor pentru operatorul low cost Wizz Air introdusă în august 2010 de către aeroportul internațional Traian Vuia din Timișoara. Opinia preliminară a Comisiei în acest caz este că există un risc grav de prejudiciere semnificativă și ireparabilă a unui concurent (CarpatAir n.red). Indulgenţa faţă de suma de 2,6 milioane euro reprezentând taxe de aeroport pentru care autorităţile române nu au furnizat nicio explicaţie implică ajutor de stat. Între timp, Tribunalul Timiș a dat o decizie prin care susținea că operatorul low-cost a beneficiat de ajutor de stat.
Vicepreședintele executiv al Wizz Air, John Stephenson, susține, însă, că, prin acordul de marketing semnat în 2008, ei s-au angajat să să furnizeze aeroportului un anumit număr de pasageri în schimbul disconturilor la taxe, despre care Tribunalul Timiș spune că ajung și la 85%. ”Pentru anul acesta, se estimează că numărul pasagerilor de pe aeroportul din Timișoara va ajunge la 1,2 milioane de pasageri. Noi vom transporta circa 370.000 de pasageri. Când am venit noi la Timișoara, numărul pasagerilor pe acest aeroport era de circa 800.000”, a declarat reprezentantul Wizz Air într-o întâlnire restrânsă cu presa.
Stephenson susține că orice alt aeroport privat ar fi luat aceeași decizie ca cel din Timișoara, unde statul deține 80% din acțiuni, deoarece înțelegerea semnată cu Wizz Air a fost profitabilă. Aeroportul a adunat venituri suplimentare atrase din, spre exemplu, parcare și noile oportunități comerciale apărute ca urmare a creșterii numărului de pasageri.
În ceea ce privește acuzațiile că înțelegerea pe care au avut-o cu aeroportul a adus prejudicii unui concurent, respectiv companiei CarpartAir, vicepreședintele executiv al Wizz Air, susține că rezultatele financiare mai slabe ale CarpatAir s-ar putea datora modelului greșit de afaceri adoptat.
”Ei operează cu 15 avione de mici dimensiuni, care stau mult la sol, până de curând nu avea nici măcar un zbor duminica, care este cea mai profitabilă zi. Sfatul meu pentru CarpatAir ar fi să-și schimbe modelul de business, poate să-și ia avioane mai mari, să aibă un program de zbor mai eficient”, a adăugat John Stephenson
Încă o aeronavă pe Timișoara în viitorul apropiat
Wizz Air are în plan extinderea operațiunilor din Timișoara, respectiv operarea unei a doua aeronave. ”Planurile noastre pentru Timișoara sunt de a avea încă o aeronavă sau chiar două care să opereze în următorii 5 ani. Ne gândim ca cea de-a doua aeronavă să înceapă să opereze în viitorul apropiat. Rămâne de văzut dacă acest lucru se va întâmpla de anul viitor sau din 2013. Vrem să vedem acest caz închis înainte de a lua o astfel de decizie”, a precizat oficialul Wizz Air.
Potrivit acestuia, Wizz va transporta în acest an circa 370.000 de pe aeroportul Timișoara în acest an, folosind o singură aeronavă, în timp ce CarpatAir va transport circa 600.000 de pasageri operând 15 aeronave.
România este ce-a de-a doua piață ca importanță. după Polonia, pentru Wizz Air.
Creștere moderată în 2012
Anul trecut compania aeriană a transportat 2,1 milioane de pasageri, cu 33% mai mult decât în anul precedent, iar în acest an creșterea estimată este de circa 30%.
Pentru anul viitor, operatorul low cost estimează că numărul pasagerilor transportați va crește cu 10-15% față de acest an, ajungând la circa 3-3,2 milioane de persoane.
Estimările mai rezervate pentru 2012 se datoreză incertitudinilor existente atât în privința aeroportului Băneasa, cât și în privința rezultatului anchetei Comisiei Europene privind acordul de marketing încheiat de Wizz Air cu aeroportul din Timișoara în 2008, prin care operatorul aerian beneficia de reduceri substanțiale de taxe.
Ce opțiuni are Wizz Air dacă Băneasa va deveni aeroport pentru zborurile de business
Intenția autorităților române de a transforma aeroportul internațional Aurel Vlaicu (Băneasa) din București, de pe care operează în prezent companiile low cost Wizz Air și Blue Air, în aerodrom pentru jet-urile private, va avea consecințe în privința operațiunilor acestor companii, deaorece dacă vor dori să opereze în Capitală vor fi nevoite să se mute pe Otopeni, unde taxele sunt cu circa 40% mai mari.
”Nu am primit nicio informare oficială din partea aeroportului că s-ar închide. Deocamdată este neclar care va fi viitorul aeroportului Băneasa. Nu ar trebui să presupunem că ne vom muta operațiunile pe Otopeni. Am putea și ajunge la concluzia că nu mai este rentabil să fim prezenți în București. Cred totuși să ne vom muta”, a declarat John Stephenson, vicepreședintele executiv al operatorului low cost Wizz Air într-o întâlnire restrânsă cu presa.
Potrivit acestuia, compania nu poate suporta creșterea costurilor cu taxele fără a face unele modificări. Variantele luate în discuție sunt mai multe, de la suportarea șocului financiar dat de taxele cu circa 40% mai mari de pe Otopeni și menținerea actualei capacități de transport și până la reducerea operațiunilor în Capitală.