Șoferii cu mașini diesel vor plăti mai puțin la pompă decât șoferii care merg pe benzină. Benzina este în continuare mai scumpă decât motorina. Cât de mult s-au schimbat prețurile la pompă în România?
Benzina este mai scumpă acum decât motorina
Benzina continuă să fie mai scumpă decât motorina. Miercuri, 8 mai 2024, la stația Petrom din București, de pe strada Dr. Herescu Petre nr. 2A, Sectorul 5, cea mai convenabilă opțiune de benzină standard este 7,28 lei/litru.
În restul stațiilor din Capitală, benzina standard costă între 7,30 lei/litrul și 7,50 lei/litrul. Pentru cei interesați de benzină premium, prețurile variază între 7,79 lei și 8,14 lei.
Motorina standard costă, acum, 7,27 lei/litru. Miercurea trecută, de exemplu, costa 7,29 lei/litrul. Prețul maxim pentru motorină standard în București s-a redus la 7,42 lei/litru.
În același timp, prețul pentru motorina premium se situează între 7,65 lei/litrul și 7,92 lei/litru, conform Peco Online.
Creşterea cererii de benzină va încetini în acest an
În acest an, se prevede că cererea globală de benzină va scădea semnificativ, posibil cu jumătate, determinând o diminuare a profiturilor rafinăriilor în ultima parte a anului. Această tendință este consecința adoptării vehiculelor electrice în China și SUA, precum și a revenirii la un consum normal după creșterea înregistrată în 2023, când au fost ridicate restricțiile impuse de COVID-19.
Proiecția pentru creșterea cererii de benzină în acest an este cea mai redusă din 2020 încoace, estimându-se o creștere de aproximativ 340.000 de barili pe zi (bpd), ajungând la un total de 26,5 milioane de barili pe zi. Această cifră este în scădere față de creșterea de 700.000 de barili pe zi înregistrată în anul precedent.
„Gradul de adoptare a vehiculelor electrice a crescut în SUA şi China. Pentru acest an, cererea chineză va creşte cu doar 10.000 bpd, datorită absorbţiei mai mari a vehiculelor electrice”, a explicat analistul financiar Woodmac Sushant Gupta.
„Firma de consultanţă Rystad Energy estimează cererea globală de benzină la aproximativ 26 de milioane de bpd în 2024, în creştere cu aproximativ 300.000 bpd, faţă de creşterea de aproximativ 700.000 bpd în 2023, alimentată de boomul consumului de după pandemie”, a adăugat analistul financiar Mukesh Sahdev.
China și SUA vor folosi din ce în ce mai puțină benzină
China se apropie rapid de punctul maxim al cererii de combustibil pentru transport, în timp ce SUA au deja depășit acest prag. În trecut, China a dominat consumul mondial de benzină, dar acum se preconizează că va reprezenta peste jumătate din totalul vânzărilor de vehicule electrice în acest an, conform Agenției Internaționale pentru Energie (AIE).
Consumul de benzină din China este prognozat să înregistreze o creștere de aproximativ 1,3%, atingând 165,1 milioane de tone metrice în acest an, conform estimărilor efectuate de o ramură de cercetare a China National Petroleum Corp (CNPC).
Echipa de cercetare a Sinopec, cel mai mare grup de rafinare din China, anticipează că cererea de benzină va crește cu 1,7%, ajungând la 182 de milioane de tone în acest an. Reducerea prețurilor stimulează cererea. Se estimează că proporția vehiculelor electrice vândute în acest an va ajunge la 45% în China, aproximativ 25% în Europa și peste 11% în SUA.
În SUA, consumul de benzină a scăzut la aproximativ 376 de milioane de galoane pe zi în 2023, conform datelor Administrației pentru Informații Energetice din SUA.
„Cererea în 2024 este aşteptată să fie constantă, au spus analiştii. Ca urmare, se anticipează ca marjele de rafinare din SUA să rămână sub presiune după sezonul de vârf de vară”, au spus analiştii financiari Woodmac şi Rystad.