Potrivit recomandărilor europene, accizele au drept bază de calcul cursul de schimb publicat de Banca Centrala Europeana (BCE) la data de 1 octombrie a anului precedent. Anul trecut, însă, România a găsit de cuviință să indexeze acest curs cu rata medie anuală a inflației. Asta deoarece creșterea nominală a cursului de schimb a fost aproape nulă, ceea ce ar fi dus la încasări bugetare mai mici în termeni reali.
Artificiul legislativ din 2013 a majorat încasările din accize cu 6,3% față de nivelul ce ar fi rezultat dacă nu s-ar fi modificat modul de stabilire a cursului euro/leu de referință, fapt din care pe primele șapte luni din acest an a rezultat în plus la buget suma de 786 milioane lei. Extrapolarea acestui rezultat indică un avantaj de aproape 0,2% din PIB pentru încasările bugetare în raport cu legislația anterioară.
Doar că manevra nu mai poate fi repetată pentru a păstra trendul crescător al reperului de calcul. Chiar în noile condițiile de amplificare artificial-legislativă a cursului de schimb utilizat pentru calculul accizelor, de-abia se va atinge nivelul de 4,50 lei/euro. Ceea ce ar duce o valoare situată sub cea din 2013-2014 și la diminuarea cu aproximativ cinci procente a sumelor percepute în contul acestui impozit indirect.
Concret, cursul euro/leu de la care se pleacă ar fi cel de la 1 octombrie 2013, respectiv 4,4560 lei/euro, la care se va putea adăuga procentajul de cel mult 1,2% ( creșterea medie anuală a prețurilor potrivit indicelui rezultat din utilizarea metodologiei naționale, IPC), rezultând o valoare ceva mai mare decât 4,50 lei/euro.
Cel mult, pentru că datele pe septembrie vor aduce, cel mai probabil, o nouă scădere a acestui indice după înlocuirea în structura lui de calcul a valorii anuale din septembrie 2013 cu cea din septembrie 2014 (a fost 1,88% în septembrie 2013 și este practic imposibil să se ajungă la acest nivel de la o lună la alta, după o valoare de numai 0,84% în august 2014).
Vestea bună ar fi că, dată fiind ponderea de circa 30% a accizei în costul carburanților, de exemplu, sau al altor produse accizabile, prețul acestora ar urma să scadă cam cu 1,5%, ceea ce ar avea și o influență favorabilă directă de 0,1% pe indicele general de inflație ( indirect, ar putea scade ușor și prețurile altor mărfuri prin diminuarea costurilor de transport).