Prețul litrului de benzină crește peste tot în lume, ceea ce înseamnă noi presiuni inflaționiste pentru băncile centrale și guverne. Cotațiile futures la benzină au atins cel mai ridicat nivel din ultimele nouă luni la Bursa de la New York.
La nivel mondial, prețurile carburanților au fost afectate de opririle neaşteptate ale rafinăriilor, precum și de un nivel al stocurilor mai redus decât cel normal la importante hub-uri de stocare, cum ar fi coasta americană a Golfului Mexic şi Singapore.
Prețurile la benzină cresc în toată lumea
Relansarea prețurilor la benzină ar putea fi o provocare pentru băncile centrale și pentru oficialii de la Rezerva Federală americană, care încă încearcă să estimeze cât vor mai trebui înăsprite politicile monetare pentru a ține inflația sun control.
„Costurile mari la energie ar putea împinge în sus preţurile de consum şi ar putea conduce la o nouă inflaţia a bunurilor de consum – un sector în care majorările de preţuri au încetinit”, spune Andrew Hollenhorst, economist şef la Citigroup Inc, potrivit Bloomberg.
Creşterea cu un cent a preţului galonului de benzină în SUA reduce puterea de cumpărare anualizată cu 1,15 miliarde de dolari, spun analiștii. Cu alte cuvinte, reducerea preţului benzinei cu 1,30 dolari pe galon în al doilea trimestru a permis consumatorilor americani să economisească 150 de miliarde de dolari, aceşti bani fiind cheltuiţi pe alte bunuri şi servicii. Acum, scumpirea benzinei ar putea să acţioneze ca o frână în calea cheltuielilor, în cazul în care preţurile vor continua să crească.
Creșterea prețurilor în întreaga lume este determinată de factori precum nivelul redus al stocurilor şi cererea mare înregistrată în regiunile importante.
Piața din Asia, mai afectată decât cea din Europa
În Europa, prețurile la benzină cresc mai rapid decât cele la țiței, chiar dacă această tendință nu se simte încă în perețurile la pompă. Pe de altă parte, piața din Singapore, un hub important al Asiei, a fost afectată de exporturile chineze sub aşteptări. Acest lucru înseamnă, pentru multe piețe emergente, o povară mai mare pentru guverne, dintre care multe au introdus subvenții, cu scopul de a contracara impactul costurilor ridicate asupra cetăţenilor săraci.
Consumul de benzină și-a revenit pe continentul european, având în vedere că marile pieţe auto (Germania, Franţa, Spania şi Italia) au înregistrat creşteri în ritm anual ale consumului. Regiunea resimte, totodată, efectele sancţiunilor impuse Rusiei, care creează probleme companiilor locale de rafinare în aprovizionarea cu ţiţei brut şi alte materii prime necesare pentru producţia de benzină. Livrarea de benzină a fost afectată, de asemenea, de decizia rafinăriilor de a majora producţia de motorină, în detrimentul celei de benzină, susţine Mark Williams, director de cercetare la firma de consultanţă Wood Mackenzie Ltd. A