Dupa ce statul a lansat informatia ca nu va mai proteja pretul la benzina si motorina, afacerile cu carburanti incep sa devina o afacere. Pentru prima data in ultimii sapte ani, companiile petroliere prezente pe piata romaneasca recunosc ca exista posibilitatea obtinerii unui profit acceptabil. Tot pentru prima data, in luna mai, pretul litrului de benzina vanduta la pompele Petrom a fost mai mare decat cel de la Agip sau Shell.Hegemonia companiei nationale se spargea, iar firmele straine nu mai
Dupa ce statul a lansat informatia ca nu va mai proteja pretul la benzina si motorina, afacerile cu carburanti incep sa devina o afacere. Pentru prima data in ultimii sapte ani, companiile petroliere prezente pe piata romaneasca recunosc ca exista posibilitatea obtinerii unui profit acceptabil. Tot pentru prima data, in luna mai, pretul litrului de benzina vanduta la pompele Petrom a fost mai mare decat cel de la Agip sau Shell.
Hegemonia companiei nationale se spargea, iar firmele straine nu mai aveau nici un motiv sa se planga ca inregistreaza pierderi din cauza politicii de protectie promovate de Petrom. Antonio Cambiotti, presedintele Agip Romania si al Asociatiei Romane a Petrolului, spune ca ultimii cinci ani au fost extrem de dificili pentru multinationalele de pe piata romaneasca, in conditiile in care aceasta nu reactiona la cotatiile pretului titeiului de pe bursele externe.
Nimeni nu poate afirma ca benzina cumparata de la o companie petroliera este mai performanta decat aceea cumparata de la alta. Au existat insa nenumarate plangeri ale proprietarilor de autovehicule legate de existenta apei sau de faptul ca, pur si simplu, masina nu mai pornea. Reprezentantii companiilor petroliere spun ca, in general, isi cumpara benzina si motorina de la SNP Petrom, Petromidia sau RAFO Onesti. Diferentele de calitate sunt legate de aditivii folositi de Shell, Agip sau OMV. Fiecare dintre multinationalele enuntate foloseste proprii aditivi, meniti sa confere carburantilor performante sporite (cel mai bun exemplu este cel al benzinei fara plumb Vpower, vandute de Shell). Practic, in ultimii ani, preferintele romanilor in materie de benzina si motorina au tinut doar de pret si mai putin de presupusa diferenta de calitate). Doar asa poate fi explicat si faptul ca, prin cele 814 statii de distributie, firmele independente detin in continuare o cota importanta de piata, de peste 28%.
Cu cele aproape 600 de statii de desfacere a carburantilor, Petrom domina deocamdata piata de desfacere a acestora. Compania nationala prelucreaza anual 5,5 milioane de tone de titei, reusind sa vanda prin intermediul statiilor putin peste un milion de tone. Aceste cifre ii confera Petromului o cota de 33,16% din piata de desfacere si de 40% din aceea de rafinare. Pentru anul acesta, SNP isi propune sa vanda pe piata interna 1,880 miliarde de litri de benzina si motorina, iar la export sa vanda 1,970 miliarde de litri. Faptul ca isi propune sa exporte mai mult decat vinde pe piata interna este conferit de pretul mai mare cu peste zece procente cu care vinde in Iugoslavia sau in Occident. Ioan Popa, directorul general al SNP, spera ca anul acesta compania nationala va reusi sa obtina un profit de peste 10 milioane de dolari din vanzarea la pompa a carburantilor.
Multinationalele nu fac profit in Romania
Dinu Patriciu, presedintele Rompetrol, spune ca grupul pe care il conduce a reusit sa obtina locul doi de pe piata in urma unor investitii masive in statii de desfacere. Cifrele arata ca, prin cele 123 de statii, Rompetrol detine 16,96% din piata carburantilor, iar prin rafinaria Petromidia, 29% din vanzarile rafinariilor pe piata interna si 32% din aceea totala (export plus intern). Patriciu a spus totusi ca rafinaria Petromidia a incheiat anul 2001 cu pierderi de 34 milioane de dolari. „Rafinaria de la Navodari a grupului nostru a traversat un proces de eficientizare, menit sa o faca compatibila cu rafinarii similare din Occident”, spune Patriciu.
Chiar daca este proprietarul rafinariei Petrotel de la Ploiesti, grupul rus Lukoil este hotarat sa mearga mai mult pe mana statiilor de distributie pentru care a pregatit un plan de investitii de 130 milioane de dolari.
Daca in momentul de fata prin cele aproape 40 de statii detine doar putin peste 2% din piata de distributie, Lukoil intentioneaza sa opereze in jur de 200 de statii de distributie. Optimismul sefilor Lukoil vine din speranta acestora ca, treptat, benzinarii independenti vor disparea de pe piata.
MOL Romania, care are 3,96% din piata romaneasca, estimeaza pentru anul acesta vanzari de peste 70 milioane de dolari, in crestere cu 20% comparativ cu anul trecut.
Daca MOL, OMV, Rompetrol si SNP anunta ca vor mai investi in statii de desfacere, Agip si Shell spun ca, deocamdata, asteapta sa simta mirosul profitului. In ultimii ani cele doua multinationale nu au reusit sa iasa pe plus.
Piata de carburanti din Romania – rafinarii
Rafinaria Cota de piata Export Total Cota
interna productie producator
(%) (m3/an) (m3/an) (%)
Petrom (Petrobrazi, Arpechim) 40 1.970.000 3.850.000 47
Rompetrol (Petromidia) 29 1.275.000 2.625.000 32
Rafo (Onesti) 23 1.000.000 1.725.000 21