Berarii ajung la profit cu ajutorul sticlei de plastic

a devenit destul de aglomerat. Cel mai nou venit este European Drinks, cu marca "Burger". Potrivit unui audit al MEMRB Romania RTS, piata berii la PET a ajuns la 22,7% din total si promite sa creasca in continuare. Alte estimari vorbesc chiar de o crestere mai accentuata pentru sticla de plastic, de pana la 28 de procente. Simultan cu ascensiunea PET-ului, au scazut vanzarile de bere la sticla si la cutie de aluminiu. Ambalajul din sticla detine totusi partea leului, cu 68,7% din piata, in scade

a devenit destul de aglomerat. Cel mai nou venit este European Drinks, cu marca „Burger”. Potrivit unui audit al MEMRB Romania RTS, piata berii la PET a ajuns la 22,7% din total si promite sa creasca in continuare. Alte estimari vorbesc chiar de o crestere mai accentuata pentru sticla de plastic, de pana la 28 de procente. Simultan cu ascensiunea PET-ului, au scazut vanzarile de bere la sticla si la cutie de aluminiu. Ambalajul din sticla detine totusi partea leului, cu 68,7% din piata, in scadere cu noua procente fata de perioada septembrie 2002 – august 2003. Vestea buna pentru producatori este ca volumul de bere vandut este in crestere sustinuta, pentru al doilea an consecutiv. Pentu 2004, berea vanduta ar putea atinge 14 milioane de hectolitri, cu 10% mai mult decat anul trecut. Vestea proasta este ca aceasta crestere se bazeaza pe sortimentele accesibile, mai ieftine, fapt care reduce profitul producatorilor. Asa se explica in parte si succesul berii la PET. Pentru a evita razboiul preturilor pe sectorul PET, care ar fi putut afecta principala marca a grupului, Interbrew Romania a introdus un ambalaj, considerat revolutionar de catre producator. „Ambalajul de unica folosinta Q-Pack pentru Bergenbier a devenit in acest an una dintre sursele noastre principale de crestere, cu vanzari duble fata de anul trecut”, afirma Mihai Albu, director general Interbrew Romania. Indiferent de ambalaj, segmentele populare, mai ieftine, au avut de castigat in 2004. „In acest an a crescut concurenta pe segmentele economic si cel de mijloc. Unii producatori au schimbat ambalajul pentru a creste valoarea perceputa a marcilor din segmentul cel de mijloc si au apelat la reduceri promotionale ale pretului”, spune Werner Schneidhofer, general manager Brau Union Romania.Cu toate ca a crescut ponderea sortimentelor ieftine, piata berii a ajuns sa valoreze un miliard de euro. Pentru acesti bani, patru din primii cinci jucatori mondiali produc diferite marci pe plan local sau importa beri renumite. Ei detin impreuna circa 70% din piata. Jucatorii locali mai mici, care au supravietuit „carnagiului”, vor beneficia de anul viitor de accize mai mici. Masura a fost smulsa de la autoritati de catre patronatul care ii reprezinta si inseamna o reducere de 63% a accizei. Marii jucatori mondiali incearca sa se pozitioneze cat mai bine in perspectiva unor cresteri ulterioare a consumului de bere. Potrivit unor surse din piata, vom ajunge in acest an la un consum mediu de 60 de litri de bere pe cap de locuitor. Cifra poate parea impresionanta, insa reprezinta doar jumatate din consumul germanilor si ceva mai mult de o treime din cantitatea savurata anual de cehi. Nu e deci de mirare ca marii jucatori internationali, precum Brau Union (achizitionat de Heineken), SABMiller, Tuborg sau Interbrew (cunoscut pe plan mondial ca Inbev), isi fac planuri de extindere pe piata noastra. Aceste planuri merg insa mana in mana cu rentabilizarea afacerilor. Concentrarea productiei a dus la inchiderea unor unitati de productie la Reghin si Arad. Aceasta evolutie, de reducere a numarului de fabrici, a caracterizat piata in ultimii zece ani, perioada in care numarul de fabrici s-a redus de patru ori, de la 125 la 31 de unitati. si industria furnizoare de materii prime si-a schimbat structura. Capacitatile de fabricare a maltului, materia prima pentru fabricarea berii, se ridica acum la circa 160.000 de tone, fata de necesarul anual de circa 225.000 de tone. In loc sa creasca, aceasta capacitate are tendinta sa scada, pe masura ce marii producatori internationali prezenti pe piata apeleaza la furnizorii lor traditionali, situati in special in centrul si vestul Europei. Berea favorita a romanilor ramane in continuare „blonda”. Dragostea fata de acest sortiment pare sa sporeasca, din moment ce, potrivit studiului MEMRB Romania RTS, nu mai putin de 96,4% din volumul de bere bauta de romani se incadreaza in aceasta categorie, care a crescut cu opt zecimi de procent in 2004, fata de 2003. Interesant este faptul ca specilitatile au disparut practic de pe piata in acest an, iar berea fara alcool si-a diminuat ponderea cu doua zecimi de procent, de la 2,9% la 2,7%. Vara aceasta, ploioasa si nu foarte fierbinte, a descurajat vanzarile de bere la draft, asociate in principal cu terasele si localurile in aer liber. Ponderea berii la draft a scazut de la 7,1% cat a reprezentat aceasta in 2003, la 5,6%, in prezent.Toti producatorii mizeaza pe cresterea consumului intern de bere. Ramane de vazut cum va influenta o bere in plus evolutia echipei noastre preferate.

Crestere cu doua cifre pentru consumul de bere
Anul 2004 in cifre
valoarea pietei        1 miliard euro
numarul fabricilor de bere        31
consumul/ cap locuitor        60
· Industria berii se afla in continua consolidare. Producatorii independenti sunt cumparati de marii jucatori. Cea mai recenta achizitie a fost „Aurora” Brasov, cumparata de CRB (membra SABMiller).
· Numarul unitatilor de productie a scazut de patru ori in ultimii zece ani. De la 125 de fabrici existente in 1994, acum mai produc doar 31 de unitati, a caror capacitate este in continua crestere.
· Consumul pe cap de locuitor, 60 de litri, ramane modest fata de alte piete, precum Cehia (peste 160 de litri), Irlanda (152 de litri) sau Germania (127 litri). In 2007, am putea ajunge la 80 de litri.

Productia se concentreaza si cresc vanzarile de bere la PET
· Vanzarile de bere imbuteliata in recipienti de plastic, tip PET, au crescut in ultimul an pana la nivelul de 22,7% din piata.
· Cei patru mari producatori internationali (CRB-SABMiller, Interbrew, Brau Union, Tuborg) controleaza impreuna 70% din piata. Cei mai importanti jucatori autohtoni sunt European Drinks si Bere Mures.
· Din 2005, fabricile mici, cu productii anuale de sub 200.000 de hectolitri, vor plati accize de 0,38 euro/hl, iar restul producatorilor vor suporta accize de 0,6/hl.
· Cea mai apriga lupta se da pe segmentul economic si „mainstream”. Producatorii spera ca acesta orientare sa se schimbe in timp catre segmentul premium, mai sofisticat.
· Berea blonda este preferata romanilor, ajungand la sfarsitul lunii august la 96,4%. Datorita verii ploioase, consumul de bere la draft a scazut pana la 5,6% din totalul vandut.