Ministrul Transporturilor a propus dublarea bugetului pentru anul 2010 destinat transportului pe calea ferată, astfel încât să ajungă la valoare ade 3,706 miliarde de lei, faţă de 1,866 miliarde, valoarea sa iniţială în acest an şi 2,333 miliarde de lei după rectificare.
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a avut alocat la începutul acestui an un buget total de circa 10 miliarde de lei, acesta fiind ulterior suplimentat cu încă un miliard de lei.
„Bugetul de anul ăsta al întregului minister este cam de 11 miliarde de lei şi am cerut un buget de 19 miliarde şi ceva. Deci per total pe minister, cu 90% şi ceva la sută mai mult”, a precizat Radu Berceanu.
Principalele modificări pentru transportul feroviar
Cele mai importante modificări în bugetul transporturilor feroviare se referă la propunerea de dublare a subvenţiei pentru transporturile pe calea ferată, de la 678 de milioane în acest an, la 1,200 miliarde de lei în bugetul de anul viitor.
„A doua cifră pe care vrem să o modificăm se referă la investiţiile în căile ferate, adică de la 576 de milioane de lei în acest an, să ajungem la un miliard de lei în bugetul de anul viitor”, a spus ministrul Berceanu.
Nu în ultimul rând, ministrul a anunţat întroducerea în bugetul de anul viitor a unui capitol nou, referitor la reparaţiile infrastructurii feroviare publice, unde se doreşte alocarea sumei de 800 milioane de lei pentru anul 2010.
„În rest, cifrele din buget sunt cele de anul trecut, chiar mai mici pe ici pe colo”, a subliniat Radu Berceanu. Potrivit acestuia, principala problemă a sistemului feroviar este legată de finanţare şi nu sunt probleme „în interior”.
Potrivit propunerii bugetare, suma totală alocată transportului pe calea ferată ar trebui să fie de 3,705 miliarde de lei anul viitor. În acelaşi timp, cheltuielile curente ar urma să crească de la 1,654 miliarde de lei în acest an, la 3,453 miliarde de lei în cursul anului viitor.
Ministrul se plănge de lipsa banilor
„Faţă de orice ţară europeană, în România, sistemul feroviar e foarte puţin finanţat. În toate ţările Uniunii Europene se acordă subvenţii pentru transportul de călători, care sunt suficiente pentru a asigura diferenţa dintre costurile de operare şi ceea ce se încasează de la călători. La noi, diferenţa a fost mereu mai mică, ceea ce a făcut ca CFR Călători să nu poată plăti integral dferite taxe către CFR Infrastructură, pentru motorină şi aşa mai departe, iar astfel s-a propagat un efect în lanţ”, a explicat Radu Berceanu.
Ministrul a precizat că pentru a putea avea un transport feroviar civilizat, subvenţiile acordate trebuie să fie la limita suportabilităţii bugetare, atât cât să nu fie puse bugetului de stat, dar corcte, astfel încât să nu mai existe probleme în sistemul feroviar.
Pe de altă parte, ministrul Berceanu a spus că peste tot în lume, statele alocă bani pentru infrastructura feroviară proprie şi aşa ar trebui să se întâmple şi în România.
Nu se pot face investiţii noi fără bani de la buget
„Noi putem să realizăm întreţinerea curentă din taxa de utilizare a infrastructurii, aşa cum putem să realizăm întreţinerea curentă a drumurilor din rovinietă şi alte taxe. Totuşi, atâta timp cât vrem investiţii noi în drumuri şi căile ferate, acestea fiind investiţii ale statului, peste tot în lume se finanţează de la bugetul de stat”, a arătat Radu Berceanu.
Drept urmare ministrul Transporturilor a subliniat că nu trebuie să se aştepte nimeni ca oricine ar fi ministru sau secretar de stat să poată face miracole în lipsa unei finanţări corespunzătoare. „Dacă nu sunt bani de la stat, nu pot fi utilizaţi nici cei de la Uniunea europeană, pentru că lispeşte din proiect componenta de finanţare bugetară”, a mai spus Berceanu.
Totuşi, ministrul Transporturilor a subliniat că dacă vor fi alocate sumele propuse, cei din conducerea Ministerului Transporturilor vor trebui să fie mult mai „grijulii” în privinţa cheltuielilor, pentru ca acestea fă fie făcute în direcţia sporirii confortului călătorilor, pentru creşterea vitezei de deplasare şi alte domenii care să ducă la atragerea călătorilor către CFR.