Ministerul Transporturilor va renunţa la unele proiecte de infrastructură, dacă nu va primi în 2010 fonduri reprezentând 3,5% din Produsul Intern Brut (PIB), faţă de 1,5% din PIB în acest an, a declarat ministrul de resort, Radu Berceanu.

„Dacă la Ministerul Transporturilor alocarea bugetară nu va trece la măcar 3,5% din PIB, voi fi nevoit ca după publicarea bugetului în Moniorul Oficial să ies şi să spun care din proiecte trebuie să le oprim”, a spus Berceanu, într-o conferinţă de presă.

Totodată, el a anunţat că a semnat, săptămâna trecută, cu Banca Europeană de Investiţii (BEI), un împrumut de 300 milioane euro pentru magistrala 5 de metrou, pe tronsonul Drumul Taberei-Universitate.

„Cei de la BEI au spus că, dacă dorim mărirea acestui împrumut, ei sunt gata să ni-l dea, cu condiţia ca noi să-i putem cheltui”, a spus Berceanu.

Oficialul a arătat că dacă guvernul nu va asigura cofinanţarea pentru împrumuturile BEI, dar şi pentru fondurile nerambursabile de la Uniunea Europeană, România ar putea pierde sumele respective.

El s-a întâlnit în această perioadă cu oficiali ai BEI şi UE, precum şi cu ministrul Finanţelor, Gheorghe Pogea, pentru a discuta această problemă.

„Nu putem finanţa câte proiecte am dori”

„Degeaba trecem în programele de guvernare şi facem declaraţii că dorim să facem autostrăzi, să achiziţionăm trenuri sau să electrificăm liniile de cale ferată, dacă nu punem şi nişte bani. Dacă nu avem banii de cofinanţare, degeaba lansăm proiecte, pentru că ajungem la o etapă cu acestea, dar nu le putem continua şi astfel avem costuri suplimentare. Este foarte dificil să spunem votanţilor că e greu să facem ceva doar în câteva locuri, pentru că nu putem finanţa câte proiecte am dori”, a susţinut Berceanu.

Bani gratis de la UE

Potrivit ministrului, pentru a depăşi această problemă, ministerul ar avea nevoie de sprijinul BEI, UE, Ministerului Finanţelor, al primului ministru şi „al întregului guvern”.

El a dat un exemplu ipotetic, un proiect de autostradă în valoare de 100 milioane euro, finanţat 85% de la UE şi 15% de la bugetul de stat. Pentru a atrage fondurile nerambursabile de 85 milioane euro, statul trebuie să aloce 80 milioane euro pentru exproprieri, relocarea utilităţilor şi TVA.

„Alocarea de la stat trebuie să fie de 80 milioane euro, ca să tragem bani gratis de la UE nu putem finanţa câte proiecte am dori de 85 milioane euro. Şi chiar şi aşa banii lor vin după ce avem un constructor care ne trimite facturile, noi le plătim şi abia apoi decontăm sumele la UE”, a mai spus Berceanu.