Radu Berceanu are un mesaj clar către popor: toţi românii vor plăti taxe de acces pe autostrăzi. Despre verificarea începută de Corpul de Control al Primului-Ministru asupra licitaţiei pentru construcţia autostrăzii Bucureşti – Ploieşti, Berceanu spune că este liniştit şi că, în fond, este o acţiune ordonată de premierul Tăriceanu.

Capital: Cât se cheltuie pentru realizarea celor cinci autostrăzi?

Radu Berceanu: Toată lumea, de pe unde am fost să învăţăm cum e cu concesiunile astea, ne-a spus clar că pregătirea concesiunii durează un an şi jumătate. Programul de autostrăzi pe care noi l-am făcut, etapa I 2007-2013, se bazează pe bugetul multianual de la Uniunea Europeană, urmând ca etapa de perspectivă să fie 2013 – 2020. Până în 2013, vrem să ajungem cu kilometrajul de autostrăzi în funcţiune undeva la 1.700 – 1.800 de kilometri. Asta înseamnă că, pe lângă ce avem la ora actuală, să mai construim vreo 1.600 de kilometri. Noi dacă punem în aplicare planul acesta o să mai fie nevoie de la buget de aproximativ 500 de milioane de euro. La ora actuală, dacă am face totul numai cu ajutorul bugetului, ar fi nevoie de două miliarde de euro. Este absolut imposibil, şi de aceea alte programe nu au reuşit. Acest program va costa, până în 2013, aproximativ 13 miliarde de euro. Noi în perioada asta avem un miliard şi jumătate, să zicem, cu tot cu contribuţia noastră de la Uniunea Europeană, deci iată că banii faimoşi de la UE sunt 10% din ce ne trebuie nouă, cel puţin pentru programul acesta.

Capital: Cât de mare va fi taxa de autostradă?

Radu Berceanu: (…) Toată lumea trebuie să ştie că autostrăzile se plătesc peste tot în lume. Numai că, avem varianta prin care le plătim de la buget, adică plăteşte toată lumea indirect, pauşal, sau sistemul normal şi corect, în care plăteşte cel care utilizează şi care va plăti direct proporţional cu cât utilizează.

Capital: Aţi pomenit de o taxă între 3 şi 5 euro pe suta de kilometri.

Radu Berceanu: Eu am fost întrebat cam care ar fi nivelul. Eu am spus că, în general, în Europa, nivelul este între 5 şi 8 euro pe o sută de kilometri, dar că noi, fiind în România, cu nivelul salariilor, cu costurile, pentru că şi autostrăzile se realizează cu muncitori români, cu costuri ceva mai scăzute, nu mult, am putea să ne situăm undeva între 3 şi 5 euro pe suta de kilometri. (…) Ceea ce este important de reţinut este că toţi cetăţenii României vor plăti autostrăzile. Nu există altă variantă. Eu cred că, dacă încercăm să facem autostrăzi din câţi bani poate să aloce bugetul statului, vom face 10-15 kilometri pe an, şi nepoţii noştri o să aibă şi ei… ceva autostrăzi (…) În orice caz, vom face o taxă generală pe kilometrul de autostradă, care va fi o medie a taxelor între autostrăzile uşor de realizat cu cele scumpe.

Capital: Referitor la controlul realizat de Corpul de Control al Guvernului pentru autostrada Bucureşti – Ploieşti. Acesta a ajuns la concluzia că licitaţia a fost ilegală pentru că s-a schimbat caietul de sarcini.

Radu Berceanu: Acest control pe mine nu mă vizează direct, pentru că lucrurile acestea s-au întâmplat înainte de a deveni eu ministru. Drept urmare, dacă chiar se găseşte nu ştiu ce, foarte bine! Caietul de sarcini nu s-a făcut când eram eu ministru, nu s-a aprobat când eram eu ministru, nu s-a modificat când eram eu ministru. Mă mai întreabă unii ziarişti acum, cam ce se aude cu primii 19,5 kilometri Bucureşti – Moara Vlăsiei. Şi eu zic, nu ştiu, şi nu mă interesează! Nici nu întreb măcar pentru că nu vreau să apară vreo chestiune, să zică da, mi-a dat telefon şi la un moment dat m-a întrebat ceva. Îi las să moşmondească acolo, sunt Comisie de Licitaţie, au responsabilitatea sută la sută. Repet, nici nu vreau să-i întreb, domle’ cam cine sunt, cum sunt!

Capital: Dar totuşi…cum comentaţi afirmaţia preşedintelui Traian Băsescu potrivit căreia „ar fi bine să mai câştige şi firmele româneşti“?

Radu Berceanu: Domnul Preşedinte Traian Băsescu a făcut acele referiri seara, la ora opt, cu cincizeci de camere de luat vederi, iar dimineaţa deja a plecat la mai mulţi constructori acea precizare, care oricum fusese cerută de mai mulţi cu zile multe înainte, şi elaborată cu multe zile înainte (…)

Capital: Multe voci asociază construcţia de drumuri cu clientela politică a partidelor de la putere.

Radu Berceanu: (…) Credeţi că preşedintele avea cea mai mică problemă să mă cheme a doua zi dimineaţa, sau chiar în seara aceea, după ce s-a terminat depunerea jurământului meu şi să-mi spună „Băi Radule, ai grijă mâine să nu ştiu ce…cutare!“. Nu avea nicio problemă! (…) Credeţi că domnul Băsescu e chiar tâmpit? Drept urmare, dacă la un moment dat e un fel de coincidenţă, coincidenţe se pot întâmpla. Domnul Băsescu, dacă o să luaţi un pic lucrurile, o să vedeţi că nu a spus nimic atunci, a mai spus chestia asta. A mai spus-o. Da? Luaţi un pic, cum se cheamă alea (…) arhive, şi vedeţi că a mai spus lucruri de genul ăsta. Mai departe, aicea sunt patru firme. Una e Euroconstruct, care nu e lider al asociaţiei. Lider este UMB Spedition, care a fost asociată şi lipită cu PSD-ul, cu Mitrea, cu tot ce vreţi voi. Deci, ziariştii au făcut un raţionament de genul, Băsescu mânca la Golden Blitz, Golden Blitz – Euroconstruct, autostradă. Cu Euroconstruct sunt de acord, dar cu UMB Spedition, care a fost cel mai mare duşman între 2001 şi 2004, cum mai e? Dar cu Comaxa, cum mai e? Hai să ne mai uităm şi în amănunt. E adevărat că ea pare aşa, dar am mai citit şi noi romane de nu ştiu cine şi am văzut că unele lucruri care par şi toată lumea zice „Uite, ăla e ucigaşul!“, dar la sfârşit se constată că celălalt era ucigaşul.

Capital: Ca o concluzie, cât mai rezistă Guvernul Tăriceanu?
Radu Berceanu: (ridicându-se de pe scaun): Nu ştiu!… 

Interviul integral in Sectiunea Ştiri 

Autostrăzi pentru nepoţi

«Toţi cetăţenii României vor plăti autostrăzile. Nu există altă variantă. Eu cred că, dacă încercăm să facem autostrăzi din câţi bani poate să aloce bugetul statului, vom face 10-15 kilometri pe an, şi nepoţii noştri o să aibă şi ei ceva… autostrăzi.»

Planuri

«Acest program va costa, până în 2013, aproximativ 13 miliarde de euro. Noi în perioada asta avem un miliard şi jumătate, să zicem, cu tot cu contribuţia noastră de la UE, deci iată că banii faimoşi de la UE sunt 10% din ce ne trebuie nouă.»