În România, nouă din zece întreprinderi sunt IMM-uri şi tot IMM-urile generează două din trei noi locuri de muncă. Nu doar că aici se creează cele mai multe locuri de muncă, dar IMM-urile stimulează spiritul antreprenorial, sunt suficient de flexibile pentru a fi foarte inovative şi contribuie semnificativ la creşterea economică şi stabilitatea socială.
"BERD sprijină dezvoltarea IMM-urilor româneşti, iar exportul este o oportunitate de creştere care nu trebuie ignorată. De aceea, le venim în ajutor cu training-uri şi evenimente specializate, oportunităţi de networking, acces facilitat la servicii de consultanţă locală sau expertiză internaţională, precum şi soluţii de finanţare", a precizat Daniela Marin, potrivit Agerpres.
Contribuţia IMM-urilor româneşti la export este încă destul de redusă, fiind estimată la aproximativ 25% din totalul exporturilor intra şi extra comunitare, faţă de media europeană, în care IMM-urile contribuie cu aproximativ 45% la totalul exporturilor.
În opinia lui Jonathan Walden, expert în comerţ exterior din partea BERD, informaţia este cel mai important instrument pentru exportatori.
IMM-urile din Uniunea Europeană au marele avantaj de a avea la îndemână cea mai eficientă bază de informaţii pentru comerţul exterior la nivel global, Market Access Database. Conform lui Jonathan Walden, un IMM care se pregăteşte de export are nevoie, bineînţeles, de cunoştinţe privind proceduri, Incoterms, lanţuri valorice globale sau Acordul OMC pentru facilitarea comerţului, dar esenţiale sunt doar trei elemente: adresa Market Access Database, ţara în care doreşte să exporte şi codul produselor pe care le oferă.
"Brandul de ţară contează. Şi propriul brand contează, dar cel mai mult contează ca produsul să fie de calitate şi să aveţi încredere în produsul vostru", a adăugat Jonathan Walden.
Potrivit unui comunicat BERD, România este o ţară cu o amprentă semnificativă în comerţul internaţional, plasându-se, în 2016, pe locul 34 în topul mondial al celor mai mari exportatori. Pentru un IMM care doreşte să exporte, primul pas în pregătire este cercetarea riguroasă a pieţelor, iar al doilea este explorarea directă a pieţelor selectate, prin vizite sau participări la târguri.
"Un IMM din Uniunea Europeană poate să opteze pentru comerţul intracomunitar (care, tehnic, din punct de vedere al UE, nu este un export) sau pentru o piaţă externă în care există un acord comercial cu UE. Însă, nu trebuie să excludă posibilitatea de a accesa şi alte pieţe, precum pieţele emergente, care au evoluat spectaculos în ultima decadă, fiind mult mai accesibile şi ofertante acum, şi aliniindu-se din ce în ce mai mult cu procedurile din pieţele avansate", se arată în comunicat.
Evenimentul 'Performanţă la export? Aflaţi cum', organizat recent la Bucureşti de către BERD, a avut obiectivul de a facilita accesul IMM-urilor interesate de export la informaţie şi expertiză şi a fost precedat de o sesiune de training de trei zile cu expertul Crown Agents Jonathan Walden.
Prin programul Advice for Small Businesses oferit de BERD şi susţinut de Platforma europeană de consiliere în materie de investiţii cu finanţare din partea Uniunii Europene, IMM-urile pot accesa granturi pentru proiecte de consultanţă într-o gamă largă de domenii, precum strategie sau promovare pentru export, dar şi management financiar, eficienţă energetică, marketing şi altele.
Costul mediu net actual al proiectelor realizate de companiile din program este de aproximativ 13.000 de euro, iar două treimi din costuri sunt acoperite prin grant.
IMM-urile eligibile în program sunt cele cu o cifră de afaceri mai mică de 50 de milioane de euro, cu mai puţin de 250 de angajaţi, capital majoritar local şi cel puţin doi ani de activitate operaţională. În medie, în România, IMM-urile care accesează servicii de consultanţă prin programul BERD Advice for Small Businesses obţin o creştere a cifrei de afaceri de 45% într-un an de la finalizarea proiectului.
De la relansarea programului în România, în noiembrie 2017 şi până acum, 35 de proiecte sunt deja în curs de implementare. Până la încheierea programului, în 2020, peste 100 de IMM-uri vor putea beneficia de suport în dezvoltarea programelor de consultanţă.
BERD este unul dintre cei mai mari investitori instituţionali din România, cu investiţii în ţară de peste 8 miliarde de euro în peste 420 de proiecte. Angajamentul BERD faţă de dezvoltarea întreprinderilor locale din România a început în 1993, odată cu lansarea serviciilor de consultanţă pentru micul business. BERD a ajutat peste 700 de întreprinderi să acceseze servicii de consultanţă şi să îşi transforme afacerea. Într-un an de la finalizarea unui proiect de consultanţă, 72% dintre companiile care au colaborat cu BERD şi-au mărit cifra de afaceri, în medie cu 45%, iar 55% şi-au îmbunătăţit productivitatea, pe măsură ce şi-au extins afacerea.