Desi suferim de o memorie precara, ne amintim ca prin anii ‘90-’91, un popular crainic sportiv al Televiziunii Romane l-a invitat pe un coleg de breasla, stabilit insa de ani buni in Germania, sa comenteze impreuna un meci de fotbal din campionatul romanesc. La un moment dat, venind vorba de banii care se vehiculeaza in fotbal, „neamtul” a spus ca Bundesliga, prima divizie a campionatului de fotbal german, este sponsorizata de o marca de bere. Crainicul TVR a replicat ironic, fara sa gandeasca: „Asta ar mai trebui pentru fotbalul nostru!”, ca si cum o astfel de sponsorizare ar fi ceva dezonorant, controversat, hilar, o pacoste, intr-un cuvant, pentru fotbalul romanesc. Musafirul s-a blocat auzind aceasta afirmatie si nu s-a mai obosit sa-l convinga pe colegul sau din Romania ca un astfel de sponsor nu ar fi deloc daunator pentru fotbalul autohton.
De atunci au trecut ceva ani, timp in care pe piata berii au aparut puternici investitori strani, care au declansat campanii promotionale de anvergura, a aparut si o lege a sponsorizarii (cam beteaga), mentalitatea romanilor fata de economia de piata s-a mai schimbat (putin) si iata ca fotbalul romanesc beneficiaza in prezent de sponsorizari venite din partea unor marci de bere. Nu stim daca parerea crainicului TVR si a romanilor care gandeau ca el s-a schimbat in acest rastimp (lucrul acesta conteaza prea putin!), dar putem afirma cu certitudine ca fotbalul romanesc, asa cum se prezinta acum, cu jocuri si arbitraje slabe, cu orgolii nemasurate si pasiuni nervoase, a devenit un suport preferat al campaniilor de promovare pentru bere. De ce ? Pentru ca „grupul-tinta” al oricarei marci de bere este format, in general, din barbati si multi dintre ei, microbisti impatimiti, ar fi in stare sa-si lege de calorifer nevestele pentru a urmari in tihna un meci de fotbal.

Tuborg creeaza
fotbal-eveniment
Tuborg a fost prima marca de bere care s-a implicat intr-o actiune de sponsorizare a fotbalului romanesc. Este vorba de un contract cu Federatia Romana de Fotbal (FRF), potrivit caruia Tuborg Beer se angajeaza sa sponsorizeze Cupa Romaniei pe o durata de patru ani (1 ianuarie 1998 – 31 decembrie 2001). Valoarea totala a contractului se ridica la 300.000 dolari, banii fiind folositi de FRF, in special pentru sprijinirea centrelor de copii si juniori si a echipelor din esaloanele inferioare. L-am intrebat pe Zeev Goldenberg, vicepresedintele departamentului de marketing al companiei United Romanian Breweries Bereprod, de ce a fost aleasa Cupa Romaniei drept competitia pe care Tuborg o sponsorizeaza? „Tuborg a dorit sa demonstreze inca o data ca stie sa se integreze in cultura moderna a romanilor, prin intermediul celei mai arzatoare pasiuni cotidiene pe care au dovedit-o: fotbalul. Iar Cupa Romaniei este cea mai populara competitie a fotbalului romanesc intern”, ne-a raspuns specialistul companiei producatoare de bere Tuborg. O data cu semnarea contractului de sponsorizare, denumirea oficiala a competitiei a devenit Cupa Romaniei Tuborg. Prin contract, FRF s-a angajat sa asigure prezenta obligatorie a afiselor publicitare pentru marca de bere pe toate stadioanele unde au loc meciurile din Cupa. In afara stadioanelor, sponsorul are dreptul sa organizeze actiuni promotionale. Finala intrecerii de anul trecut a fost transformata intr-un eveniment special Tuborg. Nu toate mijloacele de informare in masa au preluat Cupa Romaniei Tuborg, sub pretextul ca denumirea ar fi o publicitate mascata. Zeev Goldenberg considera ca asa cum cuvantul „Romania” face parte integranta din numele intrecerii, acelasi lucru este valabil si pentru Tuborg, deci mass-media ar trebui sa preia in totalitate acest nume.
In ordine cronologica, Bergenbier este cea de-a doua bere care s-a implicat in fotbalul autohton. Pe 25 noiembrie 1998, Compania de Distributie Nationala SA (membra a grupului Interbrew) incheie cu FRF un contract de publicitate prin care berea Bergenbier devine sponsorul oficial al echipei nationale de fotbal pana la sfarsitul anului 2000. Marca respectiva este unul dintre cei doi sponsori principali ai nationalei si unica bere din tara care ii sustine pe tricolori. „Valoarea contractului acopera in mare parte fondurile necesare desfasurarii activitatii echipei”, suna raspunsul sponsorului la intrebarea noastra legata de banii investiti. Din surse FRF am aflat ca valoarea contractului de sponsorizare atinge aproximativ 300.000 dolari. Mihaela Grumazescu, brand manager la Interbrew, motiveaza alegerea echipei nationale astfel: „Cand echipa Romaniei joaca, acesta este un eveniment pe care suporterii il apreciaza. Primul pas pe care l-am facut in apropierea noastra de consumatori a fost anul trecut cand, in timpul Campionatului Mondial de Fotbal, Bergenbier a obtinut exclusivitate publicitara pentru meciurile transmise de TVR1. Am considerat ca cea mai buna asociere pentru o bere populara este cu echipa nationala.”
Raspunsul sponsorial contractat de Bergenbier consta, in afara instalarii de bannere pe marginea terenului si includerea de spoturi in calupurile publicitare tv la partidele Romaniei, si in prezenta unor pachete publicitare personalizate. Acestea constau in amplasarea pe stadion a sticlei si cutiei gonflabile Bergenbier, cu inaltimea de 6 metri, si a mascotei inalte de 4 metri, avand drept simbol un vultur tricolor. Tot pe stadion, trei suporteri primesc contravaloarea greutatii lor in bere. De asemenea, in anumite baruri, cei care urmaresc meciurile nationalei primesc cate o halba de bere pentru fiecare gol marcat de favoriti.

Divizia A – Ursus
este marca inregistrata
Ursus SA a intrat in aceasta competitie (se poate vorbi deja despre o competitie a sponsorizarilor) in decembrie 1998, cand a fost parafat contractul cu Liga Profesionista de Fotbal (LPF), organizatorul Diviziei A la fotbal. Producatorul a consimtit sa sponsorizeze LPF pe o perioada de patru sezoane si jumatate, din martie 1999 pana in iunie 2003. „A fost creata astfel Divizia A – Ursus, nume care reprezinta o marca inregistrata”, subliniaza Sorin Ichim, director sponsorizari si evenimente speciale la Ursus SA. S-a optat pentru aceasta initiativa de sponsorizare urmarindu-se asocierea berii Ursus, regele berii in Romania, cu fotbalul, sportul rege. Conform contractului, sponsorul are dreptul de a inaugura si prezenta trofeul campionatului, de a organiza activitati promotionale pe terenuri si de a produce posterele si pliantele partidelor. Mai mult, sigla comuna se foloseste pe orice material tiparit si comercializat in legatura cu respectiva competitie. Sigla Divizia A – Ursus trebuie sa apara in toate interviurile televizate ale fiecarui membru al ligii, in toate comunicatele de presa ale LPF. Denumirea completa a intrecerii va fi folosita in transmisiile radio-tv, in presa scrisa si in corespondenta ligii. Sorin Ichim spune ca, desi unele ziare nu au preluat inca aceasta marca inregistrata, el crede ca, in timp, noua denumire se va institutionaliza.
Golden BrA