2011 a fost un an destul de greu pentru producătorii de bere, în condițiile în care nici măcar vânzările din vară nu s-au ridicat la așteptări. Jens Hoesel, director general Bergenbier, a declarat că finalul lui decembrie va aduce fie o ușoară scădere, fie o stagnare pentru industria berii din România.
Managerul Bergenbier consideră că volatilitatea pieței a reprezentat în acest an cea mai mare provocare pentru berari. Bergenbier a avut anul trecut o cifră de afaceri de circa 110 milioane de euro în 2010, cu 17% mai mică decât în 2009. Anul trecut Bergenbier a închis unitatea de producție de la Blaj.
Hoesel nu a dorit să ofere informații privind capacitatea de producție a fabricii de la Ploiești și nici privind evoluția financiară a companiei în primele nouă luni din acest an.
Compania este prezentă în România din 1994. Fabrica de la Ploiești a fost construită în 1997 și are o suprafață de circa 28.000 de metri pătrați. Numai în ultimii cinci ani învestițiile în această capacitate de producție s-au ridicat la circa 80 de milioane de euro.
La Ploiești sunt produse șase mărci de bere: Bergenbier, Noroc, Stella Artois, Beck’s, Staropramen şi Löwenbräu. Pe lângă acestea, Bergenbier S.A. importă specialităţile belgiene Leffe şi Hoegaarden.
Compania face parte din grupul StarBev, care mai cuprinde operaţiuni în alte 8 ţări din Centrul şi Estul Europei.
Bergenbier S.A. este al treilea mare productor de bere la nivel local, având o cotă de piață de circa 17%. În industria berii, pe primul loc de află Ursus, parte a grupului SABMiller. Ursus Breweries deține trei fabrici de bere în Brașov , Buzău și Timișoara și o mini-facilitate de productie în Cluj. Mărcile produse sunt: Ursus, Timișoreana, Ciucaș, Stejar, Azuga, Redd’s, Peroni Nastro Azzurro, Grolsch, Miller și Pilsner Urquell. Pe locul doi se află Heineken, care are în portofoliu branduri precum Heineken, Silva, Ciuc Premium, Golden Brau, Neumarkt, Bucegi etc.
Investiție pentru reducerea costurilor
Pe o piață a berii care s-a contractat puternic în ultmii ani, berarii încearcă să-și reducă pierderile tăind din cheltuieli. Deoarece cele cu energia reprezintă un procent semnificiativ din costurile generate de o fabrică de bere, circa 10%, cei de la Bergenbier ai investit 200.000 de euro în stația de biogaz de la unitatea de producție din Ploiești pentru a face economii de circa 7-10% la consumul de gaze.
„Conform calculelor noastre, staţia de biogaz va genera o economie a consumului de gaze naturale de aproximativ 7% în sezon şi de aproximativ 10% în extra-sezon. Dincolo de economie, cel mai important aspect este faptul că, în loc să ardem biogazul în atmosferă, în flacără deschisă, îl folosim ca sursă de energie pentru producerea aburului tehnologic. Aceasta are ca efect scăderea consumului de gaze naturale şi este, totodată, o soluţie prietenoasă cu mediul”, a declarat Jens Hoesel, director general Bergenbier S.A.
Biogazul este obţinut în urma tratării anaerobe a apelor uzate rezultate din procesul de producţie. După un proces complex de filtrare, biogazul amestecat cu gaze naturale este folosit pentru producerea de energie termică care este reintrodusă în procesul de producţie, eficientizându-se, astfel, consumul de gaze al fabricii. Staţia va permite producerea anuală a unei cantităţi de 500.000 metri cubi de biogaz prin tratarea unei cantităţi de aproximativ un milion metri cubi de ape reziduale.
Potrivit reprezentanților Bergenbier, investiția va fi amortizată în circa doi ani de zile.