In timp ce majoritatea companiilor taie din bugetele de marketing, berarii cresc sau isi mentin la nivelul anului trecut cheltuielile alocate promovarii. Miza vanzarilor din aceasta vara: segmentul mainstream, dominat de marca Timisoreana.

 “La inceputul acestui an, am majorat cu 15% bugetul de promovare, in lei, al brandurilor aflate in portofoliul URBB. Consider ca, intr-un an precum acesta, este nevoie de investitii mai mari, intrucat media este mai ieftina si mai putin aglomerata”, spune Shachar Shaine, presedinte al United Romanian Breweries Bereprod (URBB) si Carlsrom Beverages, producatorul brandurilor Tuborg si Carlsberg.

În total, URBB va investi anul aceasta peste 15 milioane de euro pentru promovarea celor sase marci de bere aflate in portofoliu. Din punct de vedere cantitativ, Skol este brandul care aduce cele mai mari vanzari in volum pentru URBB, in timp Tuborg este marca care contribuie cel mai mult la cifra de afaceri a companiei, estimata, in 2008, la aproximativ 96 milioane de euro.

Din partea Ursus Breweries, subsidiara a SABMiller si producatorul marcii Timisoreana, Camelia Panait, group brand manager mainstream&economy, spune ca toate brandurile din portofoliul companiei beneficiaza si anul acesta de investii sustinute in campanii de imagine. “Noi construim marci si acest lucru nu se intampla oportunist ci cu o investitie gandita pe termen mediu si lung”, explica Camelia Panait.

Timisoreana continua sa fie elementul cheie al cresterii companiei, cu o cota de piata de 15% din totalul berii vandute în România. „In anul trecut fiscal, incheiat in martie 2009, Timisoreana si-a consolidat pozitia de lider de piata asumandu-si o crestere a vanzarilor in volum de 27%”, spune reprezentanta Ursus Breweries.

Dupa mai multi ani de crestere accelerata se asteapta ca, in 2009, piata romaneasca de bere sa stagneze sau sa inregistreze o crestere de doar cateva procente. In plus, scaderea puterii de cumparare a consumatorilor va pune si mai multa presiune pe industrie, crede Camelia Panait.

“Pentru acest an, estimam o crestere de maxim 3%, iar segmentele care vor inregistra cele mai mari cresteri sunt mainstream si premium”, sustine presedintele URBB.

Tot pe cresterea vanzarilor de bere din segmentul mainstream mizeaza si Ursus Breweries. “Vorbim de o crestere relativa in categorie, realizata in detrimentul segmentului economic. Probabil ca suprematia mainstream-ului se va mentine, in special a marcilor de calitate, care ofera valoare. In conditii economice dificile oamenii se indreapta catre alegeri sigure, respectiv acele produse care nu au cum sa dea gres”, conchide Camelia Panait.

Obiective „de criza” eficiente0-30835-analascut.jpg

  • Ana-Maria Lascut, Research Manager, Inbev Romania

“Asemeni anilor anteriori, masurarea eficientei campaniilor va urma urmari evolutia unor indicatori de performanta: cota de piata, numarul de oameni care cumpara sau prefera marcile noastre si cheltuielile de marketing pentru fiecare hectolitru de bere vandut.”

  • Camelia Panait, Group Brand Manager Mainstream & Economy, SABMiller

0-30834-cameliacarmenpanait_foto.jpg„Daca in anii trecuti ne raportam ca obiective de marketing la cota de piata in categorie, din acest an, cota de piata in segment a devenit un important indicator de performanta.

Loialitatea fata de marca este un alt obiectiv de marketing cheie pe care il urmarim. Ea sustine efortul de a creste cota de piata a brandului si de a-i proteja pozitia in piata vis-a-vis de actiunile competitiei.

Cel de-al treilea obiectiv se refera la capacitatea organizatiei de a intra pe noi segmente de piata si de a se adresa tendinte noi de consum. Experienta pietelor care au ajuns la maturitate ne arata ca inovatia devine din ce in mai mult o sursa importanta de crestere organica.”

  • Shachar Shaine, Presedinte, URBB & Carlsrom Beverages

0-30836-shachar_shaine_print.jpg“Anul aceasta, televiziunea si online-ul nu trebuie sa lipseasca din strategia de comunicare. La fel de importante sunt si evenimentele, intrucat ele creeaza o legatura emotionala puternica intre consumator si valorile brandurilor.”

Ana-Maria Lascut, Camelia Panait si Shachar Shaine sunt membri in juriul celei de a sasea editii a festivalului de publicitate EFFIE.


Premiile EFFIE  au fost pentru prima data organizate in Statele Unite ale Americii, in 1969, de catre American Marketing Association, New York. In Romania, Effie este un proiect derulat de International Advertising Association (IAA) in parteneriat cu Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR) si organizat pentru al treilea an consecutiv de agentia Millenium Communications.

Gala Premiilor EFFIE va avea loc joi, 28 mai 2009.