Bernard Moscheni, directorul general al Orange Romania, spune ca firma pe care o conduce va fi pregatita pentru liberalizarea pietei telecomunicatiilor, urmand sa finalizeze in 2003-2004 investitia in propria retea de fibra optica, retea care are o lungime de 1.700 de kilometrii si in care investeste 20 milioane de euro. Alaturi de Orange, si MobiFon va ataca monopolul RomTelecom. Operatorii de telefonie mobila sunt interesati in special de apelurile internationale, despre care spun ca sunt deocamdata foarte scumpe. Principala problema a liberaliarii vazuta de Moscheni este aceea a interconectarii pe traficul international de voce. Directorul general al Orange se asteapta ca autoritatea de reglementare din domeniu sa asigure un cadru transparent, iar procesul de demonopolizare a pozitiei RomTelecom pe piata sa fie corect.
Capital: Cum se pregateste Orange pentru liberalizarea pietei de telefonie fixa? Care sunt planurile dumneavoastra pentru acest moment?
Bernard Moscheni: In vederea liberalizarii pietei de telecomunicatii, Orange Romania pregateste pentru clientii sai atat beneficii calitative cat si cantitative. Din punct de vedere calitativ, faptul ca vom avea o retea de fibra optica independenta va asigura un debit foarte ridicat pentru serviciile de voce si date. Din punct de vedere cantitativ, la apelurile internationale clientii vor beneficia de tarife mai avantajoase, datorita eliminarii monopului RomTelecom in acest domeniu. Gratie investitiilor realizate in ultimii doi ani in fibra optica si datorita sustinerii retelei europene a France Telecom, Orange Romania va fi capabila sa iasa pe piata internationala a traficului de voce si date in conditii de pret avantajoase si la o calitate de de cel mai inalt nivel.
Capital: Care este principala problema a pietei romanesti in perspectiva liberalizarii?
Bernard Moscheni: Piata romaneasca este foarte competitiva, cu servicii de cea mai buna calitate. Competitia va fi si mai mare dupa liberalizarea de la inceputul anului urmator. Din punctul de vedere al legislatiei, cred ca suntem pe calea cea buna. Speram ca nou-creata autoritate in acest domeniu – ANRC, sa aiba intr-adevar puterea sa mentina un climat sanatos in industrie. De asemenea, speram ca operatorii sa beneficieze de conditii de interconectare bazate pe principii echitabile pentru toate partile.
Capital: Pe ce domenii urmeaza sa va concentrati atentia ?
Bernard Moscheni: Vor fi elaborate oferte complete de voce si date pentru clientii nostri, pentru apelurile internationale. Obiectivul nostru nu este in primul rand cel mai mare numar de abonati, ci cel mai inalt grad de satisfactie a clientilor Orange. Acesta se va realiza prin oferta propusa in materie de preturi si servicii, prin calitatea retelei si prin multitudinea serviciilor cu valoare adaugata, dezvoltate in sinergie cu grupul Orange. Serviciul de mesaje multimedia este un prim exemplu. El va fi comercializat incepand cu 12 noiembrie pentru toti clientii Orange.
Capital: De unde credeti ca vor veni primele pierderi ale RomTelecom ?
Bernard Moscheni: La RomTelecom preturile apelurilor internationale sunt mari in comparatie cu ale altor operatori din Europa. Cred ca trebuie sa devina mai competitivi pe acest segment, pentru a nu pierde venituri.